بایدن ورود بالون چینی به آسمان آمریکا را رخنه بزرگ امنیتی ندانست

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد ورود بالون بحث برانگیر چینی به آسمان این کشور رخنه بزرگ امنیتی برای آمریکا نبوده است.

حضور بالون چینی در آسمان آمریکا همچنان یکی از موارد چالش برانگیز برای دولت بایدن محسوب می‌شود. جمهوریخواهان که همواره به دنبال یافتن دستاویزی برای حمله به رئیس جمهور دموکرات این کشور بوده اند، بایدن را به سهل انگاری در این زمینه متهم می‌کنند. با این حال، دموکرات‌ها سعی در کم اهمیت جلوه دادن موضوع هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که تحت فشار قانونگذاران جمهوریخواه کنگره است اعلام کرد: من عبور بالون جاسوسی چین از آسمان ایالات متحده را یک رخنه امنیتی بزرگ نمی‌دانم!

بایدن که به دنبال حفظ روابط با چین و جلوگیری از تشدید تنش‌ها و خارج شدن آن از کنترل است، افزود: با این حال، من به هیچ عنوان از صدور دستور هدف قرار دادن این بالون پشیمان نیستم و این اقدام کار درستی بود. در حقیقت ورود این بالون به آسمان ما نقض قوانین بین المللی بود و اگر یک بار دیگر این اتفاق رخ دهد ما هر کاری را که لازم باشد انجام خواهیم داد.

وی درباره چرایی تاخیر در انهدام این بالون همچنین ادعا کرد: مقامات نظامی نگران بودند این بالون در آسمان مناطق مسکونی منهدم شود، زیرا این خطر وجود داشت که بالون و قطعات آن بر سر مردم آوار شود. این بالون به معنای واقعی بزرگ بود.

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: من به مقامات نظامی دستور دادم هر زمانی که می‌توانند بدون خطر این بالون را ساقط کنند، این کار را انجام دهند. آن‌ها با انهدام این بالون بر فراز اقیانوس تصمیم عاقلانه‌ای گرفتند. تاکنون بخش‌های زیادی از این بالون جمع آوری شده است.

بالون تجسسی چینی ۶۱ متر طول داشت و دارای تجهیزات الکترونیکی بوده است. گرچه این بالون در دوم فوریه از سمت شمال غربی وارد آمریکا شد، اما نیروی هوایی این کشور تا چهارم فوریه برای هدف قرار دادن آن در آب‌های ساحلی کارولینای شمالی صبر کرد.

با این حال، برخی قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه از تصمیم دولت بایدن برای تاخیر در روند انهدام این بالون انتقاد کردند. بالون چینی نخستین بار ۲۸ ژانویه در آسمان آلاسکا مشاهده شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار