باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بحران در بیرجند/ افزایش تصادفات جانگیر! علت چیست؟ + فیلم

افزایش دو و نیم برابری آمار فوتی‌های تصادفات درون شهری در بیرجند، این شهر را به یکی از ۳۰ شهر بحرانی کشور تبدیل کرده است.

مدتی است که آمار تصادفات درون شهری در خراسان جنوبی روند افزایشی به خود گرفته است و هر چند روز یکبار، شاهد تصادفات جرحی و فوتی هستیم.

بیشترین تصادفات درون شهری در خراسان جنوبی مربوط به شهر بیرجند است و این شهر به یکی از شهر‌های بحرانی کشور در حوزه تصادفات درون شهری تبدیل شده است.

افزایش بیش از ۲.۵ برابری فوتی‌های تصادفات درون شهری در بیرجند نسبت به پارسال عدد نگران کننده‌ای است که عوامل زیادی در افزایش این آمار نقش دارد و از جمله آن‌ها می‌توان به ناایمن بودن مسیرها، روشنایی کم معابر، کمبود دوربین‌های سرعت سنج هوشمند و استفاده دستی از این دوربین‌ها و بی احتیاطی رانندگان اشاره کرد.

همچنین از سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۰۰ مصوبه شورای ترافیک در خراسان جنوبی روی زمین مانده است که ۲۳ مصوبه آن مربوط به بیرجند است؛ جابجایی پل هوایی، ایجاد پل هوایی عابر پیاده، نصب سرعتکاه استاندارد، پیاده روسازی در مهرشهر و خیابان الهیه و طرح جامع ترافیک بیرجند از جمله این مصوبات است که اجرایی نشده است.

اینجا بیرجند است، یک شهر بحرانی!

افزایش آمار فوتی‌های تصادفات درون شهری در بیرجند که بیش از ۲.۵ برابر بوده است، مرکز استان را به یکی از ۳۰ شهر بحرانی کشور در حوزه تصادفات درون شهری تبدیل کرده است.

سرهنگ عباسی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: بیرجند یکی از شهر‌های بحرانی کشور در حوزه تصادفات شناخته شده است.

او افزود: در کشور هزار و ۲۰۰ شهر را داریم که ۳۰ شهر در کشور بحرانی هستند و بیرجند یکی از آن‌ها است و پارسال در بیرجند ۹ فوتی بر اثر تصادفات رانندگی داشته ایم که امسال این رقم به ۲۱ نفر رسیده است.

سرهنگ عباسی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد تصادفات استان در بیرجند رخ می‌دهد، عنوان کرد: ۵۵ درصد متوفیان تصادفات در کل استان مربوط به شهرستان بیرجند هستند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: بیش از ۶۰ درصد متوفیان تصادفات رانندگی در بیرجند جزو عابران پیاده هستند که باید برای آن‌ها فکری شود.

او تصریح کرد: در حوزه درون شهری حدود ۱۵ درصد تصادفات رانندگی به علت عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه رخ می‌دهد که دلیل آن سرعت زیاد است و ۸۰ درصد آن مربوط به بیرجند است و خانواده‌ها باید برای فرهنگ سازی تلاش کنند.

لزوم استفاده هوشمند از دوربین‌ها

بهره مندی از ابزار‌های مکانیزه به منظور کنترل ترافیک و کاهش سوانح، می‌تواند تا حد زیادی جلوی خسارات ناشی از حوادث را بگیرد، اما مرکز خراسان جنوبی در زمینه تجهیزات کنترل ترافیک از جمله پل هوایی و دوربین‌ها با کمبود مواجه است و این، زخمی است که خود درد‌های دیگری را موجب می‌شود.

سرهنگ عباسی رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی با اشاره به اینکه روشنایی معابر، تجهیزات ایمنی و پل‌های هوایی باید برای ایمنی ترافیک در نظر گرفته شود، ادامه داد: روشنایی معابر کم بود اکنون نیز کمتر شده است و در بلوار‌هایی مثل صیاد شیرازی، پیامبر اعظم و شهید ناصری برای عبور عابران پیاده فکری نشده است.

دوربین های هوشمند

رئیس پلیس راهور استان با بیان اینکه در بلوار پیامبر اعظم بیرجند هر روز شاهد تصادفات مختلف هستیم، اظهار کرد: در بیرجند و استان تعداد اندکی دوربین هوشمند داریم، اما بهره برداری از آن‌ها مکانیزه نیست و به صورت دستی است و باید به صورت هوشمند از آن‌ها استفاده کنیم.

او گفت: در مرکز استان و سایر شهرستان‌ها باید دوربین‌های بیشتری نصب شود و اکنون کمبود زیادی داریم.

سرهنگ عباسی افزود: ۷ دستگاه اجرایی به صورت مستقیم در ترافیک نقش دارند و برای دوربین‌ها شهرداری‌ها باید اهتمام بیشتری داشته باشند که در قانون نیز به آن اشاره شده است.

سامانه هوشمند کنترل تخلفات نداریم

سامانه هوشمند کنترل تخلفات یکی از ابزار مؤثر در کاهش و کنترل تخلفات محسوب می‌شود، اما نبود آن در استان به مشکلات حوزه ترافیک می‌افزاید.

سرهنگ عباسی رئیس پلیس راهور استان گفت: ما اولین مرکز استان در کشور هستیم که سامانه هوشمند کنترل تخلفات نداریم؛ این سامانه در کمتر از ۳۰ ثانیه پیامک ثبت تخلف را به راننده می‌فرستد و در کنترل و کاهش تخلفات مؤثر است.


بیشتر بخوانید


او با اشاره اینکه ابزار جریمه یک ابزار موقتی است، افزود: در کوتاه مدت ممکن است بتوان بازخورد دریافت کرد، اما در دراز مدت نمی‌توان از آن بهره گرفت بلکه باید برای کاهش حوادث، زیرساخت‌ها آماده شود تا مشکلات برطرف شود.

سرهنگ عباسی بیان کرد: بیش از ۱۹ هزار راننده از ابتدای امسال وارد چرخه ترافیک شهری استان شده اند که ۵ هزار و ۴۴۸ نفر مربوط به شهرستان بیرجند هستند.

دوشنبه بازار، قوز بالا قوز

از جمله دغدغه‌های ترافیکی در شهر بیرجند، وجود دوشنبه بازار در بلوار مسافر است که به سنگین‌تر شدن ترافیک در شمال شهر منجر شده و پلیس، پیشنهاداتی برای کنترل وضعیت ارائه کرده است.

سرهنگ عباسی رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی در خصوص دوشنبه بازار بلوار مسافر بیرجند گفت: جانمایی این مکان از دید پلیس اشتباه بوده و در دوران کرونا تردد کمتر بوده است، اما اکنون نمی‌توان ترافیک را کاهش داد و در این محل، ترافیک زیادی را شاهد هستیم.

عکس آرشیوی است

او با بیان اینکه ورودی و خروجی منطقه ۴۰ هزار نفری مهرشهر از محل بلوار مسافر است، افزود: وجود پایانه مسافربری و بلوار شعبانیه نیز بر ترافیک این منطقه افزوده و پیشنهاد شده است که دوشنبه بازار بلوار مسافر به روز بازار تبدیل شود تا ترافیک نیز در همه زمان‌ها کنترل شده باشد.

حدیدی نژاد معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند نیز در خصوص ورودی و خروجی مهرشهر از مسیر بلوار مسافر بیان کرد: ۳ معبر در ناحیه مهرشهر مطالعه شده و مجوز‌ها در حال اخذ است تا بتوانیم معابر را باز کنیم و تملک سازی آن هم اکنون مشکلی است که باید برطرف شود.

سرهنگ عباسی رئیس پلیس راهور استان در خصوص تقاطع‌های غیرهمسطح نیز گفت: ۱۰ مکان در شهر بیرجند پیشنهاد شده است و این موضوع اولویتی است که باید به آن پرداخته شود.

شهرداری ۹۹ درصد مصوبات شورای ترا فیک را اجرا کرده است

شورای ترافیک به عنوان راهبرد اصلی ترافیک در استان، مصوباتی را در هر جلسه بر عهده دستگاه‌ها می‌گذارد و شهرداری یکی از اعضای این شوراست که به گفته معاون شهرداری بیرجند، این مجموعه ۹۹ درصد مصوبات را به اجرا در آورده است.

حدیدی نژاد معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند نیز گفت: شهرداری مرکز استان در خصوص طرح‌های مرتبط با ترافیک اقدامات مثبتی انجام داده است.

او افزود: پیاده رو سازی بیشتر معابر انجام شده است و برخورد با سد معبر نیز در سطح شهر انجام شده تا عابران پیاده تردد راحتی داشته باشند و همچنین امسال خط کشی معابر و اجرای سرعت کاه‌ها در اکثر معابر صورت گرفته است.

پیاده رو سازی بیشتر معابر انجام شده است

حدیدی نژاد با اشاره به اینکه ۹۹ درصد مصوبات شورای ترافیک که مرتبط با شهرداری بوده پیگیری شده است، عنوان کرد: در شمال شهر بیرجند پیاده رو سازی خیابان‌های جوادیه و رجایی انجام شده است و در سال آینده برنامه‌هایی برای شمال شهر انجام خواهد شد و به جنوب شهر محدود نمی‌شود.

معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند در خصوص انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر گفت: از مطالبات خود شهرداری این است که صنوف آلاینده از درون شهر خارج شوند تا سد معبر خودرو‌ها در خیابان‌های عدل، فهمیده، مصطفی خمینی و بلوار رجائی از بین برود و عابران پیاده نیز بتوانند به راحتی تردد انجام دهند.

برنامه ریزی برای نوروز کم تصادف

با نزدیک شدن به ایام عید نوروز، مسئولین در خراسان جنوبی تلاش دارند تا با آماده کردن زیرساخت‌ها و امکانات، هم قدمی در کاهش تصادفات در جاده‌ها و درون شهر‌ها بردارند و هم شرایط سفر خوش را برای مردم فراهم کنند.

عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداز خراسان جنوبی چهارم اسفند در همایش شهرداران استان گفت: به بهانه آغاز سال نو مردم جشن‌های ملی را پیش‌بینی می‌کنند لذا باید شرایط لازم آماده شود تا به بهترین وجه مردم احساس شادی و آرامش کنند.

تلفات تصادفات درون شهری به ویژه در مرکز استان نگران‌کننده است

او افزود: اگرچه مردم هم باید اصول ایمنی و رانندگی را رعایت کنند، ولی از هر ظرفیتی باید استفاده کنیم تا آمار تصادفات کاهش پیدا کند و براساس آمار‌های ارائه شده تلفات تصادفات درون شهری به ویژه در مرکز استان نگران‌کننده بوده که نیازمند اقدامات ویژه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداز خراسان جنوبی در خصوص نبود سامانه‌های هوشمند کنترل تخلفات در بیرجند گفت: با توجه به آمار بالای تصادفات و فوتی ها، یکی از راه‌های کنترل این حوادث، وجود سامانه‌های هوشمند است که از تهران این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

آمار فوتی‌ها بالاست، فکری کنید

تصادفات درون شهری امسال در خراسان جنوبی جان ۴۰ نفر را گرفته است که این رقم بسیار نگران کننده است؛ افزایش بیش از ۲.۵ برابری فوتی‌های تصادفات درون شهری در بیرجند این شهر را به یکی از ۳۰ شهر بحرانی کشور در این حوزه تبدیل کرده است.

روشنایی کم معابر، کمبود دوربین‌های هوشمند کنترل سرعت و پایش و وجود معابر پر ترافیک از جمله معضلاتی است که به افزایش آمار تصادفات می‌انجامد.

آمار فوتی‌ها بالاست

در صورتی که کاربران ترافیک از رانندگان گرفته تا عابران پیاده، به حقوق خود آشنا باشند و قوانین را رعایت کنند، می‌توان جان‌های زیادی را از خطر مرگ در اثر تصادف نجات داد.

اما نباید در این بین نقش دستگاه‌های مختلف اجرایی برای کنترل ترافیک را نیز نادیده گرفت؛ این دستگاه‌ها باید نسبت به تأمین شرایط لازم و ایمنی مسیر‌های ارتباطی اقدام کنند.

تصادف جزء جدایی ناپذیر ترافیک است، اما آمار بالای این معضل باید کنترل شود تا شاهد جان باختن هموطنانمان در شهر‌ها و جاده‌ها نباشیم.

گزارش از زهرا رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۳:۰۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
موندم این بنده خدا پشت عابر احساس مسوولیت نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۴:۰۰ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
بیرجندیا خوب رانندگی نمی کنن
United States of America
مهدی عیدی
۱۲:۵۷ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
سلام بنده 29سال هست ساکن بیرجند هستم.
تنها و تنها عامل تصادفات آسفالت نادرست خیابان هاست 4سال هست تقاطع میدان معصومیه به شهدای عبادی به سرسره می‌ماند هزاران بار گفتیم ب هر کجا که فک کنید کلیپ طنز ساختن ولی کو گوش شنوا 1000متر آسفالت از جان مردم مهم تر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
سلام مهر شهر با یه ورودی که دوشنبه بازار و ترمینال هم در همین مسیر هست بماند که جناب شهردار دور اندیش ما یه پمپ بنزین هم تو مسیر ورودی مهرشهر اضافه کرده و ماشین های میوه فروش دور میدان شعبانیه رو هم نمیتونن جمع کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
کدوم خیابون بیرجند بود این تصادف ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۸ مهر ۱۴۰۲
آخر خیابون رجایی پشت شهدای باقریه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
باسلام و ارادت
خودروهای بی کیفیت ، جاده و خیابان های بدون کمترین استاندارد همیشه فاجعه ایجاد میکنه.
کاش عوامل این کوتاهی ها بدانند باعث خون همه این انسان ها هستند.
متاسفانه چون حوادث ، بین عوامل مختلف تقسیم میشه مقصرین اصلی همیشه پنهان میشوند.
ترمز و سرعتگیر و تیر برق میشه مقصر ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
آخه یکی نیست بگه خیابونای بیرجند سبک ۵۰سال پیشه که ازهرخانواده ای شایدفقط یه بزرگ خانواده ماشین داشته ولی الان رو بگو که مردم بیرجنداینقدرچشم وهم چشم‌نواز که میبینی تمام افراد خانواده که گواهینامه داره ماشین شخصی داره وبرای نون گرفتن سرکوچه هم ازوسیله شخصیشون استفاده میکنن وحتی باکلاس گذاشتن وچقدرهم فرهنگ وسیله عمومی هم بین مردم جاافتاده که خودمن ازآخرین باری که اتوبوس سوارشدن یادم نمیاد ودیگه چه بگم آخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
از شهرهای مجاور یاد بگیرن سر هر کوچه سرعتگیر بذارن حال همه جابیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
سلام مقصر اصلی خود شهرداری است چون در بلوار جوادیه ساختمان در حال ساخت ستونی چسبیده به تیر برق اجازه عبور پیاده را از پیاده رو نمی دهد توی الهیه شرقی هم از این موارد زیاد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
متاسفانه تو بیرجند یه سری قوانین انگار بلد نیستن حتی راهنمایی و رانندگی مثل قانون دور میدون سبقت از راست استفاده مداوم از نور بالای اتومبیل در شب و.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
در کل تو ایران آزمون رانندگی تقریبا کشکه باید مثل اروپا آزمون رانندگی سخت باشه با تعداد زیادی سوال که مطمئن شن به کسی گواهینامه میدن که واقعا رانندگی بلده،مهارت رانندگی تو ایران در کل زیر صفره و خیلی بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
سلام. من خودم مربی آموزشگاه رانندگیم زمانی که افسر آزمون فردی که رانندگی بلده رو قبول نمیگنه وفردی که کلاچ نمیگیره و دنده عقب جا میزنه رو قبول میکنه همینه. بعدشم تو بیرجند اکثر رانندگان چسبیده به خط وسط خیابون رانندگی می‌کنند سمت راستشونم خالیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
خود سرهنگ عباسی یک کبوتر باز حرفه ای هست واکثر زمانش رو با کبوترهاش میگذرونه تا مدیریت شهری.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۱۱ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
سلام معضلات رانندگی در بیرجندو شاید در اکثر شهرهای کشور،عدم استفاده از راهنما،گردش به راست در تقاطع های دارای چراغ که گردش براست قبل از سبز شدن چراغ ممنوع است،دورزدن در چهار راههایی که باید بعداز سبز شدن چراغ انجام داد،عدم‌تعیین مسیر مناسب ،مثلا می خواهد به سمت چپ ادامه مسیر دهد چون در چهار راه سمت راست خالیست در این مسیر متوقف و پس از حرکت باعث ایجاد اختلال در رفت و آمد می شود و یا مسیر سمت راست در چپ چهارراه قرار می گیرد ،عجله ،بخصوص در اوایل وقت اداری ،متاسفانه جبران دیر بیرون آمدن از منزل به قصد محل کار را با عجله می خواهند جبران نمایند،متاسفانه عابرین پیاده هم نقش بسزایی در ایجاد تصادفات دارن ،عدم‌توجه به چراغ راهنما،تردد از همه معبرها ،عدم استفاده از پلهای هوایی ،و.....
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۰:۰۲ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
چون شهر بیرجند همکف نیست، قسمتهایی از شهر شبه کوهستانی است در داخل خیابان یک وقت راننده خودش را در سرازیری خیلی تند مشاهده می کند و کافیست راننده تجربه کافی نداشته یا ماشین زه وار در رفته باشه.دیگه تصادف قطعی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
دقیقا خیابوناش همیشه در حال کنده کاری و آسفالت نامناسب رانندگی بد هرکی زورش میرسه زودتر میره اصلا حقوق خانما رعایت نمیشه وقتی یه راننده خانم میبینن بیشتر اذیتش میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
سرعت غیر مجاز - تلفن همراه و ...
Germany
حجت
۰۸:۲۲ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
قانون رانندگی در ایران:
۱. اول نیسان آبی میره
۲. بعد من میرم
۳. هر کی زورش رسید میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
جاده های کم باریک عامل اصلی هستند نیاز به انقلاب جاده سازی با میلیاردها دلار سرمایه خارجی وایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
همه مشکلات از جاده نیست، درصد کمی از علت مربوط به جاده هست.
مشکل اصلی و اساسی، نحوه رانندگی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
در اروپا تعداد ماشین از اینجا زیاد و خیابان ها هم به این پهنی نیستن،منتهی اونا با نظم میرن و ترافیک چوک نمیشه ولی اینجا طرف از ته صف میاد جلو ترافیک را ازرحالت روانی به حالت قفل در میاره و همه هم عصبی میشیم بله چیزی که اینجا نیست نظمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
زنگ بحران افزایش خودروها و ترافیک و آلودگی هوا که مستقیم و غیر مستقیم در افزایش تصادفات نقش داره، خیلی وقته به صدا دراومده ولی هیچ گوش شنوایی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
هر کسی به زور خودش میره