تاکید ترکیه بر تمدید قرارداد غلات

وزیر امور خارجه ترکیه طی اظهاراتی از تلاش آنکارا برای تمدید قرارداد غلات دریای سیاه خبر داد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که آنکارا تلاش می‌کند تا برنامه غلات مورد حمایت سازمان ملل را ادامه دهد؛ طرحی که محاصره دریای سیاه در فوریه سال گذشته را برای صادرات غلات از اوکراین لغو کرد.

چاووش اوغلو گفت: نهایت تلاش ما اجرای آرام و توسعه قرارداد غلات دریای سیاه است. وی افزود که با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در مورد تمدید قرارداد در تاریخ ۱۸ مارس، زمانی که قرار است منقضی شود، صحبت کرده است.

پیشتر، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که مذاکرات در مورد تمدید قرارداد غلات که پیش از این تحت نظارت سازمان ملل شکل گرفته بود، به بن بست رسیده است و در حال حاضر هیچ شفافیتی در مورد از سر گیری آن وجود ندارد.

توافق غلات در ژوئیه ۲۰۲۲ امضا شد و روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد قراردادی را برای ایجاد یک کریدور دریایی بشردوستانه برای کشتی‌های حامل مواد غذایی و کود از بنادر دریای سیاه اوکراین منعقد کردند.

پاییز امسال، قرارداد غلات که در ابتدا قرار بود در ۱۹ نوامبر منقضی شود، به مدت ۱۲۰ روز دیگر تمدید شد و اکنون در صورت عدم تمدید مجدد، در ۱۸ مارس منقضی می‌شود. مسکو از سازمان ملل به دلیل ناتوانی در اجرای بخشی از توافق در زمینه تسهیل صادرات محصولات کشاورزی روسیه به کشور‌هایی که به آن‌ها نیاز دارند، انتقاد کرده است و می‌گوید پس از اجرای قرارداد، مواد غذایی بیشتر به کشور‌های ثروتمند ارسال شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار