واکسیناسیون رایگان دام‌های سنگین در کهگیلویه و بویراحمد علیه لمپی اسکین

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از آغاز عملیات واکسیناسیون دام های سنگین علیه بیماری لمپی اسکین خبر داد.

کرم چهارلنگ گفت: بیماری لمپی اسکین، نوعی بیماری نوپدید ویروسی بسیار عفونی در گاو‌ها است که بخش عمده آن بوسیله حشرات گزنده منتقل می‌شود.

او افزود: در صورت مبتلا شدن دام‌های سنگین به این بیماری، ضرر‌های اقتصادی نظیر هزینه درمان بالا، کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری و کاهش کیفیت پوست را در پی خواهد داشت.

چهارلنگ مهمترین راه پیشگیری از این بیماری را مایه کوبی دام‌های حساس با استفاده از واکسن‌های اختصاصی عنوان کرد و ادامه داد: در همین رابطه طرح مایه کوبی رایگان علیه بیماری لمپی اسکین به همت بخش دولتی دامپزشکی در جمعیت دام سنگین روستایی درحال اجرا است پو یش بینی می‌شود ۲۰ هزار راس دام سنگین تا ابتدای بهمن ماه امسال علیه این بیماری ایمن سازی شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کار واکسیناسیون تب برفکی در مناطق پرخطر و کانون‌های آلوده بیماری در مناطق اطراف حفاظت شده حیات وحش هم به صورت کامل به پایان رسیده است، گفت: از ابتدای بهمن به مدت ۴۵ روزکاری، نوبت زمستانه آن در استان آغاز می‌شود.

چهارلنگ درصد واکسیناسیون آبله را ۸۳ درصد و طاعون نشخوارکنندگان کوچک را ۸۶ درصد اعلام و اضافه کرد: تا پایان امسال این میزان واکسیناسیون به ۱۰۰ درصد می‌رصد.

او از همه دامداران و روستاییان درخواست کرد با گروه‌های مایه کوبی همکاری داشته تا زمینه شیوع و بروز بیماری‌های دامی در بین دام‌های خود را به حداقل برسانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار