استولتنبرگ: با الحاق فنلاند به ناتو، مرز‌های این ائتلاف با روسیه دو برابر می‌شود

دبیرکل ناتو و مشاور امنیت ملی آمریکا از موافقت رئیس جمهور ترکیه با پیوستن فنلاند به ناتو استقبال کردند.

در پی اعلام موافقت رئیس جمهور ترکیه با پیوستن فنلاند به پیمان ناتو، مشاور امنیت ملی آمریکا و دبیرکل ناتو از این تصمیم استقبال کردند.

به گزارش «آناتولی»، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیروز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فنلاندی خود در آنکارا گفت که پارلمان ترکیه تصویب پیشنهاد فنلاند برای عضویت ناتو را آغاز خواهد کرد، اما این امر در مورد سوئد صورت نخواهد گرفت.

وی افزود که مذاکرات با استکهلم در این باره ادامه خواهد داشت و تصمیم نهایی منوط به گام‌های ملموس سوئد خواهد بود.

در این راستا «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو با انتشار بیانیه‌ای از این تصمیم استقبال و تأکید کرد که این اقدام موجب تقویت امنیت فنلاند و سوئد و دیگر کشور‌های عضو ناتو می‌شود.

وی گفت: زمانیکه فنلاند به ناتو ملحق شود، مرز‌های ناتو با روسیه دو برابر می‌شود. فنلاند با روسیه ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد.

«جیک سولیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز ضمن استقبال از این تصمیم ترکیه ابراز امیدواری کرد که این مسئله هرچه سریع‌تر نهایی شود.

او افزود که آمریکا خواستار انضمام سوئد و نیز مجارستان به ناتو است.

ر واکنش به حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند سال گذشته درخواست پیوستن به ناتو را دادند، اما با مخالفت‌های غیرمنتظره‌ای از سوی ترکیه مواجه شدند که در سال ۱۹۵۲ به آن ملحق شده بود.

آنکارا می‌گوید استکهلم اعضای گروه‌های تروریستی به ویژه گروه شبه‌نظامی کرد پ‌ک‌ک را در استکهلم پناه می‌دهد، اتهامی که سوئد آن را رد می‌کند.

به غیر از مجارستان که حزب حاکم آن گفته است از دو پیشنهاد اسکاندیناوی حمایت می‌کند، اما گام هایش را به تعویق انداخته است، ترکیه تنها عضو ناتو بود که هنوز به فنلاند و سوئد چراغ سبز نشان نداده بود.

سوئد، فنلاند و ترکیه سال گذشته با هدف رسیدگی به نگرانی‌های ترکیه به توافق رسیدند.

آنکارا مذاکرات را در ژانویه پس از آن که یک سیاستمدار راست افراطی یک نسخه از کتاب مقدس مسلمانان، قرآن را در استکهلم سوزاند، به حالت تعلیق درآورد، اما مذاکرات سطوح پایین‌تر هفته گذشته در بروکسل از سر گرفته شد.

در بحبوحه تنش‌ها با سوئد، اردوغان در ژانویه نشان داد که ترکیه می‌تواند هلسینکی را قبل از استکهلم تأیید کند. واشنگتن و سایر اعضای ناتو امیدوار بودند که این دو کشور شمال اروپا در نشست سران ناتو در ۱۱ جولای در ویلنیوس به این اتحاد بپیوندند.

نظر مثبت اردوغان تقریباً یک سال پس از آن است که او با تهدید به وتوی پیشنهادها، اعضا را شوکه کرد و دو ماه قبل از انتخاباتی که به عنوان مهم‌ترین رأی در تاریخ ترکیه تلقی می‌شود، صورت می‌گیرد.

انتظار می‌رود که پارلمان ترکیه، عضویت فنلاند را قبل از بسته شدن آن در اواسط آوریل و پیش از رای گیری پارلمانی و ریاست جمهوری که قرار است در ۱۴ ماه مه برگزار شود، تصویب کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار