انتظار وزارت آموزش و پرورش در رابطه با مسمومیت دانش آموزان برای اعلام نظر وزیر بهداشت

وزیر آموزش و پرورش گفت:در رابطه با پرونده مسمومیت اخیر دانش آموزان منتظر اعلام نظر وزیر بهداشت هستیم.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ضمن تبریک هفته امور تربیت و اعیاد شعبانیه به نقل از رهبر انقلاب  گفت: شرایط امروزه جامعه‌ به گونه ای است که با غفلت به امور تربیت و پرورش ضربه می‌خوریم. من هیچ وقت از ذهنم حذف پرورش از آموزش بیرون نمی‌رود زیرا ضربه می خوریم.

نوری افزود: ۸ اسفند ۱۳۵۸ نهاد تربیت دانش آموزان ایجاد شد.دکتر باهنر و رجایی که به تربیت و پرورش شکل دادند انسان‌های باتقوا بود.

او ادامه داد:شهید بهشتی و شهید رجایی مربی و معلم بودند و ما به خود می بالیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از بدو انقلاب اسلامی معلمان نقش اساسی در تربیت دانش آموزان داشتند و نقش اساسی و پر رنگ مربیان و معلمان تربیتی در دفاع مقدس به قله رسید.

وی افزود:از سال ۸۰ به طور رسمی امور تربیتی از مدارس کنار گذاشته شد که ضربه خوردیم.

او گفت: معلم پرورشی به جای مدرس کتب  باید تنظیم گر باشداز طرف دیگر توجه به توانمندسازی مربیاناز دیگر مواردی است که باید در نظر داشت و ما باید معلمان و مربیان را توانمندسازی کنیم و به مدرک گرفتن توجه نکنیم.

وی افزود: معاون پرورشی باید سکوی استعداد یابی دانش‌آموزان  را تشکیل بدهد همچنین در کنار آن به نهاد خانواده توجه شود.

به گفته وزیر آموزش و پرورش  تمام نهادها همچون دانشگاه‌ها و مساجد باید در تربیت و پرورش به آموزش و پرورش کمک کنند.

نوری ادامه داد:یکی از ایرادات وزارتخانه ما این است که دانش آموزان را برای امروز تربیت می کنیم و  به آن ها  مسئولیت نمی دهیم. 

نوری گفت:ما برای رفع ایرادات در این عرصه  با مشکلات فراوان روبرو هستیم چراکه دانش آموزان تغییر کرده اند،و این هنر مربیان و معلمان را می طلبد تا ایرادات با وجود مشکلات رفع شود.
وی افزود: در بحث‌های مختلف از دانش آموزان استفاده کنید؛ تمام وزیران دولت مسئولیت پذیری را از زمان دانش آموزی آغاز کردند.

نوری گفت: ما در سال آینده بودجه‌ای را برای اجرای سند تحول بنيادين امور تربیتی اختصاص دادیم.

وی افزود: در رابطه با پرونده مسمومیت دانش آموزان منتظر اعلام وزیر بهداشت هستیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مدرسه هم اگر با محله ارتباط نداشته باشد به جایی نخواهد رسید. از ۲۰۲۰ محله حاشیه‌ای کم برخوردار، ما در ۴۰۰ محله اقداماتی برای توسعه اجتماع محور محلات با محوریت مدرسه در دست انجام داریم، معتقدیم که اگر تعلیم و تربیت را به عهده یک مربی و یک معلم بگذاریم برآیند خوبی نخواهد داشت، باید همگان مشارکت کنند.

نوری گفت: باید سند تحول بنیادین را مدرسه‌ای و ارزشیابی را شش ساحتی کنیم و شناسنامه تربیتی رشد کاملی برای دانش آموز آماده کنیم. تلفیق برنامه درسی با فعالیت‌های پرورشی لازم است. برنامه درسی و کتب درسی نیز دارد به همین سمت و سو می‌رود.

وی افزود: توانمندسازی نیروی انسانی نیز باید در سطح ستاد انجام شود. باید ایده‌های نو دریافت و به کار گرفته شوند. البته در مسیر مربیان تربیتی سختی‌هایی وجود دارد، چون دانش آموزان پیچیده شده‌اند و ممکن است اولیا همراهی نکنند، اما هنر مربیان تربیتی این است که همگرایی ایجاد کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحریم خود  از سوی اتحادیه اروپا گفت: بعد از زحمات شما مربیان تربیتی، برنامه اعتکاف دانش آموزی، راهپیمایی ۱۳ آبان، برپایی جشن‌های تکلیف، راهپیمایی ۲۲ بهمن و کارهای خوبی که انجام دادید باید هم اتحادیه اروپا از این قبیل کارها انجام دهد و تحریم کنند. این دستاوردها برای آن ها قابل تحمل نیست، ما باید کارمان را محکم و باقوت بیشتر انجام دهیم که این امر محقق نمی شود  مگر با ایجاد همکاری همه ارگان و عوامل مختلف. دبیرستانی‌ها گروه‌های جهادی دارند، اما گروه‌های خیرین در جمعیت دانش آموزی نداریم.

باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: سندتحول نقش مربی تربیتی را هدایت گری و تسهیل گری امور تربیتی دانسته است. کاستن از دغدغه ها و تسهیلگری فعالیت ها برای مربیان راهکاری است که اخیرا سامانه نورینو هم در همین راستا راه اندازی شده است.

وی افزود:تلفیق امور تربیتی و آموزشی راهکار دیگر برای امور تربیتی  بود که البته  کتاب‌های درسی به یکی از مبانی مسابقات قرآن و مسابقات فرهنگی ما تبدیل شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای آینده خبرهای خوشی داریم و رئیس جمهور مجوز جذب ۱۱ هزار نیروی پرورشی را صادر کرده و اکنون در حال طراحی سازوکارها و فرآیندهای جذب هستیم که بر اساس اطلس نیاز جغرافیایی خواهد بود. طرح مربیان ۱۴۰۱ را در دانشگاه فرهنگیان آغاز کرده‌ایم. شمارشان هزار نفر است که زمینه حضور آن ها دربرنامه‌های فرهنگی و تربیتی را فراهم کرده‌ایم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.