معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری؛

سرانه فضای سبز شهری باید به ۱۵ مترمربع برسد

شعبانیان گفت: بر اساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک باید سرانه فضای سبز شهری تا سال ۱۴۰۶ به ۱۵ مترمربع برسد.

نقی شعبانیان در سفر به چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه سرانه فضای جنگلداری شهری در کشور در مقایسه با متوسط جهانی آن بسیار پایین است، اظهار داشت: هم اکنون سرانه فضای سبز در کشور هفت مترمربع است در حالی‌که میانگین جهانی آن ۲۰ مترمربع اعلام شده است.

وی اجرای طرح مردمی تولید یک میلیارد نهال در کشور را مهمترین اقدام برای تحقق این هدف عنوان کرد و افزود: بر اساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک باید سرانه فضای سبز شهری تا سال ۱۴۰۶ به ۱۵ مترمربع برسد.

شعبانیان اضافه کرد: سال‌های گذشته طرح‌های بسیاری در این حوزه تدوین و اجرا شده که برخی موفق و برخی نیز ناموفق عمل کرده بود از همین رو با آسیب‌شناسی برنامه‌های گذشته طرح مردمی تولید یک میلیارد نهال تدوین شد و امید است طی چهار سال آینده این برنامه با کمترین اشتباه اجرا و به اهداف موردنظر خود برسد.


بیشتر بخوانید


وی با بیان اینکه کمیت و کیفیت سطح جنگلی کشور مطلوب نیست، اظهار داشت: در سال‌های اخیر تخریب جنگل‌ها شدت گرفته است و این موضوع مشکلات زیست‌محیطی بسیاری از جمله بلایای طبیعی نظیر سیل، افزایش گاز‌های گلخانه‌ای و شدت ریزگرد‌ها را به دنبال داشته است.

شعبانیان با اشاره به شکل‌گیری نهضت جنگل‌کاری در جهان، تصریح کرد: نتایج علمی، جنگل‌کاری را بهترین و امن‌ترین راهکار برای کاهش مشکلات زیست‌محیطی می‌داند از همین رو در کشور‌های دنیا اقدامات قابل توجهی در خصوص کاشت نهال و جنگل‌کاری شکل گرفته است.

وی با اشاره به آغاز طرح مردمی تولید و کشت یک میلیارد نهال در کشور از اسفندماه امسال، خاطرنشان کرد: این طرح با چهار هدف احیای جنگل‌های موجود، توانمندسازی جوامع محلی با اجرای طرح زراعت چوب، جلوگیری از گسترش بیابان‌ها و ریزگرد‌ها و ارتقای سرانه فضای سبز وارد مرحله اجرا شده است.

شعبانیان ادامه داد: بر اساس طرح مردمی تولید یک میلیارد نهال در کشور، قرار است در چهارمحال و بختیاری طی چهار سال ۱۰ میلیون نهال تولید و کاشت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.