درگیری‌های خانوادگی رتبه اول تماس با مراکز مشاوره را دارد

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی کشور تعطیلات طولانی مدت نوروز را عاملی برای افزایش اختلاف‌های خانوادگی دانست.

دکتر مجید صفاری نیا رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مطالعات اینطور نشان داده که اوقات فراغت و ماندگاری زیاد اعضای خانواده زیر یک سقف به خصوص وقتی تعطیلات طولانی می‌شود، میزان چالش‌های افراد را زیاد می‌کند. مثلا ممکن است افراد به خاطر عادت‌هایی که در شرایط معمولی و روند عادی زندگی نداشته اند دست به مقایسه‌های اجتماعی بزنند یا ممکن است افراد به دلیل اینکه سرگرمی لازم را ندارند بهانه گیری کنند، خلقشان پایین بیاید یا با دیدن دیگران حوادث و خاطرات تلخی برایشان مرور شود.

دکتر صفاری نیا ادامه داد: همچنین ممکن است مسائل و فشار‌های اجتماعی و اقتصادی نیز به این موضوع دامن بزند که ما در ایام کرونا نیز با این پدیده مواجه بودیم.

وی تصریح کرد: بعد از تعطیلات نوروز میزان اختلافات بین اعضای خانواده بیشتر می‌شود. ما امروز با بچه‌های نسل Z مواجه هستیم یعنی متولدین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ و این بچه‌ها ضمن اینکه باهوش هستند دوست ندارند تمایلات اجتماعی زیادی داشته باشند و معمولا درونگراتر از نسل‌های قبل هستند. این بچه‌ها ممکن است با والدین خود به ویژه با پدری که زمان‌های کمی در خانه بوده است، دچار چالش شوند.

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی کشور بیان کرد: پیش بینی می‌شود بعد از تعطیلات، میزان مراجعه خانواده‌ها به مراکز مشاوره بیشتر شود. البته امسال ما یک متغیر مهم مداخله گر به نام ماه مبارک رمضان داریم که شرایط و اوضاع و مناسک خاصی دارد و ممکن است قدری این مسأله را کمرنگ‌تر کند.

دکتر صفاری نیا اظهار داشت: این موضوع به عید نوروز محدود نمی‌شود و حتی بعد از تعطیلاتی که در ایام کرونا بود، اختلافات خانوادگی از جمله مهمترین مسائلی بود که افراد را نیازمند مشاوره حضوری یا تلفنی کرده بود.

وی با اشاره به آمار و ارقامی که در این زمینه موجود است، افزود: در مطالعه‌ای که توسط یکی از دانشگاه‌های برجسته کشور انجام شده بود، از حدود ۱۳۰۰ تماس به مراکز مشاوره، درگیری‌های خانوادگی رتبه اول را دارا بود. قبل از همه گیری کرونا، اضطراب و وسواس رتبه اول بود که بعد از کرونا کشمکش‌های خانوادگی به رتبه اول تبدیل شد.

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می‌توانند با پرکردن اوقات فراغت مردم نقش آفرینی ویژه‌ای داشته باشند. تزریق نشاط در این ایام توسط رسانه‌ها و دولت و پایین آوردن توقعات از جمله مهمترین راهکار‌ها برای این مشکل است. اگر دولت بتواند با اقداماتی مثل گردش‌های ارزان قیمت، رایگان کردن موزه‌ها و نمایشگاه‌ها و اقداماتی از این قبل بتواند به نحو مطلوبی اوقات فراغت جامعه را پر کند، می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار