توافق استرالیا و فیلیپین درباره گشتزنی مشترک در دریای جنوبی چین

فیلیپین و استرالیا درباره گشتزنی مشترک در دریای جنوبی چین برای مقابله با نفوذ بیشتر پکن در آب‌های مورد مناقشه توافق کردند.

فیلیپین و استرالیا امروز چهارشنبه درباره گشتزنی مشترک در دریای جنوبی چین به بحث و تبادل نظر پرداختند. این درحالی است که فیلیپین کمی پیش‌تر مذاکرات مشابهی با آمریکا در این زمینه و در مقابله با نفوذ بیشتر چین در آب‌های مورد مناقشه داشت.

به گزارش رویترز، ریچارد مارلز وزیر دفاع استرالیا و کارلیتو گالوز همتای فیلیپینی خود در مانیل دیدار کردند و درباره برنامه گشتزنی مشترک به شکل سالانه در آب‌های دریای جنوبی چین در راستای تقویت روابط امنیتی دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر دفاع استرالیا در کنفرانس خبری مشترک با همتای فیلیپینی خود پس از این دیدار گفت: امروز درباره احتمال گشتزنی مشترک دو کشور بحث کردیم و بر روی این موضوع کار خواهیم کرد و امیدواریم به زودی به نتیجه مطلوب برسیم.

وی افزود: به عنوان کشور‌هایی که متعهد به قوانین جهانی هستیم، طبیعی است درباره راه‌هایی که می‌توانیم با احترام با یکدیگر همکاری کنیم مذاکره کنیم.

پس از ادعا‌های مالکیت در آب‌های استراتژیک منطقه از سوی چین، فیلیپین به تلاش‌های خود برای مقابله با چین در دریای جنوبی چین سرعت بخشیده است. این موضوع نقطه اشتعال تنش‌ها درباره عملیات دریایی میان آمریکا و چین نیز است.

احتمال انجام گشتزنی مشترک میان استرالیا و فیلیپین مشابه مذاکرات میان واشنگتن و مانیل برای انجام گشتزنی ساحلی مشترک آمریکا و فیلیپین در آب‌های مناقشه برانگیز دریای جنوبی چین است.

روابط نظامی میان استرالیا و فیلیپین به سال ۱۹۲۲ بازمی گردد و دو کشور توافقنامه موقعیت دیدار نیرو‌های نظامی را که چارچوبی جامع و قانونی و در عین حال عملیاتی برای همکاری دفاعی است را دارند.

چین همواره ادعا‌های فیلیپین درباره دریای جنوبی چین را غیرواقعی و غیرقانونی نامیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار