۱۴ میلیون هکتار از عرصه های کشور در شرایط بحرانی ریزگرد قرار دارند

معاون وزیر جهاد گفت: با توجه به تغییرات اقلیم، نقاط بحرانی ریزگرد عرصه های کشور به ۱۴ میلیون هکتار رسیده است.

آقای عباسعلی نوبخت در اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت کنونی پوشش گیاهی خوب نیست، گفت: در کشور ما از مجموع حدود ۱۶۵ میلیون هکتار خاک، ۱۳۵ تا ۱۳۷ میلیون هکتار متولی آن وزارت جهاد است که در سازمان منابع طبیعی براساس برنامه هایی که داریم، باید مدیریت کنیم. چنانچه اشتباهی در برنامه رخ دهد، این امر منجر به مهاجرت اکولوژیک می شود.

به گفته او، فعالیت های سازمان بدلیل محدودیت اعتبار کند بوده و همچنان است و با پیگیری وزیر جهاد و دستورات ریاست جمهور باید فعالیت های خودمان را با مقیاس و گام های بزرگتری برای حفظ امنیت زیستی برداریم، چنانچه بخواهیم مثل گذشته در اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری کار کنیم به سبب آنکه ۱۲۵ میلیون هکتار که در معرض فرسایش خاکی است، حداقل ۹۰ سال طول می کشد. به همین‌خاطر در قالب برنامه هفتم و هشتم باید فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری را به پایان برسانیم.

نوبخت با بیان اینکه برای ۳ میلیون هکتار بیابان برنامه داریم، گفت: کشوری هستیم که سالانه یک میلیون هکتار پدیده بیابان زایی داریم.

معاون وزیر با بیان اینکه ۲۳ استان بیابانی داریم، گفت: زمانیکه قانون برنامه ۲۰ ساله تدوین شد، ۶ میلیون هکتار نقطه بحرانی ریزگرد داریم که اکنون به ۱۴ میلیون هکتار نقطه بحرانی داریم‌به طوریکه در شمال کشور پدیده ریزگرد داریم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: اکنون ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را دارا هستیم که اگر دورتادور کشورمان را دیواری به عرض و ارتفاع یک کیلومتر احداث کنند، با اعمال مدیریت صحیح، امنیت غذایی تامین می شود.

او با اشاره به اینکه وضعیت فرسایش خاک مساعد نیست، افزود: براین اساس مقام‌معظم رهبری بارها تاکید کردند که اهمیت خاک به مراتب از آب مهمتر است.

به گفته نوبخت، از ابتدای دهه ۹۰ میلادی عضو کنوانسیون تغییراقلیم هستیم. همچنین جزء هفتمین تولیدکننده کربن و ۴۷ جذب کننده کربن هستیم.

او با اشاره به علل طرح کاشت درخت گفت: نوسانات اقلیمی باعث شده کشورها به سمت و سوی کاشت درخت روند، کمااینکه هم اکنون افغانستان در طرح کاشت درخت از ما جلوتر است.

رئیس سازمان جنگل ها ادامه داد: ما جزء کشورهایی هستیم که در سال ۲۰۲۵ به سمت خشکی می رویم و تا ۲۰۴۰ جزء ۱۹ کشور خشک دنیا خواهیم شد. براین اساس تقاضا دارم که جزء بهترین مروجان طرح کاشت یک میلیارد درخت باشیم و همواره روسای جهاد کشاورزی استان ها، هفته منابع طبیعی را جدی بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار