ترس ابوظبی از افزایش تنش با ایران؛ سبب تعویق سفر نتانیاهو به امارات شد

منابع صهیونیست فاش کردند سفر نتانیاهو به ابوظبی در اوایل ژانویه به دلیل نگرانی امارات مبنی بر ایجاد تنش‌های منطقه‌ای با ایران به تعویق افتاد.

سه مقام صهیونیست به آکسیوس گفتند که سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امارات در اوایل ژانویه به دلیل نگرانی امارات مبنی بر ایجاد تنش‌های منطقه‌ای با ایران به تعویق افتاد.

اما آکسیوس می‌گوید جزئیات جدید در مورد لغو سفر با آنچه این مقامات گفتند تا حدی مخالف است و  همچنین ابوظبی و تل‌آویو درخصوص سیاست خود در قبال ایران اختلاف نظر دارند.

این پنجمین بار بود که سفر رسمی نتانیاهو به امارات لغو یا به تعویق افتاد. او قرار بود آخرین باری که نخست وزیر بود برای جشن گرفتن توافق ابراهیم که روابط بین رژیم صهیونیستی و امارات را عادی کرد، به این کشور سفر کند. اما آن زمان نیز سفرش لغو شد.

با این وجود زمانی که نتانیاهو سال گذشته میلادی دوباره به سمت نخست وزیری رسید، گفت اولین سفر خارجی اش به امارات خواهد بود. در اواخر دسامبر، دفتر نخست وزیری، گزارشی را در مورد سفر نتانیاهو به امارات که برای هفته دوم ژانویه برنامه ریزی شده بود، منتشر کرد.

اما در ۳ ژانویه، چند ساعت پس از هجوم ایتامار بن غفیر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از محوطه مسجدالاقصی، دفتر نتانیاهو گفت که این سفر به تعویق افتاده است.

دستیاران نتانیاهو در آن زمان گفتند که این تعویق به مسائل لجستیکی مربوط می‌شود و به تشدید تنش‌ها و محکومیت دیدار بن غفیر، به ویژه از سوی کشور‌های عربی، مرتبط نیست. اما به گفته سه منبع صهیونیست که مستقیماً در برنامه ریزی سفر دخیل بودند، دلیل تعویق آنطور که آن‌ها ادعا کردند، تدارکات نبود. آن‌ها خواستند نامشان فاش نشود تا آزادانه درباره رویداد‌هایی که به تعویق سفر منجر شده است صحبت کنند.

این سه صهیونیست گفتند که اماراتی‌ها می‌خواهند این دیدار بر جشن گرفتن توافق‌نامه ابراهیم و روابط دوجانبه این کشور‌ها متمرکز باشد، اما نتانیاهو می‌خواست از این سفر به عنوان یک سیگنال عمومی به ایران استفاده کند.

به گفته مقامات اسرائیلی، اماراتی‌ها نگران این بودند که نتانیاهو در زمانی که در خاک آن‌ها است، علیه ایران اظهارات بیان کند به همین دلیل اماراتی‌ها که نمی‌خواستند این سفر تنش‌ها را با ایران افزایش دهد و تصمیم گرفتند آن را به تعویق بیاندازند.

با وجود فاش شدن این اطلاعات دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. دو مقام اماراتی از اظهار نظر در مورد تعویق این سفر خودداری کردند، اما به آکسیوس گفتند که مایلند نتانیاهو به ابوظبی سفر کند.

در پایان این سه مقام صهیونیست اعلام کردند نتانیاهو وضعیت را درک کرده و متعهد است که هرگونه سفر به امارات را بر موضوعات دوجانبه متمرکز کند اما افزایش تنش‌ها بین این رژیم و فلسطینیان در کرانه باختری از آن زمان به بعد، مانع و حساسیت‌های سیاسی دیگری ایجاد کرده است که تعیین تاریخ جدید این سفر را به تاخیر می‌اندازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Czechia
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
این خورده عربا خیلی مواظب باشن برا ما گرفتنشون کار چند ساعته
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۵ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
دلایل تعویق های مکرر
انتقام ایران به صورت چند لایه ای
حساسیت جنگ جدید با فلسطین
و محکوم شدن امارات
عدم روبروی نظامی آمریکا با ایران
درصورت اتفاق جنگی در خلیج فارس
اولین مکان جمله امارات است
گرفتن امتیازات بیشتر لجستیک ماننداف۳۵و
موشکهای پیشرفته از آمریکا
صبر برای عادی شدن دیگر کشورها دررابطه
برقرار کردن با اسراییل وافتادن آب از آسیاب
ترس از خواسته های بیشتر از سوی اسرائیل
در پشت تریبون های مصاحبه
مانند احداث پایگاه و....
آخرین اخبار