روزه داری در سه ماهه نخست و سوم بارداری باید با مشورت پزشک انجام شود

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: روزه داری در سه ماه اول بارداری باید با مشورت پزشک انجام شود، روزه داری می‌تواند بر رشد جنین تاثیر منفی گذارد.

شیما نصرالله الحسینی مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: در سه ماهه سوم بارداری نیز بخش عمده انرژی جنین از قند خون مادر تامین می‌شود که روزه داری می‌تواند منجر به تجزیه چربی‌های بدن مادر و تولید ترکیبات کتونی شده و به سیستم عصبی جنین آسیب برساند.

او افزود: قطع خودسرانه مصرف دارو در ایام روزه‌داری عوارض زیاد و جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه ادامه داد: فرد بیماری که مجبور به مصرف دارو در ماه رمضان است، قبل از هر چیز باید با پزشک معالج خود مشورت کند، زیرا اثربخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف به موقع آن در زمان معین دارد.

الحسینی بیان کرد: بارداری، شیردهی و برخی بیماری‌ها مانند فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم‌های گوارشی، اختلالات کلیوی، بیماری‌های اعصاب و روان و آسم، همگی از شرایط جسمی هستند که فرد می‌بایست قبل هر اقدامی، با پزشک خود در خصوص روزه گرفتن و نحوه مصرف دارو مشورت کند.

او تصریح کرد: بیماران مبتلا به بیماری انسدادی ریوی و صرع نیز با توجه به خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری، باید مشاوره کاملی با پزشک معالج و یا داروساز در خصوص بازگشت حملات تشنجی صرع و حملات آسم انجام داده و توصیه‌های لازم را دریافت کنند.

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه در خصوص بیماران دیابتی تاکید کرد: هر چند روزه داری برای برخی از مبتلایان به دیابت، بنا به تشخیص پزشک معالج، می‌تواند مفید باشد، اما تغییر خودسرانه دز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.