تولید ۷۹ درصدی واکسن کرونا در کشور/ خودکفایی در تولید انسولین قلمی آغاز شد

رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری گفت:برنامه ریزی برای خودکفایی تولید انسولین قلمی آغاز شده و در سال آینده بخش زیادی از نیاز بیماران را بر طرف خواهیم کرد.

حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری گفت: در حال حاضر شاهد رشد در تولید دارو هستیم که این مقدار به ۹۹ درصد رسیده است. تولید ریالی دارو به ۸۸درصد در بازار رسیده است. یک درصد باقی مانده دارو‌هایی است که برای بیماران مادر وارد کشور می‌شود میزان این دارو‌ها محدود و، اما هزینه‌های زیادی را در بر دارد.

به گفته وی داروی بیماران نادر هنوز اثر بخشی آن‌ها به طور دقیق مشخص نیست، اما برای کاهش علائم بیماران این دارو‌ها وارد می‌شود. دارو‌های بیولوژیک یکی از دستاورد‌های انقلاب است به طوری که سبد بزرگی از دارو‌های بیولوژیک را تولید و حتی صادر می‌کنیم. واکسن را در چهار پلتفرم در کشور تولید و آمادگی صادرات واکسن کرونا را خواهیم داشت.

او ادامه داد: ۷۹ درصد از واکسن‌های تولیدی در مراکز بهداشتی در داخل کشور تولید می‌شود و به زودی تولید انبوه واکسن بر پایه ام ار ان‌ای را شروع خواهیم کرد. تولید آلبومین در کشور شروع و بخشی از نیاز بازار بیماران در داخل ایران تولید می‌شود.

او بیان کرد: برنامه ریزی برای خودکفایی تولید انسولین قلمی آغاز شده و در سال آینده بخش زیادی  نیاز بیماران را بر طرف خواهیم کرد. دستگاه‌های شتاب دهنده خطی در کشور تولید شده است و این دستگاه برای پرتو درمانی برای درمان بیماران سرطانی استفاده می‌شود.

محمدی بیام کرد: در حال حاضر صادر کننده‌های ونتیلاتور هستیم. اصالت سنجی تجهیزات پزشکی را شروع کرده و با توجه به مسائلی ارز ترجیحی برای تجهیزات پزشکی و شیر خشک باقی مانده است؛ شناسایی تجهیزات پزشکی آغاز شده است.

او افزود: تامین ارز ترجیحی و انتقال یکی از چالش‌های حوزه دارو بوده و از تیر امسال ارز ترجیحی برداشته و قاچاق معکوس دارو بسیار کاهش پیدا کرده است.

محمدی افزود: ده هزار میلیارد تومان با دستور رئیس جمهور به حوزه دارو اختصاص پیدا می‌کند. آزمایش‌های مواد غذایی به صورت کامل انجام می‌شود و این کار برای تمام مواد وارداتی انجام می‌شود.

او بیان کرد: به زودی از ۱۷ هزار ام آر ال یا همان میزان مجاز آلاینده‌ها رونمایی می‌شود که بر اساس الکوی مصرف استاندارد‌ها به روز رسانی می‌شود.

محمدی افزود: در حال حاضر تولید نان کامل در شیراز آغاز شده است و بسیاری از مشکلات گوارشی با مصرف نان کامل بر طرف خواهد شد. در حوزه مکمل‌های دارویی به خودکفائی کامل رسیده و نیازی به واردات نداریم.

او بیان کرد: برنامه ریزی برای افزایش تولید مواد اولیه و موثره در کشور انجام شده است و در زمینه اقلام بسته بندی به خودکفائی در ایران رسیده ایم و امیدواریم بودجه ۱۰۵همت را برای حوزه دارو توسط نمایندگان تلفیق به تصویب برسند.

محمدی گفت: اجازه بروز مشکل در اقلام دارویی، شیر خشک با انحصار آن نخواهیم داد. در یک برهه‌ای از زمان سمعک دچار کمبود شده که با واردات موازی تامین شده است. حدود یک و نیم میلیارد دلار نیاز ما در حوزه تجهیزات پزشکی است که معمولا به یک میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند.

او افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد از مواد موثره دارو در داخل کشور تولید می‌شود.

به گفته او،بخشی از مواد اولیه پیش‌ساز وارداتی است و به زودی جهش خوبی در تولید مواد اولیه دارو خواهیم داشت.

محمدی افزود: بسیاری از شرکت‌ها در شرایط قبل همکاری‌های خوبی با ما داشته اند، اما برخی از شرکت‌های دارویی با قیمت اعلام و مصوب شده دارو تولید نکرده و به دستگاه‌های قضائی معرفی شده اند. قیمت گذاری کاملا منطقی است. رونمایی و تولید دارو در کشور از رشد قابل توجهی برخوردار است.

او بیان مرد: قانون مصوبه بودجه در حدود۷۳ همت بود. دو میلیارد دلار ارز ترجیحی مصوب شده است که یک و نیم میلیارد دلار توسط بانک مرکزی تخصیص داده شده است.

محمدی تصریح کرد: اعلام کرده ایم که در مواقع نیاز از سرم استفاده شود و سرم تراپی مبنای علمی نداریم؛ مصرف سرم غیر واقعی است و میزان مصرف  آن  از ده و نیم میلیون در سال‌های قبل به ۱۵ میلیون در دوران کرونا رسیده که در دی این میزان مصرف به ۲۱ میلیون عدد سرم رسیده ایم و با توجه به حجم و قیمت سرم، بعید است که قاجاق معکوس انجام شود.

او افزود: پایین بودن ماده موثره علت ریتال آنتی بیوتیک های وارداتی بوده است.اگر با مشکل نقیدنگی مواجه نمی شدیم  کمبود ها باید به زیر یک درصد می رسید اما الان کمبود های دارویی چهار درصد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار