مشکل بازار ارز تنها سامانه نیست

مدیر عامل بازار متشکل ارزی گفت: مشکل بازار ارز تنها سامانه نیست، اما سامانه‌ها نیز جزء ریز ساختار‌های بازار است.

آقای هامونی در جمع خبرنگاران گفت: سامانه نیما قاعدتا متناسب با کالا‌های اساسی دارو تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده که همان نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است، اما مازاد آن در تالار حواله مرکز ارز مبادله عرضه خواهد شد و نرخ ها بر اساس منابع و مصارف ارزی و متغییر‌های بنیادی تعیین می‌شود.

ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی حدف نشده است

او در ادامه گفت: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ حدف نشده و برای کالاهای اساسی، دارو ، تجهیزات پزشکی کماکان باقی است  مابقی از تالار حواله مرکز مبادلات تامین می شود.مقاصد ارز خدماتی بیش از ۶۰ فصل ارز مسافری، فرصت مطالعاتی، بیماران، شرکت های هواپیمایی ،حمل و نقل زمینی و ترانزیت و... است.

او گفت: ارز ۵ هزار دلار حذف و جایگزین آن ارز خدماتی است که در مرکز مبادله به مردم داده می‌شود یکسری سرفصل‌ها مانند هزینه شرکت در مجامع و درمان سقف ندارد. چند نوع ارز درمانی وجود دارد که جزئیات آن اعلام می‌شود.

هامونی می‌گوید: از امروز مردم می‌توانند ۵۰۰ دلار ارز مسافرتی را از طریق بانک ملی ثبت و ارز خود را با مراجعه به فرودگاه‌های بین الملی دریافت کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا تنها ربع سکه در سامانه عرضه خواهد شد؟ گفت: تنها ربع سکه نخواهد بود، قطعه دیگر انواع هم خواهد آمد، اما اکنون با توجه به مصوبات شورای پول و اعتبار ۳۰۰ هزار ربع سکه از طریق بانک‌های عامل عرضه می‌شود و دیگر عرضه بانک مرکزی در بورس کالا متوقف شده است کشف قیمت هم بر اساس عرضه و تقاضا و مکانیزم حراج خواهد بود.

او در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان که آیا مشکل بازار ارز سامانه‌ها است؟ گفت: مشکل بازار ارز تنها سامانه نیست، اما سامانه‌ها نیز جزء ریز ساختار‌های بازار است سامانه نیما که همان تالار حواله است با گذشت زمان ارتفاء پیدا خواهد کرد و می‌تواند تا حدی کمک کننده به شرایط فرآیندی که برای ثبت سفارش، گواهی ثبت آماری، تامین و تخصیص ارز باشد و  همچنین کمک کند تا فرآیند تسریع شود یکی از مسائل ما در بحث ارزی خود فرآیند‌های موجود است که بعضا تا چند روز تا چند هفته هم منجر می‌شود که اگر خدا بخواهد فرآیند در سامانه حواله ارز تسهیل می شود.

او در ادامه افزود: ارز کارت ملی متوقف شده است‌.

هامونی در خصوص فروش ارز در خیابان هم گفت: این موضوع قبلا در قانون قاچاق انگاری انجام شده و جدید نبوده است که با توجه به این سامانه جدید دیگر دلال‌ها نمی‌توانند کنار خیابان ارز به فروش برسانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار