ذخیره ۴۱۵ میلیون مترمکعبی سد زاینده رود

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات سد زاینده رود از افزایش ذخیره سد زاینده رود به ۴۱۵ میلیون مترمکعب خبر داد.

سیدمجتبی موسوی نائینی مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات سد زاینده رود با اشاره به اینکه ورودی سد روز گذشته ۷۳ و خروجی از آن ۵۹ مترمکعب بر ثانیه بود گفت: ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (مهر ۱۴۰۱) تا چهارم فروردین ۱۴۰۲ در مجموع ۵۲۷ میلیون مترمکعب بوده است در حالی که این سد در مدت مشابه سال گذشته ۴۰۶ میلیون مترمکعب، طی ۱۰ سال اخیر آن ۴۱۱ میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۱ ساله) ۵۰۹ میلیون مترمکعب ورودی داشت.


او با بیان اینکه ورودی به سد زاینده رود از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش دارد، اضافه کرد: میزان آب خروجی از این سد مخزنی نیز از ابتدای سال آبی تاکنون ۲۸۶ میلیون مترمکعب است در حالی که در مدت مشابه پارسال ۳۲۳ میلیون مترمکعب و در مشابه بلندمدت ۵۳۶ میلیون مترمکعب بوده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات سد زاینده رود گفت: خروجی از این سد، امسال نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد و در مقایسه با حجم خروجی در بلند مدت ۴۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

موسوی نائینی با بیان اینکه ذخیره سد زاینده رود سیزدهم فروردین سال گذشته ۳۰۸ میلیون مترمکعب و در بلند مدت مشابه ۷۵۸ میلیون مترمکعب بوده است، بیان کرد: ذخیره کنونی سد زاینده رود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش، اما نسبت به بلند مدت ۴۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفته او اکنون، ۶۶ درصد از ظرفیت سد زاینده رود خالی است.

میانگین بارشی ایستگاه کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه آبریز زاینده رود، از ابتدای سال آبی (مهر ۱۴۰۱) تا سیزدهم فروردین ۱۴۰۲، هزار و ۳۸۹ میلیمتر است در حالی که سال گذشته در چنین روزی هزار و ۱۵۳ میلیمتر و میانگین بلند مدت هزار و ۱۷۵ میلیمتر بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.