شرط خودکفایی و پایداری تولید گندم چیست؟

بسیاری از مسئولان وزارت جهاد براین باورند که ظرفیت خودکفایی و پایداری تولید گندم با فراهم شدن برخی الزامات در کشور وجود دارد.

سال ۹۲ دومین باری بود که کشور به خودکفایی گندم رسید، اما این موضوع دوام زیادی نداشت به طوریکه بعد از گذشت سه سال مجدد واردکننده گندم شدیم.

با روی کارآمدن دولت سیزدهم، خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم و افزایش ضریب امنیت غذایی از جمله سیاست های وزارت جهاد است که برای تحقق این موضوع راهکارهایی همچون کشت قراردادی، توسعه کشت دیم و مصوبه الگوی کشت و کاهش تولید محصولات آب بر اجرا شد.

آقای سیدجواد ساداتی نژاد گفت: خودکفایی در تولید گندم طی سال های گذشته سینوسی بوده است، به همین دلیل نگاه دولت ایجاد پایداری در خودکفایی تولید گندم و نان است.

ساداتی نژاد گفت: سالانه ۹ میلیون تن گندم مورد نیاز واحدهای خبازی برای رسیدن به خودکفایی ۱۰۰ درصدی است که در سال زراعی جاری پایداری و خودکفایی گندم محقق می شود.

در همین ارتباط سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد گفت: مجموعه وزارت جهاد با همکاری سازمان تجقیقات و ترویج کشاورزی برنامه پنج ساله تولید پایدار گندم را تهیه کرده که از سال جاری آغاز شده است.

سهرابی افزود: در دهه ۸۰ و ۹۰ به خودکفایی گندم رسیدیم، تما زمان زیادی طول نکشید که مجدد واردکننده شدیم. اما اکنون طرحی پیش بینی کرده ایم که پایداری تولید رخ دهد.

مجری طرح گندم گفت: خودکفایی پایدار در تولید گندم هدفگذاری شده و برای تحقق این پروژه الزاماتی همچون اعتبارات، بذر و سایر نهاده های مورد نیاز باید در اختیار قرار بگیرد چراکه در کشورما ظرفیت و پتانسیل خودکفایی و پایداری تولید گندم وجود دارد.

سالانه ۲۵ درصد گندم تولیدی هدر می رود

آقای عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: هم اکنون آماری که در خصوص نیاز گندم برای آرد و نان مطرح می شود، غیرواقعی است چراکه با ۸ میلیون تن گندم به راحتی می توان آرد مورد نیاز نان کشور را تامین کرد.

به گفته او، با جلوگیری از هدررفت آرد و کاهش ضایعات کمتر از ۸ میلیون تن گندم مورد نیاز است که بنابر آمار تولید و خرید تضمینی گندم، مشکلی در تامین نیاز کشور نداریم.

هاشمی ادامه داد: اگر جلوی ریزش های غیرقانونی و تخلفات آرد گرفته شود و از طرفی کیفیت نان را افزایش دهیم، به سهولت می توان از واردات گندم بی نیاز شد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه در شرایط کنونی ۲۰ تا ۲۵ درصد گندم تولیدی هدر می رود، گفت: این درحالی است که اگر این میزان به مصرف اضافه شود، خودکفایی محقق می شود‌.

او با اشاره به راهکارهای خودکفایی گندم گفت: جلوگیری از ضایعات گندم و نان از مزرعه تا سفره، واقعی شدن قیمت آرد و  پرداخت یارانه به اقشار آسیب پذیر و همچنین جلوگیری از قاچاق آرد و افزایش نظارت بر پخت و کیفیت نان از عوامل و راهکارهای موثر در رسیدن به خودکفایی پایدار است.

افزایش عملکرد در اراضی آبی راهکار رسیدن به خودکفایی و پایداری تولید گندم

آقای علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابر آمار از مزرعه تا سفره ۳۰ درصد گندم تولیدی از بین می رود که کاهش این‌میزان ضایعات در پایداری تولید تاثیر بسزایی دارد.

او با بیان اینکه پایداری تولید گندم به اراضی آبی بر می گردد، افزود: دستیابی به تولید پایدار و خودکفایی گندم در حدود ۲ میلیون هکتار اراضی آبی دست یافتنی است به طوریکه با تامین و در اختیارقراردادن امکانات لازم به کشاورزان اراضی آبی و افزایش عملکرد در واحد سطح به ۵ تا ۶ تن در هکتار، ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن گندم برداشت می شود که این میزان جوابگوی نیاز کشور است.

