اعتراض کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر افغانستان به بسته ماندن مکاتب به روی دختران

کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر افغانستان در واکنش به مسدود ماندن درب مکتب‌های دخترانه در سال جدید آموزشی از سوی طالبان، این تصمیم را ظالمانه و شرم‌آور خوانده است.

کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر افغانستان روز دوشنبه، ۷ حمل، با نشر اعلامیه‌ای گفت طالبان با وجود تلاش‌های ملی و بین‌المللی همچنان با مسدود نگهداشتن درب مکتب‌ها و دانشگاه‎‌ها به‌روی دختران، میلیون‌ها کودک و نوجوان را در خانه‌ها زندانی کرده‌اند.

کمیسیون حقوق‌ بشر این برخورد طالبان را خلاف تمام ارزش‌های حقوق‌ بشری و مغایر با عرف اجتماعی و فرهنگی مردم افغانستان دانسته و آن را به‌شدت نکوهش کرده است.

به باور این کمیسیون، حق آموزش با استناد به اعلامیه‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله کنوانسیون جهانی حقوق کودکان که نزدیک به ۲۰۰ کشور آن را به‌رسمیت شناخته است، از حقوق اساسی بشر پنداشته می‌شود.

کمیسیون حقوق‌ بشر افغانستان از جامعه جهانی خواست در برابر تصمیم‌های ظالمانه و شرم‌آور طالبان ایستادگی کرده و برای تحقق این حق مسلم مردم افغانستان با آنان هم‌صدا شود.

در اعلامیه این کمیسیون به بازداشت شماری از زنان معترض در کابل نیز اشاره شده و از طالبان خواسته شده است که معترضان بازداشت شده را به‌گونه فوری و بدون قیدوشرط از بند رها کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.