هشدار درباره خطر شکستن قبح طلاق

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی درباره وضعیت و روند طلاق در جامعه منتشر کرد و نسبت به خطر شکستن قبح طلاق هشدار داد.

ازدواج و طلاق به عنوان یک مسئله اجتماعی به لحاظ تأثیرات گسترده در روند رشد جمعیت و تغییرات ساختار خانواده اهمیت بسزایی دارند. در گذشته زندگی مشترک افراد طولانی‌تر بود و طلاق به ندرت اتفاق می‌افتاد، اما امروزه با گذشت زمان و بروز مشکلات متعدد میزان طلاق در جوامع افزایش یافته است.


بیشتربخوانید


بر اساس برخی آمارها، میزان طلاق در کشور افزایش یافته است و این موضوع باعث نگرانی خانواده‌های زیادی شده مخصوصاً دختر‌ها و پسر‌های جوانی که در آستانه ازدواج هستند و با مشاهده این آمار ترجیح می‌دهند همچنان مجرد باقی بمانند و خودشان را درگیر مسیر پرپیچ و خم طلاق و دادگاه‌های خانواده نکنند.

اما در واقعیت طلاق برای همه افراد اتفاق نمی‌افتد و هیچ‌کدام از زوج‌های جوان با هدف اینکه از هم جدا شوند وارد زندگی مشترک نمی‌شوند. بلکه شرایطی که در طول زندگی به دلایل مختلف برای زن و مرد بروز می‌یابد این جدایی را شکل می‌دهد. اعتیاد، توقعات غیرمنطقی زوج‌ها از یکدیگر، رفتار و شخصیت ضعیف داشتن، مشکلات اقتصادی، عدم شناخت عاطفی زن و مرد از هم و عدم برآورده شدن نیاز‌ها و انتظارات زوج‌ها هم می‌تواند از دلایل طلاق در ایران باشد. همچنین بر اساس آمار‌های موجود بیشتر زوج‌های ایرانی بین سال اول تا پنجم ازواجشان از هم جدا می‌شوند.

در کنار مسائل مبتلا به نهاد خانواده در شرایط فعلی از جمله افزایش سن ازدواج و عدم تمایل به ازدواج که نوعی تهدید علیه کیان خانواده است، طلاق نیز از جمله آسیب‌های اجتماعی است که در اغلب جوامع رو به رشد قابل مشاهده است. از هم پاشیدگی خانواده‌ها، بجا ماندن فرزندان این خانواده‌ها یا همان «فرزندان طلاق» که آنان نیز دچار مشکلات و کاستی‌هایی مختص بخود می‌شوند و نیز کمرنگ شدن محبت و عاطفه در میان اعضای خانواده و افزایش بزه در نوجوانان و جوانان از جمله مسائلی است که در قرن اخیر گریبانگیر بسیاری از جوامع از جمله ایران شده است.

آمار طلاق روز به روز رو به افزایش است

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در جشنواره ملی آرای قضائی با محوریت زن و خانواده که اواسط هفته گذشته برگزار شد، اعلام کرد: متأسفانه آمار طلاق روز به روز رو به افزایش است و نگرانیم خدایی نکرده نسل ما دچار مشکل جدی می‌شود.

وی افزود: باید رویه‌های مربوطه در این زمینه اصلاح شود تا طلاق کاهش پیدا کند. پیشنهاد شده از روز اول ازدواج مثل مشاور خانواده، مشاورین در اختیار زوجین قرار گیرند. کار بدین صورت است که اول مشاوره تلفنی و بعد حضوری است. در ۵ استان این موضوع عملیاتی شده و بعداً گسترش پیدا می‌کند.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضعیت و روند طلاق در جامعه

همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس اخیراً گزارشی در مورد آمار طلاق منتشر کرده، در این گزارش آمده است: با توجه به اینکه «میزان طلاق متأهلان» از یک سو میزان شیوع و رواج رویداد طلاق را در جامعه نشان می‌دهد و از سوی دیگر از تغییرات ساختار جمعیت جامعه تأثیر نمی‌پذیرد، به نظر می‌رسد نسبت شاخص‌هایی، چون فراوانی طلاق‌های ثبت شده، نسبت ازدواج به طلاق و میزان عمومی طلاق شاخص دقیق‌تری برای ترسیم وضعیت و روند طلاق در جامعه باشد.

خطر عادی انگاری و شکست بیشتر قبح طلاق در جامعه

برحسب میزان طلاق متأهلان در طول دهه گذشته نرخ وقوع طلاق در جامعه تقریباً ثابت و بدون تغییر بوده است در حالی که بر اساس فراوانی طلاق‌های ثبت شده و نسبت ازدواج به طلاق ما با افزایش رویداد طلاق در جامعه مواجه بوده ایم.

با توجه به بررسی و ارزیابی به عمل آمده شاخص‌های اخیر برای بیان وضعیت طلاق در جامعه دقیق نیستند؛ لکن، استفاده از این شاخص‌ها برای مراجع مختلف به ویژه مسئولان موجب شکل گیری این ذهنیت در جامعه شده است که در سال‌های گذشته جامعه با افزایش رویداد طلاق مواجه بوده است. بدون تردید، وجود چنین ذهنیتی که خود به دلیل استفاده از داده‌های غلط در جامعه شکل گرفته می‌تواند موجبات عادی انگاری و شکست بیشتر قبح طلاق را در جامعه فراهم سازد؛ بنابراین باید مسئولان، پژوهشگران، رسانه‌ها و سایر افراد تأثیرگذاری که با مقوله طلاق در جامعه سروکار دارند از شاخص‌های آماری دقیق در این زمینه استفاده کنند. در این باره، همان طور که بیان شد به نظر می‌رسد «شاخص طلاق متأهلان» به نسبت سایر شاخص‌ها از اعتبار بیشتری برخوردار است. بر حسب این شاخص نیز در دهه گذشته وضعیت و روند طلاق در کشور ثابت بوده است.

کلید پیشگیری از طلاق کجاست؟

افزایش یا ثبات نرخ طلاق در جامعه؛ هر کدام که دقیق‌تر باشد باز هم از آسیب‌های طلاق در جامعه نمی‌کاهد. به هر حال آنچه که اکنون مشخص است اینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده و علاج واقعه را باید پیش از وقوع کرد. پیشگیری از طلاق بخشی از آن به عهده خانواده‌ها و جوانان در انتخاب درست و بخش بزرگی از آن هم برعهده سیاستمداران و دولتمردان است که با رفع مشکلات اقتصادی و اشتغال زایی فکری جهت پیشگیری از طلاق در جامعه داشته باشند.

منبع: مهر

برچسب ها: ازدواج و طلاق ، جدایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
سلام،موقع خواستگاری که میرویم،بزرگترهای مجلس می‌گویند مهریه رو کی داده و کی گرفته(اما کار که به طلاق کشیده می‌شود یک نفر از آن مجلس شب خواستگاری نمیاد بپرسد،چی شده و چی نشده است)بزرگترین بزرگترین اشتباه زندگی من فقط و فقط و فقط زن گرفتنم بود،در دین ما با ازدواج نصف دین یک مسلمان کامل می‌شود:(اما ازدواج من با زن گرفتن این زن در کل تمام انسانيت من را گرفت حتی دیگر داشت دین و خدا را هم میگرفت که خداوند نجاتم داد(آقایان مسول مملکت،با این قانون های که به وجود آوردید و جلوی پای زنان گذاشتید،دارید نسل مرد را منقرض میکنید)البته همه زنان را عرض نمیکنم،آو دسته از زنانی که از مادر بودن و زن بودن فقط وفقط اسم آن را دارند(قانون مهریه را ۱۴سکه کنید مملکت گلستان می‌شود) (و آنموقع اگر مردی خطاکار بود،کاری با آن مرد کنید تا سرلوحه دیگران شود).مسئولان جامعه هیچ یک به فکر مردم نیستند،گرانی یکی از بزرگترین ضربه های است که باعث به وجود آمدن این اتفاقات شد.
Iran (Islamic Republic of)
م.ف
۱۵:۱۶ ۲۶ دی ۱۴۰۱
زرشک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۵ دی ۱۴۰۱
اینستاگرام و فضاهای مجازی که باعث فساد اخلاقی میشه رو فیلتر کنید امار طلاق هم کمتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۵ دی ۱۴۰۱
سلام عوض اینکه دیگ چه کنم چه کنم بار بزارید روشنگری کنید واسه مردها و زنها بگی. اگه ازدواجی نباشه جمعیت آینده در خطره و بالطبع اون کاهش نیروی مولد رو داریم و بفهمانید ک اگر نیروی کار کم بشه قانون بازنشستگی میشه ۵۰سال کار دیگه باز نشسته نداریم بعد از کار باید بریم تو گور و خدا رحمت کنه قدیم مردم یه دست کارفرما داشتن و یه اتاق بهمون دلشون خوش بود الان چی امه بفکر دزدی از هم هستن.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۲۷ ۲۵ دی ۱۴۰۱
بیشتر عوامل طلاق بر می گردد به مهریه های سنگین که با قیمت چشمگیر سکه وسوسه طلاق بیشتر می شود متاسفانه ظلم به مرد ها خیلی زیاد شده طوری که غضب خدا رو در پیش داره فکری به حال این سکه ها باشید دولت سکه های از قبل اتفاق افتاده به 5 سکه تبدیل کند تنها چیزی که زندگی دوام میده عشق و اولاد هست نه چیز دیگر
Iran (Islamic Republic of)
Name
۲۲:۳۱ ۲۵ دی ۱۴۰۱
و همچنین حق طلاق و حضانت و اشتغال و خروج از کشور و اراده و اختیار زن رو همانند مرد بهش بدهند ....
Iran (Islamic Republic of)
تاتار
۰۹:۳۸ ۲۵ دی ۱۴۰۱
سلام من 14سال زندگی کردم بعد هم طلاق گرفت رفت زنم الان با سه تا بچه نمی‌دونم چکار کنم هر جا میرم قبول نمیکنن این چه قانونی که بچه رو باید مرد جمع کنه خیلی سخته هم برم سر کار هم بچها رو جمع کنم هم به کارهای خونه برسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۲۵ دی ۱۴۰۱
اگه مهریه حداکثر چهارده تا سکه باشه و توقعات کم باشه در زندگی گذشت باشه همه میتونن ازدواج کنن اگر مشکلی در زندگی بوجود بیاد که لا ینحل باشه میتونن به راحتی طلاق بگیرن راه درست همینه به همین سادگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۴ دی ۱۴۰۱
هدف ازدواج امروزی آزاد کردن کدامنیتی بطور رسمی وبعدازمدتی اندک بهانه گیری واخرشم طلاق و گرفتن مهریه وسریع خرید ماشین ولباسهای آنچنانی ودور دو کردن وخوشگذرانی هرروزبایکی بودن...ازشم می‌پرسی چراطلاق.میگه
اعتیادداشت کسیم نیست یک بار برای همیشه بهش بگه آخه توهم هیچ پخی نبودی براهمین معتادشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۴ دی ۱۴۰۱
دخالت مادر شوهر، بچه ننه بودن مردان، عدم محبت به زن و رفتار های صمیمی با نامحرم، و کمک نکردن مرد در امور خانه به زن عوامل اصلی طلاق است.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۶:۱۵ ۲۴ دی ۱۴۰۱
چرا باید اصلا زن بگیریم که بدبخت بشیم .اصلا ازدواج چه معنی داره .مرد باید کار کنه بده به خورد زنو بچه اخرش هیچ نتیجه ای نداره .شبو رو ز برای زنو بچه زحمت بکشی هیچ ارزشی برات قایل نیستن .اخرش مرد تنهاست .به نظرم بد بخت تر از مرد هیچ موجودی نیست.اگر ادم بخواد راحت زندگی کنه تنهایی بهترین چیزه چون از جانت مایع نمی زاری هم از مالت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۷ دی ۱۴۰۱
سلام.رحمت براون شیری که خوردی گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۶:۱۵ ۲۴ دی ۱۴۰۱
صبح بخیر قربان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۴ دی ۱۴۰۱
وقتی اموزش دنیای مجازی در تربیت کودکان نهادینه نشه نتیجه ش این میشه
کارمند زن اداره دولتی کاملا محجبه ولی تو دنیای مجازی کل زندگی شو و بدون حجاب میذاره نمایش
داد و هوارش بلنده ک حقوقم کمه! ولی بعد بازنشستگی میره سفر دور دنیا و باز ب نمایش میذاره

اخه لعنتی تو ک میگفتی حقوق کارمندی ت کمه چطور سفر خارجی میری

کلا عجیب شده
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضاحسینی
۲۲:۰۰ ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
اخه این چه ربطی به این بحث داشت ناموساا از کدوم موتوری وسیله میگیرید واسه ما هم بگیر بی زحمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۴ دی ۱۴۰۱
ترو خدا ترو قرآن حمایت از زنان مطلقه جزاولویت حامعه باشه مثل کشورهای دیگه ما قربانیه هوس شوهرامون شدیم وداریم زجرو فقر میکشیم ی مرد زیره این گرونی دوام نمیاره چه برسه به ما صدای ما باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۴ دی ۱۴۰۱
چرا قضات وقتی دو نفر نمیتونند باهم زندگی کنند به زور حکم به ادامه اون زندگی میدن و مشکلات رو برای دو طرف بیشتر میکنند؟خیلی از این زندگی ها بعد از چند سال نه تنها بهتر نمیشه بلکه پای بچه های بیگناه هم به موضوع باز میشه و مشکلات صد برابر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۲۴ دی ۱۴۰۱
طلاق خیلی وقته دیگه قبیح نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۳ دی ۱۴۰۱
قبح طلاق یعنی چه؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۳ دی ۱۴۰۱
لعنت خدا بر باعث بانیش که روزگارمون سیاه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۳ دی ۱۴۰۱
دیگه بر ای شکستن چیزی نمونده . قبلا شکسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۲۳ دی ۱۴۰۱
همه ی طلاق ها ریشه اقتصادی دارد که به لطف مسئولین خدمتگزار اتفاق افتاده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۵ دی ۱۴۰۱
شما مجردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۳ دی ۱۴۰۱
طلاق = کشتن بچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۳ دی ۱۴۰۱
با و بی مسولیتی این سرمایه ی عظیم معنوی روجین درسنین 9 یا 10 سالگی بروز آن به اوج میرسد پرورش میابد خانواده و مدرسه دو بازوی مسولیت پذیری فردی و گروهی در سرنوشت آینده و میزان توانمندییش و در اثربخشیش در جامعه نمود میگیرد