ایمانی ادامه داد: با توجه به آنکه اراضی آبی تحت تاثیر تنش آبی نیست؛ بنابراین برنامه ریزی ها باید به این سمت رود چراکه دیم زارها شرایط خاص خود را دارد که در صورت بکارگیری تمامی فنون و تکنیک در دیم زارها، میزان تولید در اراضی دیم بازهم به ریزش های جوی بستگی دارد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران قیمت مناسب خرید تضمینی گندم را از دیگر راهکارهای خودکفایی اعلام کرد و گفت: در سال زراعی جاری اصلاح قیمت خرید تضمینی ارتباطی به نرخ نان ندارد، کمااینکه سال قبل قیمت خرید تضمینی هرکیلو گندم ۱۱ هزار و ۵۰ تومان بود، اما آرد با نرخ یارانه ای در اختیار نانوا قرارداده می شد.

او ادامه داد: اعلام قیمت مناسب خرید تضمینی در ترغیب کشاورزان به کشت و تحویل گندم به مراکز خرید تاثیر بسزایی دارد. قیمت نان به مولفه های دیگر همچون هزینه های کارگری، سربار و قیمت نان بستگی دارد.

ایمانی گفت: برآوردها حاکی از آن است که با استمرار شرایط مناسب جوی، تولید گندم به بیش از ۱۲ میلیون تن برسد که با اصلاح قیمت خرید، خودکفایی محقق می شود.

استفاده از ارقام پربازده و مقاوم به خشکی راهی برای رسیدن به خودکفایی گندم

آقای جلال محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: خودکفایی محصولات استراتژیک همچون گندم و دانه های روغنی بیشتر زمینه شعاری دارد چراکه شرایط جوی و پراکنش بارش در پایداری تولید تاثیر بسزایی دارد.

به گفته او، زمانیکه با چالش خشکسالی و پراکنش بارش روبرو هستیم، تولید گندم و دیگر محصولات استراتژیک تحت تاثیر قرار می گیرد.

محمود زاده ادامه داد: استفاده از ارقام پرتولید در اراضی آبی گندم در تامین نیاز کشور و رسیدن به خودکفایی پایدار تاثیر بسزایی دارد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: در برخی سال ها بدلیل ناپایداری تولید، مجبور به واردات هستیم. درحالیکه با معرفی ارقام پرتولید و مقاوم به خشکی می توان به خودکفایی رسید.

او با بیان اینکه کشت محصولات در کشورما براساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد، گفت: با اصلاح قیمت خرید تضمینی، ارائه تسهیلات ارزان قیمت و ماشین آلات یارانه ای می توان کشاورزان را وارد مسیر الگوی کشت کرد، در غیراین صورت اجبار کشاورزان به رعایت الگوی کشت جواب نمی دهد.

با توجه به ظرفیت و پتانسیل های کشور، امکان رسیدن به خودکفایی و پایداری تولید گندم وجود دارد و تنها نیاز است که راهکارها و الزامات لازم برای دستیابی به این امر مهم فراهم شود تا برای همیشه از واردات گندم و وابستگی تامین آرد به آن سوی مرزها بی نیاز شویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Sattar
۱۰:۵۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
همون پولی که صرف خرید گندم از خارج میکنید برای کشاورزان داخلی هزینه کنید ازشون حمایت کنید به شما قول میدهم در زمینه گندم خودکفا شویم پنجاه ساله کشاورزم جاده بین مزارع با پنجاه سال قبل هیچ تفاوتی نکرده دریغ از یک متر اسفالت نه جاده ای نه برقی نه هیچ امکانات دیگه ای این همه روش های نوین برای تولید بیشتر و مرغوبتر روی کار اومدن ولی ما از بی امکاناتی هنوزم با روش سنتی قدیم کشاورزی میکنیم دولت مردان ما جز شعار دادن کار دیگه ای بلد نیستند با حرف تو خالی هم کاری درست نمیشه
Germany
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
قیمت گندم این نیس میدم دام بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
زمینی که توش هندونه میکارید و صادر میکنید رو گندم بکارید و دیگه وارد نکنید
Iran (Islamic Republic of)
حتم
۱۵:۴۴ ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
من با این قیمت یک کیلو‌گندم ب مراکز تحویل و سیلوهای دولتی نخواهم داد این قیمت مفتی هست زیر 30 تومن اصلا توجیهکشت ندارد هزینه ها بسیار بالاس
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۰۴ ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
سلام همچی با دلار دوبرابر شده شما چه انتظاری دارید قیمت پارسال ما گندم تحویل بدیم ولله کمرمون شکسته زیر خرج گرون از کشاورز حمایت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
کالری دانه های روغنی و چغندر قند ده برابر گندمه
Iran (Islamic Republic of)
hanikh
۱۰:۰۳ ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
سلام قیمت کود ازصدوپنجاه هزار شده هفتصدهزار سم از لیتری صدهزار شده پانصد هزار حالا گندم بااین قیمت به نظر شما فایده ای داره کمباین بیاری همون بهتر که بدیم دام بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
سلام با چه منطقی بذر گندم از دولت باقیمت بالا خرید و بعد موقع برداشت با قیمت پایین از کشاورز میخرد حتما باید دولت امسال قیمت رو اصلاح کنه که کشاورز ضرر نکنه چون هزینه ها خیلی بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۳ ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
ما کشاورزان مظلوم ایران در صورتی که قیمت هر کیلو گندم کمتر از ۲۵ هزار تومان باشد از تحویل آن به دولت خودداری کرده و در سال آینده دانای گندم نمی کاریم ، دولت برای تامین نان مردم با ارز ۵۰ هزار تومانی گندم وارد کند ، تنها راه نجات تولید در کشور واقعی سازی قیمت محصولات کشاورزی و توليدی است به فکر حمایت از تولید کننده واقعی باشید از کشاورزان مظلوم ایران حمایت کنید که تنها راه نجات کشور حمایت از کشاورزان است
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۰۰:۳۹ ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
فقط تورا خدا زمیهای کشاورزی را تبدیل به باغ نکنید
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۱۷:۰۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
بس چکار کنیم بگو؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رشید قربانی
۲۱:۳۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
من نزرم اینه اگر بااینوزع گندم کیلو ی یکدولار باشد مامیتوانیم گندم را سادرحم بکنیم نزرمن کشاورز باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
ی قیمتی رو گندم بزارید که به جای جو ندن به دام ها . پول گندم رو هم نقد بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
باین قیمت مسخره گندم امسال نه تنها به دولت تحویل نمیدیم، سال بعد هم نمیکاریم،
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۹:۱۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
امسال زیاد روی گندم تولید داخل حساب نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
گندم کیلوی ۲۰ تومان اگر شود کشاورز هم گندم میکارد‌من خود ۲۵ هکتار کشت یونجه دارم که آب هم زیاد می بره اگر قیمیتند بشود۲۰ تومان همه ان را به گندم تبدیل میکنم وآب هم کم استفاده میکنم وباعث کاهش اب های زیر زمینی وسفره نمیشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
تو رو خدا قیمت کارخانه خودرو را واقعی کنید تا نه رانت باشه و مصرف کننده واقعی بخره و مازاد آن را وام به جوانان بدهید. الان یه با
اداری شده خودرو و کسی هست کارت و چند نفر خریده و خودرو داره و از هر خودرو چند صد میلیون سود می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
بابا یکم ظرفیت داشته باشید تا یه مقدار برف و بارون اومد دوباره خودکفایی گندم و سیب و پیاز و علوفه و غیره
با اصلاح اگو ی کشت و کنترل نرخ ارز و استفاده بهینه و دوری از اسراف کاشت حداقلی و واردات حداقلی باید باشه و آب باید در سفره های زیرزمینی ذخیره بشه چه معنی داره از عمق 10 متری آب کشیده بشه و محصولی آب بر ولو استراتژیک مثله گندم کاشته بشه ؟ باید با روان آبها و کشت دیم گندم کاشت و کسری مصرف مردم را وارد کرد
خودکفایی به قیمت نابودی منابع آبی خاکی سرزمینی غلط هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
تو رو خدا قیمت کارخانه خودرو را واقعی کنید تا نه رانت باشه و مصرف کننده واقعی بخره و مازاد آن را وام به جوانان بدهید. الان یه با
اداری شده خودرو و کسی هست کارت و چند نفر خریده و خودرو داره و از هر خودرو چند صد میلیون سود می کنه
Iran (Islamic Republic of)
هاچی
۱۴:۴۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
اگه قیمت خرید تضمینی گندم تغییر پیدا نکنه به دام میدم چون میصرفه الان جو ۱۸ ۱۹ تومنه چرا باید گندم رو به دام ندم که ارزش غذاییش از جو هم بیشتره آقایون بیدار بشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
با تغییر کاربری زمینهای کشاورزی تا حد امکان و تشویق کشاورز میتوان خودکفایی گندم رسید تا وابستگی به واردات کم کرد.
Germany
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
باید نانوایی ها صنعتی بشن
قیمت نان هم آزاد
و حقوق کارگر بالای ۸۰۰ دلار
ابن جوری میشه پیشرفت توی کشور داشته باشیم!
جای یارانه به مردم باید گندم رو گرون تر بازار خریده شه!
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۳:۳۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
تالابها را خشک و جایشان کشت و صنعتهای حاصلخیز ایجاد کنیم آب شیرینی که باید مرداب و تالاب و به خلیج و دریا بریزد را باید صرف تولید و کشت و کار و کشاورزی و آب شرب کرد نه اینکه در بیابان و مرداب و تالاب ازبین بروند
مسولان کشوری و لشکری و نمایندگان بررسی کنند و بفکر باشند
مثل تالاب شادگان و گاوخونی اصفهان و هورالعظیم و غیره
در کشوری بیابانی و نیمه بیابانی اگر بخواهیم راه خودکفایی را بپیماییم باید آبهای شیرین را به دریاها و باتلاقها و مردابها نریزیم و بجای اصراف آب میباید مقدار زیادی آب را هم از دریا شیرین کنیم و بفکر آبیاریهای بروز و نوین و پیشرفته و مکانیزاسیون باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
شرط خودکفایی از راه تحقیق و توسعه با افراد با علم و آگاهی واقعی می گذرد اقلام گندم ما باید در مقابل کمبود آب و آفات مقاوم باشند و تولید آنها در واحد سطح بیشتر باشد. در این راه می شود از کشور چین هم کمک گرفت چون در اصلاح نژادهای اقلام کشاورزی پیشرفت زیادی کرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
اینو از زبان یک کشاورز خواهشا برارید متن خبر خوندم باور کنید تمام این حرفا دروغه،، اولا دولت داره با بالابردن قیمت گندم تجارت میکنه، کود وبذر وپول اب وتمامی هزینه هارو بالا برده، کشاورزم که پول لازم برای خرید اقلام مورد نیاز نداره مجبوره کشتش بدونه کود انجام بده، ودر اخر باعث پایین اومدن عنلکرد میشه، اگه میخوای حمایت کنی کود پایه رو ب قیمت تعاونی اونم از نوع خوبش ن اشغالی که هیچ ارزش غذایی نداره،، چرا پول اب گندم بیکبارع چندین برابر کردین، تازه اخر سال دوباره ی پول دیگه هم میگیرید، در کل بالا بردن قیمت گتدم زمانی که کشاورز نمیتونه کشت درست وحسابی انجام بده، وهزنه ها جوری افزایش پیدا میکنه که قدرت خرید نداره وعملا واسش فرقی با قیمت گندم چند سال پیش نمیکنه، امیدی نیست مگه اینکه بصورت تکسال بخاطر شرایط جوی وعملکرد بهتر دیم زارها بصورت مقطعی افزایش تولید داشته باشیم، تمام برنامه ها فقط یمشت حرف بر روی کاغذ هست چون عملا کسی ناظر بر کار اینا نیست تو هر مرکز خدمات چندین مهندس نشستن بقول خودشون دریغ از اینکه یبار از مرکز خدمات بیرون بیان وی نگا ب کار کشاورز ومحصولش بکنن، هرچند چیزیم نمیدونن با مدارک ضعیفشون، ی حقوق مفت از دولت میگیرن معلوم نیست بابت. چی بابت نشستن رو صندلی زیر کولر...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
بیشتر زمین های کشاورزی وابسته به بارندگی هاست کشاورزان با خشکسالی های پی درپی یاد گرفتن که کمتر گندم بکارند چون اکثر کشت ها دیم است و گندم هم بیش از محصولاتی مثل جو ودیگر غلات ب اب نیاز دارد دیرتر هم به ثمر می رسد اگر در ما ههای فروردین و اردیبهشت ( مخصوصا درغرب کشور) بارندگی کافی نباشد محصول گندم به کلی هدر می رود به همین خاطر هست که کشت گندم ریسک زیادی دارد و لذا دیم کاران سال های زیادی هست که گندم نمی کارند. این موضوع رو مسوولان بهش فکر نمی کنن . حرف بی خودی است افزایش قیمت تضمینی گندم برای ترغیب کشاورز به کاشتن گندم . چون کشاورزی که میدونه اگر گندم بکاره حتی به اندازه بذری که کاشته برداشت نمی کنه و به اضافه مخارج کاشت وداشت ، دیوونه که نیست که این کار رو بکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
جدا ازاین فرمایشات جنابعالی از طرفی دولت هیچ حمایتی جهت سم پاشی مبارزه با سن انجام نمیدهد قبلا در منطقه عرب فرودگاه برای هواپیمای سم پاشی درست کرده بودند وخوددولت مبارز با سن را انجام میداد الان ۲۰ سال است که این کار تعطیل شده وکشاورز رغبتی برای کشت گندم ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
بنده کشاورز هستم. بیشتر تولید گندم ایران به صورت دیم است. اگر باران به موقع بیاد خود به خود به خود کفایی میرسیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
بااین قیمت دیگه خودکفایی تمام شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
دم سیاه استخانی 10کیلوی 500
Iran (Islamic Republic of)
Hosein
۱۰:۴۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
من کشاورز هستم..خواهشاً خواهشاً اینو به گوش مسولان بیسواد و بیخیال مملکت برسونید..نیازی به افزایش قیمت نیست ما افزایش قیمت نمی‌خوایم ،کود زیر یعنی پتاس،فسفات و علی الخصوص دی آمونیوم به قیمت تعاونی به کشاورز بدین به خدا تناژ هر هکتار به بالای ۷ تن میرسه ..دست دلال رو تو توزیع کود و سموم قطع کنین و کشت قراردادی باشه همچین اوکی میشه....چون الان تناژ زیر ۳ تن هست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
شرط خود کفایی پرهیز از سیاسی کاری و دروغ پردازی است و باید با مدیریت کشت در خود کفایی استمرار ایجاد کرد تا به حال هر چه بوده خود کشاورز بر حسب تشخیص شخصی و با در نظر گرفتن بارندگی و وضعیت بازار کشت کرده به همین خاطر بعضی از سالها نیاز کشور تامین می شده . بنابر این تا زمانی که وزارت کشاورزی از روزمرگی خارج نشود و کشت را مدیرت نکند و کود لازم کشاورزان را بموقع تامین نکند خبری از خود کفایی در هیچ کشتی نیست.بهترین کار جدایی و تفکیک جهاد سازندگی از وزارت کشاورزی است با این کار هم جهاد کشاورزی از بین رفت هم کشاورزی به این روز افتاده که مردم در تامین نیازهایشان سرگردان و به دردسر افتاده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
من دوستان کشاورز زیاد دارم
با قیمت فعلی گندم بسیاری به دولت گندم نمی‌فروشند
و این یعنی بحران
رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
قیمت خرید تضمینی خیلی پایینه و حتی به اندازه خرج و مخارج کشاورزها نیست. واقعا جای تعجب و تاسف داره که چرا گندم رو با چند برابر قیمت وارد میکنیم اما حاضر نیستیم همین پول رو بدیم به کشاورز. و کشاورز هم به دلیل قیمت پایین از گندمش به عنوان خوراک دام استفاده کنه. لطفا پیگیری بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۰۸:۳۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
شرط نه شروط بله. اصلاح کن تا جواب بگیری.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۶:۳۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
سلام ،

