سناتور آمریکایی جلوی فروش اف۱۶ به ترکیه را می‌گیرد

سناتور دموکرات آمریکایی قول داد قرارداد فروش جنگنده‌های اف۱۶ به ترکیه را مسدود کند، زیرا آنکارا را متحد غیرقابل اعتماد ناتو می‌داند.

برنامه‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای تصویب قرارداد فروش ۲۰ میلیارد دلاری جنگنده‌های اف۱۶ ساخت آمریکا به ترکیه، با موانع احتمالی مواجه شده است، زیرا یکی از اعضای کلیدی سنا قول داده است که این توافق را مسدود کند، زیرا آنکارا را متحد غیرقابل اعتماد ناتو می‌داند.

به گزارش آرتی، سناتور «باب منندز» یکی از دموکرات‌های نیوجرسی روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «من به شدت با پیشنهاد دولت بایدن برای فروش هواپیما‌های جدید اف۱۶ به ترکیه مخالفم.»

او «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه را به نادیده گرفتن حقوق بشر، تضعیف قوانین بین‌المللی و مشارکت در «رفتار هشداردهنده و بی‌ثبات‌کننده در ترکیه و علیه متحدان همسایه ناتو» متهم کرد.

منندز پس از آن که وزارت امور خارجه آمریکا بنا بر گزارش‌ها به کمیته‌های مربوطه کنگره از قصد خود برای ادامه فروش اف۱۶ اطلاع داد، مخالفت خود را با قرارداد تسلیحاتی تکرار کرد.

این در حالی است که پیش‌تر مقامات آمریکایی اعلام کردند نمایندگان کنگره در صورت موافقت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو برای فروش اف۱۶ به آنکارا مشکلی نخواهند داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار