دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند معضل اعتیاد را رفع کنند

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: رفع معضل اعتیاد نیازمند فرهنگ سازی، همیاری نهادها و دستگاههای اجرایی مختلف است و این اقدام در توان دولت‌ها به تنهایی نیست.

اسکندر مومنی روز یکشنبه در مراسم آغاز به کار طرح "شهید مهرورزی" در مشهد افزود: برای ریشه کنی معضل اعتیاد حکومت در چهار عرصه، پیشگیری، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، درمان و توانمندسازی وظایفی دارد که این اقدامات هرچند لازم است اما به تنهایی کافی نیست.

وی اهتمام در امر پیشگیری را مهمترین بخش مبارزه با اعتیاد دانست و بیان کرد: درمان افراد گرفتار سخت و از سوی دیگر بازگشت کامل این افراد به جامعه نیز با مشکلات فراوانی همراه است، از این رو بخش پیشگیری بهترین عرصه مبارزه با مواد مخدر است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: پیشگیری با اولویت ترین و راهبرد نهایی مبارزه با مواد مخدر است و با فرهنگ سازی درست می توان در مسیر توسعه و تکمیل آن گام برداشت.

وی خاطر نشان کرد: اقدامات پیشگیری در عرصه اعتیاد به دلیل آنکه کمیت پذیر نیست، بسیار حائز اهمیت و جهاد گونه است و در آن نمی توان بر اساس آمار و ارقام مشخص کرد، از ورود چه تعدادی به اعتیاد جلوگیری شده است.

مومنی عنوان کرد: کشور افغانستان در همسایگی کشورمان طی ۲۰ سال گذشته تولیدات انواع مواد مخدر را ۵۰ برابر افزایش داده است. این کشور رتبه اول تریاک و رتبه دوم هروئین و شیشه جهان را دارد که این موضوع نشان می دهد، جمهوری اسلامی برای جلوگیری از توزیع مواد مخدر در جهان تلاش های زیادی انجام داده است.

وی اظهار داشت: کشور ما نیز از این آسیب اجتماعی در امان نیست که برای مبارزه با آن، پیشگیری مهمترین راهکار است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بنا بر پژوهش های انجام شده بیش از ۳۰ درصد معتادان، اطلاع ندارند که با یک یا ۲ بار مصرف مواد مخدر درگیر اعتیاد می شوند و یا اینکه بر اساس همین پژوهش ها، حدود ۳۱ درصد معتادان به دلیل رودربایستی و ناتوانی در "نه گفتن" درگیر اعتیاد شده اند.

به گفته وی، این موارد نشان می دهد که با آموزش و فرهنگ سازی در بخش پیشگیری می توان از ورود جوانان به این عرصه پیشگیری کرد.

مومنی عنوان کرد: اعتیاد دلایل مختلفی دارد و نمی توان فقط یک حوزه را ریشه اعتیاد دانست به عنوان مثال بسیاری، بیکاری را عامل اعتیاد می دانند، در صورتیکه بر اساس آمار بیش از ۵۰ درصد معتادان جامعه دارای شغل هستند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال جاری برای مبارزه با مواد مخدر، ۱۲ شهید تقدیم امنیت کشور شده است، گفت: ایران در سال گذشته با ۹۲ درصد کشفیات انواع مواد مخدر، رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار