مالی: دخالت ناتو موجب گسترش تروریسم در آفریقا شد

وزیر خارجه مالی تاکید کرد دخالت ناتو در لیبی و حمایت آن از بعضی گروه‌های تروریستی، موجب گسترش تروریسم در همه منطقه ساحل آفریقا شد.

وزیر امور خارجه مالی تاکید کرد دخالت‌های سازمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، باعث گسترش تروریسم در قاره آفریقا شده است.

براساس گزارش المیادین، عبدالله دیوپ گفت: بی‌ثباتی ناشی از تروریسم گسترش پیدا کرد و تقریبا همه کشور را فرا گرفت. دخالت ناتو در لیبی و حمایت آن از بعضی گروه‌های تروریستی، باعث گسترش تروریسم در همه منطقه ساحل آفریقا شد.

عبدالله دیوپ افزود: تغییر ریشه‌ای حضور تروریسم در کشور، از زمان دخالت ناتو در لیبی آغاز شد که در شرایطی رخ داد که به خوبی از آن اطلاع دارید. در نتیجه این دخالت، حکومت لیبی دچار فروپاشی و هرج و مرج در این کشور حاکم شد.

بعضی عناصر از شهروندان مالی که در لیبی حضور داشتند از اوضاع آن زمان استفاده کردند تا حمایت‌هایی به دست آورند و بار دیگر به مناطق شمالی مالی منتقل شوند و گروه‌های تروریستی هم به آن‌ها پیوستند و دو سوم خاک کشور مالی را اشغال کردند. از آن زمان، نقش تروریسم در کشور به صورت فاجعه‌باری وخیم‌تر شد و بی‌ثباتی ناشی از تروریسم فقط محدود به شمال مالی نبود، بلکه دامنه آن گسترش پیدا کرد تا تقریبا به سراسر کشور گسترش یابد و حتی از مرز‌ها هم فراتر رفت و به کشور‌های همسایه نفوذ تا خلیج گینه پیدا کرد.

او خاطر نشان کرد: با گذشت ۱۰ سال از استقرار نیرو‌های فرانسوی در مالی، تروریسم و بی ثباتی گسترش بیشتری پیدا کرد. دخالت‌های فرانسه در مالی، نتیجه مطلوبی به همراه نداشت. در این مدت، تروریسم شکست داده نشد و دستکم مهار هم نشد. تردیدی نیست که بخشی از مسئولیت این شرایط برعهده کشور مالی است، اما دخالت فرانسه هم نتایج مطلوب را نداشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار