طمع مکرون برای نفوذ بیشتر فرانسه در عراق

فرانسه برای احیای نفوذ خود در منطقه غرب آسیا به طور فزاینده در تلاش است تا گوی رقابت را از دیگران ربوده و نفوذ خود را در عراق گسترش دهد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در یک فاصله زمانی کمتر از یک ماه میزبان محمد االسودانی، نخست وزیر عراق، و مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان، بود. به نظر می‌رسد فرانسه در تلاش برای احیای نفوذ خود در منطقه غرب آسیا و مقابله با چین و ایران به طور فزاینده در حال ایجاد انعطاف در عضلات دیپلماتیک خود است.

براساس گزارش میدل ایست نیوز، دیدار مکرون با بارزانی درست یک هفته پس از دیدار او با السودانی رخ داد. مکرون در این دیدار حمایت خود را از عراق و حکومت اقلیم کردستان در مواجهه با تهدیدات امنیتی خارجی و داخلی اعلام کرد و بارزانی هم فرانسه را «متحدی با دیدگاه مشترک» خواند. این دو همچنین درباره سرمایه گذاری و تنوع اقتصادی در بخش‌هایی مانند کشاورزی گفتگو کردند و بر تقویت همکاری‌های دوجانبه متعهد شدند.

پاریس برای رقابت با واشنگتن به عنوان شریک اصلی غربی بغداد و برای مقابله با نفوذ مالی و ژئوپلیتیک پکن در این کشور غرب آسیا مانور می‌دهد.

نشست مکرون و السودانی در پایان ژانویه زمینه را برای یک مشارکت استراتژیک فراهم کرد. اگرچه این مشارکت نشان دهنده تمایل فرانسه برای احیای نفوذ ژئوپلیتیک خود در غرب آسیا و تقویت قدرت نرم خود در عراق است، اما طبق بیانیه کاخ الیزه، اهداف اعلام شده‌ای همچون ایجاد چارچوبی رسمی و دائمی برای همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف را دنبال می‌کند.

فرانسه پس از جلسه متعهد شد به حمایت از نظام مراقبت‌های بهداشتی عراق ادامه دهد و دو مقام در پاسخ به نگرانی‌های محیط زیستی، متعهد شدند که برای کاهش تاثیرات تغییرات آب و هوایی در عراق تلاش کنند. فرانسه سرمایه گذاری‌های بیشتری را در زیرساخت‌ها و انرژی عراق، از جمله پروژه‌های انرژی سبز پیشنهاد کرده است.

پاریس همچنین با دیگر تلاش‌های قدرت نرم از جمله ابتکارات فرهنگی مانند موسسه فرانسوی مستقر در بغداد که زبان فرانسه را به دانشجویان عراقی آموزش می‌دهد، تلاش کرده است تا نفوذ خود را در عراق افزایش دهد.

مکرون همچنین خود را به عنوان یک ضامن بالقوه امنیتی برای عراق معرفی کرده است. او در دیدار با السودانی متعهد شد که در بحبوحه ادامه تهدید‌های افراطی، از زیرساخت‌های امنیتی عراق حمایت کند.

پس از سال‌ها غفلت مالی آمریکا در بازسازی عراق، چین اکنون بزرگ‌ترین شریک تجاری عراق و یک بازیگر اقتصادی مسلط در این کشور قلمداد می‌شود و ۴۴ درصد از صادرات نفت عراق در سال ۲۰۲۱ به چین سرازیر شده و این کشور ۱۰.۵ میلیارد دلار به پروژه‌هایی مانند نیروگاه نفت سنگین اختصاص داده است. درآمد‌های حاصل از این پروژه‌ها که به دنبال قرارداد «نفت برای ساخت و ساز» در سال ۲۰۱۹ اجرایی شدند، این امکان را برای چین فراهم آوردند تا در پروژه‌های زیرساختی گسترده‌تر در عراق، کشوری مهم در طرح کمربند و جاده، مشارکت کند.

تنها چند هفته قبل از میزبانی مکرون از بارزانی، پکن همچنین متعهد شد نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار در پروژه‌های زیربنایی در اقلیم کردستان از جمله در شبکه‌های خطوط ریلی، برق، جاده‌ها و سد‌ها سرمایه گذاری کند.

منقیث داگر، دستیار ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، درباره رهبری فرانسه در توقف توسعه چین نوشت: «به نظر می‌رسد فرانسه عملیات توقف توسعه استراتژیک چین را برای حفظ منافع اقتصادی غرب در منطقه رهبری می‌کند.»

فرانسه خود را واجد شرایط‌ترین شریک غربی برای تعامل با عراق می‌داند، زیرا بار آمریکا از تهاجم سال ۲۰۰۳ را به دوش نمی‌کشد و انگلیس هم اتحادیه اروپا را ترک و بیشتر بر خلیج فارس تمرکز کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
این عراق تا کی قرار وابسته غربی ها باشه خدا داند یک کم همت کنید از جا بلند شین وامنیت برای خودتون وهمسایه هاتون به ارمغان بیارید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۵۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
این مکرون بعد از لبنان
به فکر قطع بازوهای ما در عراق است
آخرین اخبار