کاهش ۶ میلیارد مکعبی ذخایر آبی در افغانستان

مسئولان در وزارت آب و انرژی هشدار می‌دهند که ذخایر آبی کشور در سال گذشته ۷۵ میلیارد متر مکعب به ۶۹ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

وزارت آب و انرژی اعلام کرد ذخایر آبی افغانستان که در گذشته ۷۵ میلیارد متر مکعب تخمین شده بود اکنون این میزان به ۶۹ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

مسئولان در وزارت آب و انرژی تاکید می‌کنند آنان برنامه‌های متعددی را روی دست دارند و در یک سال گذشته در همکاری با سازمان‌های خارجی ۳۶۰ پروژه را در کشور عملی کرده‌اند که شامل ساخت سر بند، بندهای کوچک، کانال و پروژه‌های مرتبط با آب می‌شود.

مجیب‌الرحمن عمر زاده، معین وزارت آب و انرژی گفت مقدار سالانه آب افغانستان ۷۵ میلیارد متر مکعب تخمین شده بود. به دلیل تغییرات اقلیمی که بر منابع آبی تاثیرات منفی می‌گذارد، این رقم به ۶۹ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است. ما می‌خواهیم آب‌های سطحی و زیرزمینی بگونه درست مدیریت شود.

متعهد به تامین حقابه کشورهای همسایه هستیم

به گفته مسئولان در این وزارت، برای تامین حقابه ایران مطابق قرارداد ۱۳۵۱ متعهد هستند و هرگاه کشورهای همسایه در مورد حقابه نگرانی‌هایی را مطرح می‌کنند، حاضر به گفتگو مطابق قوانین بین‌المللی هستند.

وزارت آب و انرژی طالبان افزود برای مدیریت آب‌های کشور بیش از ۴۰۰ پروژه را روی دست دارند و می‌خواهند که میزان تولید برق را در داخل کشور هم افزایش دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.