در هفته‌ای که گذشت؛

حقیقی‌ها یک هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان وارد بورس کردند!

در این هفته کاری شاخص کل بورس با رشد ۴.۶۲ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۶۵۲ هزار و ۸۷ واحدی قرار گرفت.

در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با رشد ۶.۵۵ درصدی در پله ۵۰۴ هزار و ۲۰۵ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۴.۰۵ درصدی در ارتفاع ۲۱ هزار و ۳۳ واحدی ایستاد. به طور کل در این هفته هر سه شاخص با رشد همراه بودند.

نمودار روند شاخص کل
آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری هیچ شاخصی منفی نداشته‌ایم و تمامی شاخص‌ها در محدوده بالاتر از صفر قرار گرفتند. به طوری که کمترین رشد مربوط به صنعت حمل و نقل با صفر درصد افزایش بود و بعد از آن نیز صنعت سرمایه گذاری با ۱.۵۱ درصد رشد در جایگاه دوم گرفت و بیشترین رشد بین صنایع بورسی نیز مربوط به صنعت استخراج سایر معادن با افزایش ۱۹.۵۷ درصدی بوده است.

در هفته قبل گروه خودرو با رشد ۷.۶۷ درصدی بیشترین رشد را ثبت کرده بود.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۴۷ هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که روز شنبه ۷ هزار و ۷۵۳ میلیارد، یکشنبه ۹ هزار و ۵۴۷ میلیارد، دوشنبه ۹ هزار و ۹۱۲ میلیارد، سه‌شنبه ۹ هزار و ۹۹۳ میلیارد و چهارشنبه ۱۰ هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

در هفته کاری قبل مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها ۳۷ هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان بود.

یک هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان پول افراد حقیقی به بازار وارد شد

به گفته او، در این هفته کاری چهار روز ورود و یک روز خروج نقدینگی حقیقی‌ها به بازار ثبت شده است. به طوری که شنبه ۷۰۰ میلیارد تومان، یکشنبه ۵۸۹ میلیارد تومان، دوشنبه ۳۱۷ میلیارد تومان و سه‌شنبه ۱۶۵ ورود نقدینگی حقیقی به بازار رقم خورد و چهارشنبه ۳۸۴ میلیارد تومان خروج نقدینگی افراد حقیقی از بازار را داشته‌ایم. در مجموع در این هفته کاری یک هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سرمایه تزریق شده است.

هفته قبل یک هزار و ۲۱۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده بود.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است که نسبت به هفته‌های گذشته رشد داشته است.

هفته گذشته سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

خروج یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت

او در ادامه بیان کرد: در این هفته کاری صندوق‌های با درآمد ثابت شاهد خروج یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان نقدینگی بودند به طوری که شنبه ۷۰۳ میلیارد تومان، یکشنبه ۶۳۰ میلیارد تومان، دوشنبه ۲۰۷ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۳۰۱ میلیارد تومان خروج نقدینگی از این صندوق‌ها ثبت شده است و تنها روز چهارشنبه ۵۹۱ میلیارد تومان نقدینگی به این صندوق‌ها وارد شده است.

خانم رباب وفایی تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار سهام این هفته روز‌های پرنوسانی را پشت سر گذاشت؛ ارزش معاملات خرد روزانه بالا که همزمان با خروج پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت بود نکته‌ی حائز اهمیت است.

او در ادامه می‌گوید: در هفته کاری قبل رشد قیمت‌های جهانی (تحت تاثیر سیاست‌های چین)، رشد نرخ ورق گرم در بورس کالا، صنعت فلزی را تحت تاثیرقرار داد. از سویی صنعت بانکی و خودرو وقطعات از پرمخاطب‌ترین وپرنوسان‌ترین‌های هفته به شمار می‌آیند. رشد‌های خیره کننده در گزارشات فروش از علل قابل توجه است. منفی‌های اکثر نمادها خریدار خوبی داشت و شاهد چرخش پول بین صنایع مختلف بودیم و کمتر سهمی قفل صف خرید یا فروش بود. سهام جامانده از رشد کلی بازار و شاخص بعد از مدت‌ها شاهد تغییر جهت جریان نقدینگی بودند.

او افزود: نگاه معامله‌گر کوتاه مدت به قیمت است و با دستیابی به  هدف یا شنیده‌ها دست به فروش می‌زنند. آخرین روز کاری هفته نامه‌ی عجیب ایران خودرو برای لغو عرضه دنا و مخالفت بورس کالا، اعلام سقف ۷ هزار تومانی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها  (۴۰درصد افزایش) در لایحه بودجه سال آینده باعث ایجاد موج منفی هیجانی شد.

به گفته وفایی، هرچند رشد اخیر بازار بخشی از عقب‌ماندگی از بازار‌های کالایی را جبران کرد، اما همچنان شرکت‌های زیادی با فاصله‌ی قابل توجه از ارزش واقعی خود معامله می‌شوند. همچنین تحولات شرکت‌ها، گزارشات فصلی، روند قیمت کامودیتی‌ها، برنامه‌های افزایش سرمایه، قیمت دلار بازار آزاد و نیمایی، عرضه‌های خودرو در بورس کالا و... عواملی هستند که در شکل‌گیری فرآیند روند بازار موثر بوده و خواهند بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۳ دی ۱۴۰۱
دارایکم که با صعود بورس درجا زده بود با یک خبر نرخ پتروشیمی 4 درصد منفی شد و شنبه هم خدا به خیر کنه . این صندوق های دولتی مردم رو بدبخت کردن
دولت حمایتی از بورس نمیکنه فقط دستکاری و نوسانگیری میکنه . همین دو صندوق دولتی ببینید وضعشون چقدر داغونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۲ دی ۱۴۰۱
سهامداران دارایکم و پالایش بازم باید زجر کش بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۲ دی ۱۴۰۱
متاسفانه بازم مثل همیشه بازار که بالا میاد با چند خبر بد و الکی بازار رو پایین میکشن و سرمایه ی مردم نابود میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۲ دی ۱۴۰۱
خدا کنه بازم نقشه نداشته باشن و خالی نکنن سر مردم و فرار کنن
میتونن تو همین نواحی بازار رو یه مدت متعادل نگه دارن
ولی آدم این کارو نداریم متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۲ دی ۱۴۰۱
منتظر حقوقی هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۲ دی ۱۴۰۱
اگر این همه پول وارد بورس شده : پس فورا کاری کنید که مثله همیشه این سرمایه به باد برود.
آخرین اخبار