۲۵۲ میلیون مترمکعب آب وارد سد کوثر شد

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ۲۵۲ میلیون و ۹۹ هزار متر مکعب آب در پی بارندگی‌های سال آبی جاری (اول مهر) تاکنون وارد سد کوثر شده و ظرفیت آن پر شده است.

اکبر خدری مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: در حالی که حجم آب ورودی به سد کوثر در مدت مشابه گذشته ۱۶۱ میلیون و ۷۳ هزارمتر مکعب بوده است.

وی بیان کرد: در سال آبی امسال بیش از ۵۹ میلیون و ۶۲ هزار متر مکعب آب آشامیدنی، ۲۱ میلیون و ۳۴ هزار مترمکعب آب کشاورزی، ۲ میلیون و ۶۵ هزار متر مکعب آب در بخش

صنعت و ۳۸میلیون و ۲۸ هزار متر مکعب آب برای سایر مصرف (زیست محیطی) در این سد رهاسازی شده است.

خدری ادامه داد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۸ میلیون و ۷۹ هزار متر مکعب آب آشامیدنی، بیش از ۱۹ میلیون متر مکعب آب کشاورزی و ۳۳ میلیون و ۸۵ هزار متر مکعب آب برای سایر مصرف (زیست محیطی) در این سد رهاسازی شد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد بیش از ۶۲۵ متر است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۶۱۹.۸۹ متر بود.

وی ادامه داد: دبی ورودی آب به سد کوثر روزانه ۲۰.۱۳۶ مترمکعب بر ثانیه است در مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۶.۶۴ متر مکعب بر ثانیه بود.

خدری تصریح کرد: در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیش از پنج میلیون و ۹۷ هزار متر مکعب آب از این سد تبخیر شده است.

وی افزود: حجم ذخیره آب در سد کوثر هم اکنون بیش از ۵۴۷ میلیون و ۱۹ هزار مترمکعب است در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته حجم آب موجود در مخزن آب این سد ۴۷۳ میلیون و ۷۶ هزار مترمکعب بود.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ظرفیت سد کوثر گچساران هم اکنون تکمیل شده در حالی که مدت مشابه سال گذشته ۸۶.۴۷ درصد از حجم این سد مخزنی پر شده بود.

وی با بیان اینکه میزان حجم خروجی آب سد کوثر در سال آبی جاری بیش از ۱۲۹ میلیون و ۱۵۵ هزار مترمکعب است گفت: این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل این میزان ۱۲۸میلیون و ۵۳ هزار متر مکعب به ثبت است.

خدری تصریح کرد: در سال آبی جاری تا کنون ۳۲۴ میلیمتر بارندگی در ایستگاه هواشناسی سد کوثر به ثبت رسیده است.

وی گفت: سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.