اسفند امسال اصفهان، بارانی‌تر از اسفند این سال‌ها

معاون اداره کل هواشناسی استان اصفهان، از بهبود وضع بارش در هفته‌های پایانی امسال نسبت به سال‌های گذشته خبر داد.

نوید حاجی بابایی اظهار کرد: بهبود بارش‌ها را در اسفند و به ویژه هفته‌های پایانی سال انتظار داریم و حتی وضع بارشی آخرین ماه زمستان نسبت به دی و بهمن بهتر خواهد بود.
او اضافه کرد: طی ۴۵ روز آینده در بدبینانه‌ترین حالت وضع بارندگی استان در حد معمول منطقه خواهد بود.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه بیشتر بارش در نواحی جنوب غرب و جنوب استان پیش‌بینی می‌شود در توضیح افزایش بارش‌ها نسبت به سال‌های اخیر گفت: بهبود شرایط بارشی استان به دلیل تعدیل و تضعیف فاز سرد اقیانوس آرام (لانینا) است؛ به بیان دیگر فاز سرد و کم بارش در حال خروج است و از این رو طی ماه‌های آینده بهبود بارش‌ها را خواهیم داشت.
حاجی بابایی با پیش بینی اینکه شرایط به حالت ال‌نینو یا جریانات گرم اقیانوسی در بهار پیش‌رو و حتی زمستان آینده خواهد رسید، خبر داد: در حال خروج از شرایط کم بارشی هستیم و انتظار داریم در آینده شرایط بارش‌ها بهتر شود.


او درخصوص بارش‌های اسفند در اصفهان اضافه کرد: سامانه‌های بارشی پرقدرت با وقفه‌های چند روزه در استان فعال خواهند شد.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان بارش‌های ۴۵ روز پیش‌رو را در اصفهان و سرچشمه‌های آبی استان در مجموع مطلوب ارزیابی کرد و در عین حال گفت: باید توجه داشت که بارش‌ها در یک مدت کوتاه جبران کننده خشکسالی‌های چند ساله نیست و خشکسالی هیدرولوژیک استان ادامه دارد، اما از شدت خشکسالی کوتاه مدت کاسته خواهد شد.


حاجی بابایی با بیان اینکه میانگین بارشی استان اصفهان از ابتدای سال آبی (مهر) تا نیمه بهمن امسال به ۱۱۵ میلیمتر رسیده، اظهارکرد: میانگین بارشی استان در مدت مشابه سال گذشته حدود ۸۹ میلیمتر و در بلند مدت ۱۰۰ میلیمتر بوده است.
او گفت: مقایسه آمار‌های بارشی استان اصفهان نشان می‌دهد بارش‌های تاکنون این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد و نسبت به بلندمدت ۱۴ درصد افزایش یافته است.


معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه بیشترین افزایش بارش در نیمه جنوبی استان و شهرستان‌هایی همچون دهاقان و سمیرم و میانگین بارش در نیمه غرب استان از جمله فریدونشهر معمول بوده گفت: در نیمه شمالی استان از جمله کاشان، اردستان و نایین امسال کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بارش را شاهد هستیم.

حاجی بابایی درخصوص وضع دمایی استان نیز توضیح داد: دمای استان تا پایان بهمن کمابیش حدود یک تا سه درجه سلسیوس سردتر از معمول خواهد بود که این کاهش در کمینه دما اتفاق می‌افتد و احتمال ادامه سرمای هوا تا اسفند وجود دارد.

ال‌نینو (El Niño) و لانینا (La Niña) الگو‌های پیچیده آب و هوایی و مربوط به تغییرات دمایی در اقیانوس‌های زمین است.
رویداد لانینا نشان‌دهنده سرد شدن تناوبی سطح دریا در مرکز شرقی خط استوا روی اقیانوس آرام است. در زمان رخ دادن لانینا زمستان در نیم‌کره جنوبی گرم‌تر از همیشه و در نیم‌کره شمالی سردتر از سال‌های دیگر می‌شود.
چرخه نوسانات جنوبی ال‌نینو به نوسانات دمایی بین اقیانوس و اتمسفر در قسمتی از اقیانوس آرام که روی خط استوا قرار دارد گفته می‌شود. میزان انحراف از این دمای طبیعی می‌تواند تأثیراتی روی فرآیند‌های اقیانوسی و در نتیجه اقلیم و آب و هوای مناطق مختلف زمین داشته باشد.
ال‌نینو جریانات گرم اقیانوسی و لانینا جریان‌های سرد اقیانوسی است که با تغییر فشار سطحی هوا در بخش غربی خط استوا روی اقیانوس آرام رخ می‌دهد.

منبع: مهر

برچسب ها: هواشناسی ، بارش ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
کاش اینقدر بارون بیاد که مسئولان بهانه ای برای جاری شدن زاینده رود نداشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
انشالله خدا برکتش رو بیش از پیش نازل کنه ، روزای بارونی نصف جهان خیلی قشنگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
امیدواریم که پیش‌بین‌ها درست از آب دربیاد و یه مقدارم شده از مشکل خشکسالی کم بشه