معکوس شدن چرخش هسته درونی زمین و تاثیر آن بر طول روز

گروهی از محققان چینی پس از تجزیه و تحلیل حرکت امواج لرزه‌ای زمین اعلام کردند که هسته داخلی زمین، محور چرخش خود را تغییر داده است.

محققان چینی با انجام مطالعه‌ای که توسط مجله علمی "Nature Geoscience" منتشر شده است، اعلام کردند که تغییر در چرخش هسته داخلی زمین، طول روز را کسری از ثانیه در هر سال کوتاه می‌کند و این نیز می‌تواند به صورت جزئی بر میدان مغناطیسی زمین تاثیر بگذارد.

هسته درونی زمین از آهن و نیکل تشکیل و با یک لایه بیرونی مایع از قسمت جامد زمین جدا شده است که به تغییر حرکت آن در مغایرت حرکت کل سیاره کمک می‌کند.

شیادونگ سونگ، یکی از نویسندگان این مطالعه و زلزله شناس عضو دانشگاه پکن، گفت: از لحاظ نظری، این وضعیت ممکن است از مدت‌های طولانی وجود داشته باشد، اما ما تنها برای چند دهه شواهدی از این موضوع در دست داریم.

سونگ خاطرنشان کرد که چرخش هسته درونی زمین توسط میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط لایه مایع بیرونی به وجود می‌آید و مطالعه حرکت چرخشی آن می‌تواند به دانشمندان در درک نحوه تعامل لایه‌های مختلف زمین با یکدیگر کمک کند.

سونگ و یی یانگ، دستیار محقق از دانشگاه پکن نیز، امواج لرزه‌ای ناشی از زمین لرزه‌ها را بررسی و آن‌ها را با لرزش‌های مشابه در دهه ۱۹۶۰ مقایسه و کشف کردند که چرخش هسته داخلی زمین بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ متوقف شده است و این احتمال وجود دارد که هسته داخلی جهت چرخش خود را معکوس کرده باشد.

اما جان ویدال، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که در مطالعه جدید شرکت نداشته، معتقد است که ممکن است تحلیل دیگری از داده‌های ارائه شده توسط محققان وجود داشته باشد. تغییراتی که محققان متوجه آن شده اند معتبر هستند، اما دلیل دقیق آنچه در واقع اتفاق افتاده مشخص نیست.

وی تاکید کرد که تحلیل محققان بسیار خوب بوده و تئوری آن‌ها که در مطالعه ذکر شده است در مقایسه با آنچه در حال حاضر موجود است خوب است، اما ایده‌های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است با آن رقابت کند.

ویدال اظهار داشت که دانشمندان دیگر معتقدند که تغییرات در چرخش هسته داخلی زمین کوتاه‌تر از هفتاد سالی است که مطالعه روی آن متمرکز شده است؛ در حالی که تئوری‌های ایجاد شده توسط دانشمندان دیگر نشان می‌دهد که هسته داخلی بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ از حرکت بازمانده است یا این که حرکت چرخشی آن هرگز معکوس نشده، بلکه فقط شیوه حرکت آن تغییر کرده است.

منبع: .alhurra.com

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار