خودکفایی کشور در حوزه ساخت انواع ماهواره های سنجشی/ تا پایان سال یک ماهواره دیگر به فضا پرتاب می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر کشور ما در حوزه ساخت انواع ماهواره های سنجشی با دقت های مشخص به خود کفایی کامل رسیده است.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر با اشاره به دستاورد های وزارت ارتباطات بعد از انقلاب اسلامی گفت: نقطه شروع دستاورد های جمهوری در سال ۸۷ بود البته علاوه بر آن از شروع انقلاب اسلامی دستاورد های خوبی داشته‌‌ایم اما اولین حرکت موفق ۱۴ بهمن همین سال بود که نقطه ای تاریخی به شمار می‌رود.

او افزود: در سال ۸۷ ایران اولین ماهواره بومی خود را با نام امید و سفیر در مدار قرار داد  که اولین قدم برای ورود به باشگاه فضایی بود به طوری که کشورمان به ۱۰ کشور دارنده چرخه کامل فضایی تبدیل شد. حوزه فضا مراحل و مراتب مختلفی دارد، از لایه های متفاوت زمین تا انواع ماهواره ها با کاربرد ها و کارکردهای مختلف.

زارع پور ادامه داد: اگر بخواهیم در این حوزه به یک قدرت برتر برسیم و و در همه لایه های کره زمین از فواید آن برای مردم استفاده کنیم باید با شتاب بیشتری این مسیر ادامه پیدا کند.

او اظهار کرد: در حال حاضر کشور ما در حوزه ساخت انواع ماهواره های سنجشی با دقت های مشخص به خود کفایی کامل رسیده است.

وی تصریح کرد: در ماهواره های قبلی دوربین هایی که ساخته می‌شد با دقت های ۴۰۰ و ۵۰۰ متر بود اما امروز با رونمایی ماهواره طلوع ۳ دقت این ماهواره با ۵ متر سیاه و سفید و ۱۰ متر رنگی است، همچنین ماهواره خیام نیز قدرت دقت یک متر رنگی را دارد. یکی از برنامه های این نهاد برای افق ۱۴۰۲ ساخت ماهواره هایی با قدرت دقت یک متر و کمتر از آن است.

وزیر ارتباطات بیان کرد: امید است در افق های بعدی با پرتابگر های بومی کشور خودمان یا مشارکت های بین المللی ، ماهواره های بومی را در لایه ژئو قرار دهیم. صنعت فضایی ایران یک صنعت اقتصادی است زیرا با پرتاب ماهانه هزاران ماهواره در سطح جهان سرمایه گذاری خوبی شده است اما همچنان نیاز به حمایت دارد.

او افزود: صنعت فضایی کشور در حوزه باطری ها و دوربین ها نیز به خودکفایی کامل رسیده است تا در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده شود.

زارع پور گفت: یکی از کاربرد های ماهواره برای پدیده زمین خواری است، با استفاده از داده های فضایی، به شکل خودکار از طریق تصویر ارسالی به مرکز، اطلاعات به دست آورده را ارسال می‌کند.

او گفت: توسعه ارتباطات موبایل برای روستا ها در اولویت قرار دارد. روستاهایی درکشور داریم که به فیبر نوری دسترسی دارند و مردم به کمک این فیبر از سرعت خوب اینترنت استفاده می‌کنند.

زارع پور گفت: تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به اینترنت و شبکه ملی ارتباطات متصل خواهند شد. در حال حاضر ۹۰ درصد از روستا ها به این شبکه متصل هستند و ما بقی روستاها به دلیل دور افتادگی و کوهستانی بودن آنها ، هنوز متصل نشده اند.

او ادامه داد: اینترنت های نسل چهار در دست راه اندازی‌ هستند، نصب فیبر در روستا ها باعث اشتغال زایی مردم روستا از طریق صنایع دستی می‌شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
چرا هر ماه حداقل یک پرتاب ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
اون خبر خوش واسه برنامه نویسان که گفتید این هفته میدین چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
ان شاء الله به زودی
رونمایی از موشک قاره پیمای هسته ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
اینترنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
اما در تولید کارت ملی هوشمند که مهم ترین مدرک هویتی مردم کشور به شمار می‌رود، عاجزند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
کارت ملی ها که صادر شده
میلیون ها نفر در صف بودند مگر یکی دوتا کارت ملی است که انتظار داری یک شبه آماده شود؟
آخرین اخبار