هشدار ناتو به کشور‌های عضو از فعالیت‌های نظارتی چین و روسیه

دبیر کل ناتو خواهان هوشیاری کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی درباره جاسوسی چین و روسیه شد.

ورود بالون تجسسی چین به آسمان آمریکا و متعاقب آن دیده شدن و سرنگونی ۳ شی دیگر در آسمان آمریکای شمالی، باعث ایجاد نگرانی در میان مقامات امنیتی جهان شده است. از آنجا که آمریکا اکنون چین را بزرگترین رقیب امنیتی خود در نظام بین الملل می‌بیند، این موضوع معنای متفاوت تری برای واشنگتن و شرکایش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (دوشنبه) در این رابطه گفت: مشاهده شدن بالون تجسسی چین در آسمان آمریکا در حال شکل دادن یک الگو است و نشان دهنده نیاز سازمان ناتو برای هوشیاری و مراقبت است.

او در جمع خبرنگاران افزود: آنچه ما در روز‌های اخیر در آمریکا شاهد بودیم نشان دهنده آن است که چین و همچنین روسیه فعالیت‌های نظارتی خود را بر کشور‌های عضو ناتو افزایش داده اند. این مسئله نشان می‌دهد ما نیازمند افزایش هوشیاری هستیم.

استولتنبرگ با اشاره به جنگ اوکراین و تلاش‌های روسیه برای نظارت بر کشور‌های عضو سازمان ناتو در شرق اروپا، خواستار همکاری کشور‌های عضو این نهاد نظامی برای مقابله با اقدامات نظارتی چین و روسیه شد.

کشور‌های اروپایی از تلاش روسیه برای جاسوسی و نظارت بر فعالیت‌های خود بیم دارند. در چند روز گذشته سازمان اطلاعات خارجی استونی مدعی شد روسیه بر این باور است که کشور‌های حوزه بالتیک آسیب پذیرترین بخش سازمان ناتو هستند. همین موضوع باعث می‌شود مسکو در صورت تقابل با سازمان ناتو، بر اعمال فشار نظامی بر این منطقه متمرکز شود.

لیتوانی، لتونی و استونی ۳ کشور حوزه دریای بالتیک هستند که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تشکیل و همواره از همسایه بزرگتر خود روسیه واهمه داشته‌اند. این ترس از بقا باعث شد این کشور‌ها در نهایت به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بپیوندند.

از زمان آغاز جنگ اوکراین، روسیه فعالیت‌های خود در مرز‌های غربی خود را برای رصد اطلاعاتی افزایش داده است. از سوی دیگر، چین نیز در شرق آسیا اقدام به گسترش نظارت‌های خود بر فعالیت‌های نظامی آمریکا در منطقه کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار