جدال مقامات سنای آمریکا بر سر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران

منابع خبری گزارش دادند برخی مقامات در سنای آمریکا بر سر دلیل پیشرفت‌های هسته‌ای ایران جدال کردند.

اوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا با تام کاتن، عضو تندروی کمیته اطلاعات سنای این کشور بر سر اینکه آیا جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی یا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا مقصر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران است، جدال کردند.

به گزارش پلیتیکو، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه استماع در خصوص تهدیدات جهانی اعلام کرد که تصمیم ایران برای تسریع و افزایش برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود در دوره ترامپ پس از ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایران در نوامبر ۲۰۲۰ اتخاذ شد و به خروج ترامپ از برجام مرتبط بود.

در مقابل، تام کاتن سناتور تندروی جمهوریخواه استدلال کرد که اگر جامعه اطلاعاتی آمریکا به نوامبر ۲۰۲۰ به عنوان یک نقطه عطف نگاه می‌کند، بایدن مقصر دستیابی ایران به پیشرفت هسته‌ای است، زیرا جمهوری اسلامی اسلامی به این نتیجه رسیده است که می‌تواند از رئیس جمهور آمریکا هراسی نداشته باشد.

کاتن این سوال را مطرح کرد که چرا در گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا در ارتباط با چگونگی پیشرفت هسته‌ای تهران «هیچ اشاره‌ای به سیاست‌های دولت بایدن» نشده است.

هاینز به سرعت پاسخ داد که تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا، «خروج از برجام» را دلیل واقعی کنار گذاشتن محدودیت‌های هسته‌ای از سوی ایران می‌دانند.

ماریون مایکل راندز، سناتور آمریکایی، از هاینز پرسید که ایران چقدر به سلاح هسته‌ای نزدیک شده است؟

رئیس اطلاعات ملی آمریکا پاسخ داد: ما همچنان نگران هستیم. در گزارش خود اشاره کرده‌ایم که ایران بدون تصمیم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای در حال نزدیک شدن به این سلاح است. آن‌ها به طرز بسیار نگران‌کننده‌ای به این سلاح نزدیک‌تر می‌شوند.

هاینز در بخش دیگری از ادعا‌های خود به کمیته اطلاعات سنای آمریکا گفت که ایران، اسرائیل و آمریکا را تهدید می‌کند.

وی ادعا کرد تهدید ایران در مورد اسرائیل نشات گرفته از موشک ها، پهپاد‌ها و حمایت آن از حزب الله و دیگر گروه‌های وابسته به خود است.

هاینز همچنین مدعی شد: جمهوری اسلامی به دلیل برنامه هسته‌ای ای خود و اقدامات مستمر در خاورمیانه، هم اسرائیل و هم آمریکا را تهدید کرده است.

جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش سالانه خود با بیان هراس واشنگتن از پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران و تکرار اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران در راستای سناریوی ایران هراسی، در عین حال اذعان کرد تهران در حال حاضر فعالیتی برای تولید سلاح هسته‌ای انجام نمی‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
امید که بیشتر از اینا بخود گرفتار بشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
بدترین عذاب رو خدا داره براتون نازل میکنه که چزا بدست خودتون ایران رو اتمی کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
غنی سازی ۱۰۰درصدی و شهرهای ژرف هسته ای برای دفاع و تاب آوری جهت پاسخ شدید به حماقتهای دشمن است
Czechia
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
سر هسته ای شدن ما زیاد تو سر و مغز هم نزنین باید به هم بگین خودمون کردیم که لعنت بر خودمون باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
با این تحریما باید خودشونو برا صد در صد آماده کنن
آخرین اخبار