رئیس کمیته تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه خبر داد؛

سود ۱۰۴ هزار میلیارد تومانی سهامداران با تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: با تغییر مدیرعامل فولاد مبارکه ظرف یک‌سال و نیم، ۱۰۴ هزار میلیارد تومان به سود سهام‌داران شد.

حجت‌الاسلام حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی  در خصوص نظارت بر عملکرد شرکت‌های بزرگ اظهار کرد: مسئله را فراتر از شرکت‌های بزرگی که در استان و شهر اصفهان هست باید ببینیم. فرمولی که نمی‌دانم معلمش چه کسی بوده، اختراع شده و آن را به هم یاد داده‌اند. آن فرآیند این است: ابتدا مال با صاحبی را بد صاحب کنند. بعد، مال بد صاحب را بی‌صاحب کنند و سپس خود صاحب مال بی صاحب شود.

او افزود: ما شرکت‌های بزرگی داریم که از نظر حقوقی، مالکیتی و مدیریتی سردرگم و مبهم هستند و سهامداران متعددی دارند؛ به اصطلاح عموم مردم به آن‌ها خصولتی می‌گویند، یا خصوصی‌هایی که مدیریت آن‌ها در دست دولت است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: به واقع سهامداران اصلی در تعیین مدیران نقشی ندارند، بین مالکیت و مدیریت تفکیک صورت گرفته، اما نه تفکیک درستی که مالکان واقعی برای مدیریت مال و سرمایه‌شان تعیین تکلیف کنند. بلکه مالک فرد دیگری است که مسیر خود را طی می‌کند و کاری به سهام‌دار ندارد.

حجت‌الاسلام میرزایی ادامه داد: این فرآیند، عواقب بسیار بدی برای کشور ما در طول دهه‌های گذشته داشته است. نمونه آن، بعضی از شرکت‌هایی است که درباره آن‌ها تحقیق و تفحص صورت گرفته است.

او تصریح کرد: این فرآیندی است که در خیلی از شرکت‌های صنعتی از جمله پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها، فولادی‌ها و صنعتی‌ها طی شده و افرادی به اموال سهامداران، اموال عمومی و مالکان واقعی شرکت‌ها رسیده‌اند. اعداد و ارقام هم بالاست.


رئیس کمیته تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در پرونده تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، رانت‌های سنگین، تخلف و سوء استفاده از مسئولیت و مدیریت موجود بود و اینکه عدد و رقم هر کدام چقدر است در جای خود باید بحث کرد.

حجت‌الاسلام میرزایی تصریح کرد: گزارش نهایی منتشر نشده و آن را با کد رمز ۱۶ رقمی در اختیار مجلس قرار داده‌ام و سپس مجلس در اختیار قوه قضائیه قرار داد.

او با بیان اینکه آنچه منتشر شد گزارش نهایی نبود، گفت: آنچه منتشر شد گزارش بین راهی بود و تغییراتی داشت. در طول مسیر اگر اطلاعاتی به دست ما می‌رسید ثبت می‌کردیم، افراد مختلف را می‌خواستیم تا توضیح دهند و گاهی مشخص می‌شد که اطلاعات درست نیست. گاهی نیز مسائلی اضافه‌تر می‌شد. اعدادی را که در فضای مجازی منتشر شد قابل استناد رسمی نمی‌دانم.

او افزود: یکی از مثال‌هایی که قلب انسان را به درد می‌آورد این است که در ایامی که بورس اوضاع عجیب و غریبی داشت و چه بسیار از مردم ضرر‌های سنگین کردند و برخی همه زندگی خود را از دست دادند، با سهام و اعتبار خود شرکت برای برخی از مدیران، سهام‌هایی خریداری شده بود، ظرف ۴-۵ روز از طریق اعتبارات شرکت فروخته شد و سودی که حاصل شده بود در حد یک میلیارد تومان و کمتر و بیشتر در اختیار مدیران قرار گرفت.

نماینده مردم اصفهان اظهار کرد: در دیدار‌هایی درد دل صنعتگران را می‌شنیدیم، می‌گفتند بین قیمت فولاد در کارخانه تا چیزی که به دست ما می‌رسد فاصله زیادی است، در این میان دلال‌هایی وجود دارند، رانتی که گفتیم و عدد بزرگی داشت در همین جا بود.

حجت‌الاسلام میرزایی ادامه داد: از بزرگ‌ترین دستاورد‌های تحقیق و تفحص این بود که تعدادی از تیمی که عامل اصلی این شیطنت‌ها بودند برکنار شدند و الان نیز قوه قضاییه مشغول بازپرسی و بازجویی از آن‌هاست.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: با تغییر مدیرعامل و آمدن مدیرعامل انقلابی، متخصص و جوان، ظرف یک سال و نیم پس از این تغییرات مدیریتی، ۱۰۴ هزار میلیارد تومان به سود سهام‌داران از جمله سهامداران عدالت شد.

او با بیان اینکه در این پرونده ۱۳ دستگاه رسمی کشور را به کار گرفتیم تا چنین نتیجه‌ای به دست آمد، اظهار کرد: وزارت اقتصادی و دارایی، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت کشور و... در این امر دخیل بودند.

حجت الاسلام میرزایی اظهار کرد: قراردادی «وی‌دی»، با ۳۱.۵ میلیون یورو طراحی شده بود، اما کارشناسان ما ارزش آن را ۱۸ میلیون یورو بیشتر ندیدند. با گزارش تحقیق و تفحص چند ماه قبل این قرارداد با همان ۱۸ میلیون یورویی که کارشناسان ما تشخیص دادند رخ داد و ۱۳.۵ میلیون یورو به فولاد بازگشت.

او خاطرنشان کرد: با اینکه هنوز قوه قضاییه حکم نداده است بالای هزار میلیارد تومان به واسطه همین پیگیری‌ها به اموال فولاد مبارکه بازگشته است.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه همچنین گفت: اصلاح در حقوق مدیران و هیئت مدیره فولاد مبارکه و شرکت‌های زیرمجموعه صورت گرفت که از سقف حقوق‌ها، رقم‌های چند ۱۰ میلیون تومانی کاهش پیدا کرد.

حجت الاسلام میرزایی اظهار کرد: به دنبال این پرونده، مبالغ قابل توجهی بین سهامداران شرکت از جمله سهامداران عدالت که میلیون‌ها نفر هستند توزیع شده است. چند مورد از طرح‌های توسعه که در سال‌های گذشته بودجه آن تصویب می‌شد، اما انجام نمی‌شد نیز اکنون انجام شده است.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اکنون فولاد مبارکه در حال تولید استیل است، در حالی که قبلا این تولید را نداشتیم. همچنین برخی از پول‌هایی که از جیب مردم در حال از بین رفتن بودن، بازخوانی و بازیابی شده و این جزء آثار و برکات تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه است. اگر بپرسید آیا همه اموال مسترد می‌شود باید بگوییم خیر، بخشی از آن دیگر قابل بازگشت نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۲۲:۵۶ ۲۴ دی ۱۴۰۱
فولاد با اینهمه درامد در کارهای عام المنفعه و خیری برای اطراف ندارند لااقل در طرحهای ملی انتقال اب از دریاها و شیرینسازیها کمک حال کشور و پایداری منابع اب صنعتی خود باشند و باز هم آبهای شیرین را اسراف نکنند
آخرین اخبار