خطر کما در صورت عدم درمان به موقع کودکان دیابتی

عدم تشخیص و درمان به موقع دیابت در کودکان موجب کاهش سطح هوشیاری و احتمال کما در آن‌ها شود.

دکتر مرتضی علیجانپور فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل از کاهش سطح هوشیاری و احتمال کما در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع دیابت در کودکان خبر داد و گفت: کودکان مبتلا به دیابت در صورت رعایت دستورات تغذیه‌ای و درمان بموقع می‌توانند زندگی کاملاً نرمالی را داشته باشند.

او با بیان اینکه دیابت نوع یک بیشتر در کودکان و نوع دو آن بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود، افزود: دیابت نوع یک ۱۰ درصد کل دیابت را شامل می‌شود ولی شایعترین نوع دیابت در کودکان است و بیشتر در سنین ۱۵-۷ سالگی دیده می‌شود اما در دو طیف سنی ۷-۵ سالگی و دوره بلوغ، بیشترین احتمال بروز را دارد.

دکتر علیجانپور گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد ۱۵ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت نوع یک هستند و سالانه ۱۵ هزار مورد جدید از دیابت نوع یک در دنیا تشخیص داده می‌شوند.

ظهور پادتن‌های خاص علت بوجود آمدن دیابت نوع یک

او افزود: علت بوجود آمدن این نوع دیابت، ظهور پادتن‌های خاصی در بدن هست که از مدت‌ها قبل بصورت آهسته و تدریجی افزایش یافته و سبب تخریب سلول‌های بتا در غده لوزالمعده می‌شوند.

دکتر علیجانپور گفت: وقتی میزان تخریب این سلول‌ها بطور متوسط به ۹۰ درصد می‌رسد، افزایش ناگهانی قندخون و در نتیجه علائم بالینی دیابت آشکار می‌شود.

او با بیان اینکه علل بروز این پادتن‌ها شامل فاکتور‌های ژنتیکی و عوامل محیطی هستند، افزود: از عوامل محیطی می‌توان عفونت‌های ویروسی، تماس با حشره کش‌ها و نیز تماس زودرس شیرخوار با پروتئین شیرگاو و استرس‌های سایکولوژیک را نام برد.

دکتر علیجانپور گفت: تشخیص دیابت در کودکان با اندازه گیری قندخون می‌باشد و در صورتیکه قند خون ناشتا بالای mg/dl ۱۲۶ و یا قند ۲ ساعت بعد از غذا بالای mg/dl ۲۰۰ باشد کودک مبتلا به دیابت نوع یک تلقی می‌شود که در این زمان معمولاً با علائم بالینی دیابت از جمله پرادراری، پرنوشی، کاهش وزن و شب ادراری همراه خواهد بود.

او افزود: در صورت عدم توجه به این علائم و تشخیص بموقع دیابت، می‌تواند منجر به پیشرفت بیماری و بروز مرحله خطرناکی از دیابت بنام کتواسیدوز دیابتی (DKA) شود که با کاهش سطح هوشیاری و حتی کما همراه می‌شود.

دکتر علیجانپور گفت: پس در هر کودکی که دچار پرادراری، پرنوشی و کاهش وزن بطور ناگهانی شد باید به فکر بیماری دیابت بود و سریعاً آزمایش قندخون انجام داد.

او افزود: بعد از تشخیص دیابت براساس آزمایش قندخون، کودک باید سریعاً در بیمارستان کودکان بستری گردد تا درمان دیابت جهت کودک شروع شود.

دکتر علیجانپور گفت: در حال حاضر درمان اصلی دیابت نوع یک، جایگزینی انسولین هست و یکی از درمان‌های مناسب، استفاده از انسولین‌های قلمی می‌باشد که بصورت انسولین‌های سریع الاثر و طولانی اثر موجود می‌باشد و جهت کنترل قند خون استفاده می‌شود.

پرهیز از رژیم تغذیه ای سخت برای درمان

او افزود: نکته مهم در درمان کودکان مبتلا به دیابت نوع یک این است که از اعمال رژیم تغذیه‌ای سخت پرهیز شود، چرا که کودکان در حال رشد هستند و اعمال رژیم سخت می‌تواند سبب اختلال رشد در این بیماران و نیز عصبی شدن آن‌ها شود که بالطبع کنترل دیابت را نیز سخت‌تر می‌کند.

دکتر علیجانپور گفت: والدین و کودکان مبتلا به دیابت یاد می‌گیرند که براساس میزان مصرف کربوهیدرات‌های غذایی و محاسبه میزان قند موجود در غذا‌های مصرفی و تزریق انسولین مربوطه، قند خون را در محدوده قابل قبول نگهدارند.

او افزود: خوشبختانه عوارض ناشی از دیابت نوع یک به نسبت دیابت بزرگسالان کم بوده و ظهور آن طولانی مدت می‌باشد، لذا در صورت رعایت دستورات تغذیه‌ای و تزریق بموقع و دقیق انسولین، کودکان دیابتی می‌توانند زندگی کاملاً نرمالی را داشته باشند و در جنبه‌های مختلف زندگی اعم از تحصیل و ورزش، فرد موفقی برای جامعه باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.