مراودات تجاری خراسان رضوی با ۹ کشور توسعه یافت

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال مراودات تجاری این استان با ۹ کشور در قالب پذیرش توسعه یافته است.

محمدعلی امیرفخریان رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مراودات اقتصادی با کشور‌های مزبور در قالب پذیرش یا اعزام هیات تجاری به کشور‌های تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان، افغانستان، ایتالیا، ترکمنستان، عراق، هندوستان و کنیا انجام گرفته است.

او افزود: همچنین امسال برای توسعه روابط تجاری ۱۰ همایش با کشور‌های عراق، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و آفریقا تشکیل شده است تا تصمیمات جدید برای افزایش تبادلات کالاهایی، چون مصالح ساختمانی، مواد شوینده، لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین نقش نشان تجاری در توسعه مراودات اتخاذ شود.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: کشور‌های هدف صادراتی اصلی این استان ۱۵ کشور همسایه به اضافه چین، لبنان و هندوستان هستند، اما در کل این استان به ۹۰ کشور در کل جهان صادرات دارد.

امیرفخریان بیان کرد: در ۱۱ ماهه امسال ارزش کل صادرات کالا از خراسان رضوی یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چهار درصد کاهش یافته است و دلیل اصلی کاهش صادرات، تغییر و تحولات سیاسی در افغانستان بوده که در نیمه اول سال تاثیر زیادی بر میزان صادرات استان داشت.

او تصریح کرد: روند کاهش صادرات کالا از خراسان رضوی در ۶ ماهه دوم به شدت افزایش یافت به طوری که در ۱۱ ماهه به چهار درصد رسید، اما در نیمه دوم سال صادرات کالا به افغانستان کاهش یافت و به منفی ۲۰ درصد رسید، وضعیت مبادلات با ترکمنستان تغییری نداشت، صادرات به تاجیکستان، امارات متحده عربی، اسپانیا، روسیه، هلند، هند، آذربایجان، قطر و عمان یا بیش از هدف تعیین شده بود یا هدفگذاری مورد نظر محقق شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.