چقدر می خواهی ؟
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز
۰۸:۱۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
با خرید ۱۳هزار تومان در کیلو میخواهید به خودکفایی و تامین مایحتاج کشاورز برسید، وقتی کشاورز دیمکار در هر هکتار یک تن برداشت میکند و در هر هکتار باید ۱۵ میلیون خرج کند چطور باید به خودکفایی در تولید برسید مگر کشاورز میاد ۱۵میلیون خرج کند بعد به قیمت ۱۳میلیون به دولت بفروشد. تازه اگر بارون بزند هکتاری یک تن میدهد، مسخره بازیه مگه.
در هر هکتار :یک میلیون گاوآهن ، دو دیسک یک میلیون، چهار سم پاشی علف هرز،شته ، تقویتی و ریشه، دو میلیون، پول کارگر در چهار نوبت سم با غذا دو میلیون، کود شیمیایی یک میلیون، بذر پاش دویست ، پول تراکتور سمپاش در چهار نوبت برای هر بشکه در چهار نوبت پاشش در هکتار دو میلیون، اگر هم زمین اجاره کرده باشی زمین اجاره ۵میلیون چطوری دولت حساب کتاب کرده که قیمت ۱۳ گذاشته دیگه خدا داند حالا چیزای دیگه هم هست که من حساب نکردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
این دولت چرا سرکیسه رو شل نمیکنه
حقوق کاگر فففففف
حقوق کارمند ففففففف
خرید محصولات کشاورزی فففففف
یارانه تتتت
سهام عدالت ........؟
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۰۷:۱۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
کشت قراردادی همش شده کشک. قرار بود کود ازت و فسفات یارانه ای به کشاورز بدهند، اما کجاست؟ قرار بود هر تن گندم 100هزار تومن حمایت حق حمل گندم بدهند. کود ازت را 50درصد گرون کردن، کود فسفات 500000تومن، با حق تراکتور، آبیاری 4تا5ماه، حق کمباین وکرایه حمل گندم، بازدهی 4تن درهکتار و نرخ تضمینی 13000تومن پس حمایت از کشاورز چه شد؟ گندم کمتر از 20000تومن اصلا به صرفه نیست! با این رویه جناب آقای ساداتی کشاورزان خرده مالک مخصوصا، در ناامیدی مطلقند. چرا حداقل قیمت برنج 35000هست و با دلار چهل هزار بالاتر هست، ولی گندم را با ریال میخواهید.شما به فکر کشاورزان نیستین.خودتون آیا یک ماه از حقوقتون رو میبخشید ومجانی سر کار میروید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
آب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
آهای ،،،
کدام تسهیلات ارزان قیمت ...وام های ۸۰درصد رو میگی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
همین که خود کفا شدی باید مفت از کشاورز بگیرید پراید لگن خودتون شده ۳۵۰ میلیون ۳۵تون گندم بدهید پراید قاتل بگیرین. سال ۷۲ با ۳۰ تون گندم میشود خونه دوطبقه خرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
سلام، چرا دولت داره به دلال های خودرو باج می دهد و به اسم قرعه کشی یا پیش فروش سالانه ۵۰۰ هزار خودرو رانت ایجاد می کند، چرا قیمت کارخانه واقعی نباشد تا اینقدر انتظار کاذب ایجاد نشود؟ چرا پول ملت به دست برخی مافیا با عنوان قرعه کشی یا پیش فروش برسد. خواهشاً قیمت خودرو رو واقعی کنید تا دست دلال ها و سودجویان کوتاه شود آن وقت در میان مدت تقاضای کاذب و سرمایه ای هم کاهش می یابد و مردم واقعی خریدار می شوند و خودروساز هم زیان ده نمی شود که باز پولش از مردم گرفته بشه.
خواهشاً قیمت خودرو واقعی شود تا قرعه کشی برداشته بشه و مردم با نیاز واقعی خریدار شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
با این قیمت کسی گندم تحویل شما نمیدهد کشاورزه بیچاره کردید این چهار ساله همیشه یک سال از تورم عقب تر بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
جلو بی خاصیت بگیر مثل خیار هندوانه چقدر آب هدر میده
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۰۲:۳۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
با این قیمت که برای خرید گندم گذاشتن کشاورز با برود گدایی کنه و سال آخر است دیگه گندم کشت نمی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
سلام ،

آیا می دانستید ما برنج سیاهه هم داریم ؟
در چین همه برنج ها سیاه است
و جالب اینکه تک و به ندرت برنج سفید وجود دارد ،


پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
هیچ کجای دنیا مثل ایران شرکت‌های خصولتی بزرگ نداره این شرکت‌ها بدلیل انحصار و امنیت با کمترین راندمان برای مردم نه مسؤلین مشغول فعالیت هستن آیا کسی هست تکلیف این شرکت‌ها را روشن کند؟ مدیریت های با دریافت های نجومی و رانت خوار و دنبال تورم چون سود بیشتر میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
سلام با این قیمت حتماً کشاورز گندم تحویل دولت میده .گیرم یه عده‌ای از سراجبار تحویل دادند آیا از فلاکت و بدبختی اونا کم میشی
آخرین اخبار