در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

محتوای آثار تولیدی فیلم‌ها هم راستا با جامعه نیست

یک کارشناس رسانه گفت:در موافقت پروانه‌های نمایشی مسائلی وجود دارد که به هیچ عنوان محتوا هم راستا با خواسته‌های حاکم بر جامعه نبوده و نیست.

محمد امامی کورنده، کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه و پژوهشگر جنگ نرم از وضعیت عملکردی سازمان‌های سینمایی و آثار سینمایی تولید شده و پروانه‌های نمایش فیلم‌ها گفت: به طور کلی عملکرد‌ها ضعیف هستند و در بحث مجوز‌ها و موافقت‌های پروانه‌های نمایشی از نظر محتوایی مسائلی داریم؛ یعنی به هیچ عنوان محتوا‌ها هم راستا با خواسته‌های حاکم بر جامعه نبوده و نیست.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر در حال حاضر مدیر سازمان سینمایی تغییر کرده است سوال من اینجاست که آیا تمام کارشناس‌های دورهای گذشته هم تغییر کرده‌اند؟ خیر. ۸۰ درصد بدنه مدیریتی و کارشناسی مخصوصا و نه تنها در سازمان سینمایی بلکه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم سیستم‌های مدیریتی هنری ۷۰ تا ۸۰ درصد بدنه آن‌ها همچنان از همان افراد قدیم هستند.

امامی درمورد پروانه‌های ساخت آثار سینمایی گفت: تمامی مواردی که از پروانه‌های سینمایی خانواده خروجی داشتیم هیچکدام در راستای فرهنگ ایرانی اسلامی نبوده است و ترویج فرهنگ غرب بوده است از سبک زندگی بگیرید تا خشونت و خیانت همه این‌ها خواهند بود و هیچ کدام هم راستا با خواسته‌های جامعه ما نبوده است.

وی ادامه داد: اگر به سریال‌های ساخته شده توجه کنید، سریالی در فضای لوکیشنی‌ای که به طور مثال یک خانواده متوسط را در شهر ری نشان دهد تولید نمی‌شود. اکثر سریال‌ها معمولا یک قصر یا تشکیلات و تجملاتی را نشان می‌دهند؛ برای نمونه پرونده‌ای دارم که شخصی یک مکانی را برای فیلمبرداری با مبلغ ماهی ۶۰ میلیون تومان کرایه کرده است که درحال حاضر این جوان متولد ۷۳ فراری است.

امامی در ادامه عنوان کرد: این مشکل به چه دلیل است؟ به این دلیل است که همین جوان می‌رود و فیلم و سریال‌هایی را نگاه می‌کند که که آن جوان بهترین ماشین و خانه را نشان می‌دهد و فرد برای رسیدن به خواسته‌های خود به دنبال کلاهبرداری می‌رود که این‌ها ترویج است.

وی در پاسخ به اینکه در سال ۱۴۰۱ سازمان سینمایی مجوز‌ها و پروانه نمایش آثار متعددی را صادر کرده است و آیا این یک پایان خوب برای سال ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد گفت: اگر پروانه‌های ساخت این آثار مطابق با محتوای مناسب و ارزش‌ها باشد بله. همچنین حداقل یکی از این فیلم‌های تولیدی باید مربوط به فضای عجیب هزینه‌های هنگفت اجاره‌های آپارتمانی شود و ارزش و فرهنگ ما از این راه باید جلو برود، اما کجای سینمای ما به این موضوع اصلی توجه کرده است.

وی در پایان صحبت‌های خود در خصوص مشکلات جامعه و مردم گفت: پرونده‌های متعددی در خصوص طلاق و مشکلات اقتصادی وجود دارد که هر کدام به دلیل مسائل مالی است که افراد چند ماه با یکدیگر زندگی کردند، اما به دلیل مشکلات مالی تصمیم به طلاق گرفته‌اند وجود دارد که این روند بسیار عجیب و غریب شده است و ما راجع به این نوع مسائل مهم جامعه خود تاکنون فیلم نساخته‌ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار