فاطمی:

نوروز نماد فرهنگی ایرانیان است

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی گفت: ایران فرهنگی مجموعه‌ای از کشورها را درون خود دارد. بی‌شک نماد ایران فرهنگی نوروز است.

مراسم پیشواز از نوروز و آیین سنتی سمنوپزان توسط صندوق احیا و بهره‌برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی با حضور حسین ساری مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی، طاهره قیومی مشاور و مسئول پیگیری‌های ویژه وزیر، سیدمصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی و یحیی دارایی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز، در عمارت مسعودیه برگزار شد.

حسین ساری مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن تبریک میلاد با سعادت امام زمان (عج) در این مراسم گفت: نوروز در فرهنگ ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد، آیینی که با فرهنگ و تمدن ما عجین شده است. حوزه تمدن ایرانی برای نوروز اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل است.

او ادامه داد: یکی از شاخصه‌های فرهنگی تمدن ما ایرانیان، همین نوروز است و چه بسا در اقصی نقاط دنیا ما را با چنین آیین‌هایی می‌شناسند. یکی از مراسم‌هایی که متناسب با ایام نوروز بوده سمنوپزان است.

مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: به تعبیر مهندس ضرغامی، میراث‌فرهنگی ناملموس ما کم از میراث‌فرهنگی ملموس ندارد و باید برای مردم این میراث را تبیین کنیم. سمنوپزان نیز یکی از این میراث‌های فرهنگی ناملموس ماست.

ساری بیان کرد: صندوق احیا و بهره‌برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی در سنوات مختلف تعدادی از ابنیه تاریخی را به حیات خود بازگردانده است. بهترین رویکرد در مواجه با ابنیه تاریخی ایجاد شده واگذاری این ابنیه برای مرمت و احیا به مردم است.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی در ادامه گفت: بیش از ۱۳۰ بنای تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف در سراسر کشور توسط صندوق احیا مرمت شده و در حال بهره‌برداری است، این موضوع با حضور مردم محقق شده است.

نماد ایران فرهنگی نوروز است

سید مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی ضمن تشکر از مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی برای برگزاری مراسم پیشواز نوروز گفت: میراث‌فرهنگی ناملموس کاملا مشهود هست شامل خوراک، آیین‌ها، موسیقی سنتی و... است.

او افزود: ایران فرهنگی ما از بخش‌هایی از کشور چین شروع می‌شود و تا بخش‌هایی از آفریقا ادامه پیدا می‌کند.

فاطمی تصریح کرد: ایران فرهنگی مجموعه‌ای از کشور‌ها را درون خود دارد. بی‌شک نماد ایران فرهنگی نوروز است و این پرچم ما در بین فارسی زبانان است. صندوق احیا با برگزاری مراسم پیشواز از نوروز کار ارزشمندی انجام داده و به این فرهنگ ایرانیان ارج نهاده است و به این حوزه ورود پیدا کرده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار