سوئد شرایط ترکیه برای پیوستن استکهلم به ناتو را غیرواقعی خواند

نخست وزیر سوئد شرایط ترکیه برای پیوستن این کشور به ناتو را غیرواقعی و غیرممکن خواند.

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد که در کنفرانس مردم و دفاع صحبت می‌کرد، اعلام کرد که مقامات ترکیه شرایطی را قرار می‌دهند که پیوستن سوئد به ناتو را غیرممکن می‌کند.

براساس گزارش رویترز، کریسترسون گفت: ترکیه تأیید می‌کند که ما آنچه را که قول داده بودیم انجام داده ایم، اما همچنین می‌گوید آنچه را که نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم انجام بدهیم، را می‌خواهد.

فنلاند و سوئد، در آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، در ۱۸ می ۲۰۲۲، درخواست‌هایی را برای پیوستن به این ائتلاف به دبیرکل ناتو ارسال کردند. تا به امروز، درخواست سوئد و فنلاند برای ناتو تنها توسط دو کشور از ۳۰ کشور (مجارستان و ترکیه)  تایید نشده است. براساس قانون ناتو برای عضویت یک کشور در این ائتلاف، رای مثبت تمامی اعضا الزامی است. دلیل اصلی ترکیه برای رای منفی این است که ترکیه این دو کشور - به ویژه سوئد - را پناهگاهی امن برای اعضای پ‌ک‌ک و گروه‌های وابسته می‌داند.

پیش از این مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود که سوئد همچنان مرکز جذب حامیان سازمان فتح الله گولن (FETO) (ممنوع در ترکیه) است که آنکارا کودتای سال ۲۰۱۶ را با آن مرتبط می‌داند. همچنین مقامات ترکیه فهرست افرادی را که باید از سوئد مسترد شوند از ۳۳ نفر به ۴۲ نفر افزایش داده اند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار