آغاز فصل جدید در پلیس کشور؛ ماموریت سردار رادان برای تحول در فراجا

انتصاب احمدرضا رادان در فرماندهی فراجا پیام امیدوارکننده‌ای برای تغییر برخی روندهاست.

روز گذشته و طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب، احمدرضا رادان، جایگزین حسین اشتری در فرماندهی‌کل نیرو‌های انتظامی کشور (فراجا) شد. حسین اشتری بعد از حدود ۸ سال در برهه‌ای حساس و تعیین‌کننده جای خود را به رادان داد تا پس از این، چهره نام آشنایی فرماندهی کل نیرو‌های انتظامی کشور را برعهده بگیرد. تغییری معنادار که پس از پایان دوران ماموریت اشتری و اتفاقات و متن و حاشیه‌هایی که در این دوره در کشور رخ داد، بیم و امید‌هایی را نسبت به آینده فعالیت‌های فراجا در اذهان ایجاد می‌کند. برای تحلیل و بررسی این تغییر حتما خیلی زود است، اما همان‌طور که گفتم، هم رادان چهره نام‌آشنایی است و برخی از مواضع و رویکرد‌های او به‌خاطر مسئولیت‌های گذشته‌اش قابل بررسی و توصیف است و هم اینکه می‌توان با رجوع به متن حکم انتصاب او به این سمت، به موضوعات و مسائلی اشاره و آیند‌ه‌ای را ترسیم کرد.


بیشتربخوانید


مساله اولی که از متن حکم رهبری می‌توان استخراج کرد، ناظر به موضوع پرورش پلیس تخصصی است. توصیف و تحلیل دقیق و مو‌به‌موی این انتظار و مطالبه، بماند برای اهل فن و کارشناسان، اما در این مدت کم و ناظر به آنچه از نیروی انتظامی دیده‌ایم و می‌دانیم، نگاه و کنش تخصصی نیروی انتظامی وابسته به اقتضائات زمانه، امری اجتناب‌ناپذیر است. در دنیایی که اتفاقات و مسائل مربوط به حوزه‌های انتظامی و امنیتی روز‌به‌روز درحال توسعه است و همچنین شکل و مدل‌های متفاوتی به خود گرفته است، مواجهه تخصصی با آن تنها راه و حربه برای گرفتار نشدن در دام اشتباه و بحران‌آفرینی است.

سردار رادان و رهبر

اگر مصداقی‌تر بخواهیم به این مطالبه اشاره کنیم، توسعه فناوری، تولید و ایجاد ابزارآلات جدید، تنوع تخلفات و بی‌قانونی‌ها در کنار عدم‌به‌روز‌رسانی قوانین شرایطی را ایجاد کرده است که نمی‌توان همچنان با رویه‌های قدیمی و بدوی مشابه آنچه از دوران ژاندارمری‌ها به ارث مانده است با آن‌ها مواجه شد. همین اعتراضات و اغتشاشات اخیر را مصداق قرار دهید. نوع مواجهه نیرو‌های انتظامی در برخی مسائل، از روز آغاز ماجرا‌ها تا ایام پس از آن و همین حالا، چه کمبود‌هایی داشته و این کمبودها، تا چه حد می‌توانست با وجود و ورود نیرو‌های تخصصی انتظامی به‌خاطر جنس مساله، کمتر باشد و مانع از بحران‌آفرینی؟ حتما زیاد. یا سوای ماجرا‌های اخیر، همان‌طور که گفتیم، توسعه فناوری‌ها و به موازات آن توسعه برخی آلات و انواع جرائم، شرایطی را ایجاد کرده است که جز با نگاه تخصصی و کارشناسی نمی‌توان و نمی‌شود گامی در مسیر ایجاد نظم و امنیت برداشت و اگر در این مسیر به‌روزرسانی‌هایی صورت نگیرد و با همان رویه‌های قدیمی مواجه شویم، حتما محکوم به شکست خواهیم شد. بنابراین، تربیت نیروی متخصص و به‌کارگیری آن‌ها در جایگاه‌های مناسب، می‌تواند یکی از اصلی‌ترین اقدامات و دارای اولویت‌ترین برنامه‌های فراجا در زمان فرماندهی احمدرضا رادان باشد.

مساله دوم تغییر نگاه نیروی انتظامی در نوع مواجهه با مسائلی که پیوند و پیوست فرهنگی دارند. برخورد‌های سلبی و بی‌محابا بدون درنظر گرفتن تبعات فرهنگی و اجتماعی از آن گلوگاه‌هایی است که همواره و همیشه همچون دست‌اندازی پیش‌روی فراجا بوده و نیرو‌های انتظامی در سطوح و رده‌های مختلف در دام آن گرفتار شده‌اند. بازهم بد نیست از داغ بودن وقایع اخیر کشور مثال بزنیم. فهم فرهنگی و تطبیق مواجهه با نوع مساله اگر در بدو وقوع شرایط بحرانی صورت می‌گرفت، اگر به‌جای برخی اقدامات تند یا رفتار‌های انفعالی بی‌جا، به‌وقت و درخور شرایط نرمی و سختی پیش می‌گرفتیم، خیلی از گاف‌ها و کاستی‌ها رخ‌نمایی نمی‌کرد و هزینه‌های زیادی به سیستم و بعد از آن فرماندهی انتظامی کشور تحمیل نمی‌شد. همان نکات پاراگراف قبلی و مورد اول، اینجا هم صدق می‌کند. حجم زیاد و تنوع بالای پرونده‌های انتظامی و اتفاقات و وقایعی که همگی ریشه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارند، نیازمند نوعی از نگاه هستند منطبق با واقعیات و اقتضائات زمانه و جامعه، بنابراین می‌بایست پلیس در دوره جدید مدیریتی خود، ابتدا انگ بی‌توجهی به مقوله‌ها و مسائل فرهنگی را از پیشانی خود پاک کند و سپس چهره‌ای جدید، ارتقایافته و مطلع از اقتضائات ارائه کند. در این مورد البته شخص فرمانده جدید فراجا هم می‌تواند تصویر و تصوراتی که از گذشته نسبت به او وجود دارد (شبیه به آن مصاحبه جنجالی با فرزاد حسنی مجری برنامه تلویزیونی) را پاک و چهره‌ای نواندیش و مطلع از وضعیت موجود ارائه کند تا به این ترتیب بخشی از اعتماد از دست رفته و بدبینی موجود در جامعه نسبت به پلیس ترمیم پیدا کند.

مساله سوم، اما آشتی و در پله‌ای بالاتر فهم سطوح و لایه‌های مختلف فراجا با و از رسانه است. تبیین دقیق اقدامات، رویکرد‌ها و مسائل اصلی و همچنین واکنش سریع، دقیق و بدون‌شبهه در زمان‌های حساس و رویداد‌های بحران‌زا و حاشیه‌ساز یکی از اصلی‌ترین مطالباتی است که هم رسانه‌ها و هم مردم از فرماندهی انتظامی کشور دارند. ماجرای فوت مهسا امینی، یکی از مصادیق تازه‌ای است که کندی در اطلاع‌رسانی، ضعف در علت‌یابی و ضرر در عدم‌مسئولیت‌پذیری و عذرخواهی آن را تبدیل به یک مساله امنیت ملی کرد و آتشی که از وقوع این اتفاق بلند شد، دامن تمام سیستم را گرفت و هزینه گزافی را تحمیل کرد. کشته‌سازی‌های رسانه‌های خارجی، ماجرای درگیری‌های زاهدان، تخریب اموال مردم توسط نیرو‌های پلیس و انتشار فیلم و تصاویر مختلف از برخورد‌های ناشایست عده‌ای از نیرو‌های انتظامی با مردم و مسائلی از این دست، می‌توانست جریان رسانه‌ای ضد به راه نیندازد و حتی با پذیرش و برخورد و... باعث اعتمادسازی بین مردم شود. به‌خاطر عدم‌شناخت از رسانه، قهر با آن یا بی‌اهمیت انگاشتن آن ذیل نگاه‌های قدیمی در فراجا به‌علاوه خیلی دیگر از مسائل مشابه، اگر بعد از این و در دوره فرماندهی جدید فراجا اصلاح نشود، شکاف بین مردم با نیرو‌های انتظامی را بیش از پیش عمیق کرده و بی‌اعتمادی موجود را بیشتر می‌کند؛ بنابراین و ناظر به همین سه مساله و مسائل مشابه دیگر، رادان کار سختی دارد تا در یکی از حساس‌ترین «برهه‌های حساس کنونی» تغییرات جدی در فرماندهی انتظامی کشور ایجاد کند و با همان شناخت قبلی و اعتمادی که به او شده، امیدوار هستیم که در پایان دوره ماموریتش، نقل خوبی از مدیریت او داشته باشیم.

روز گذشته و طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب، احمدرضا رادان، جایگزین حسین اشتری در فرماندهی‌کل نیرو‌های انتظامی کشور (فراجا) شد. حسین اشتری بعد از حدود ۸ سال در برهه‌ای حساس و تعیین‌کننده جای خود را به رادان داد تا پس از این، چهره نام آشنایی فرماندهی کل نیرو‌های انتظامی کشور را برعهده بگیرد. تغییری معنادار که پس از پایان دوران ماموریت اشتری و اتفاقات و متن و حاشیه‌هایی که در این دوره در کشور رخ داد، بیم و امید‌هایی را نسبت به آینده فعالیت‌های فراجا در اذهان ایجاد می‌کند. برای تحلیل و بررسی این تغییر حتما خیلی زود است، اما همان‌طور که گفتم، هم رادان چهره نام‌آشنایی است و برخی از مواضع و رویکرد‌های او به‌خاطر مسئولیت‌های گذشته‌اش قابل بررسی و توصیف است و هم اینکه می‌توان با رجوع به متن حکم انتصاب او به این سمت، به موضوعات و مسائلی اشاره و آیند‌ه‌ای را ترسیم کرد.

مساله اولی که از متن حکم رهبری می‌توان استخراج کرد، ناظر به موضوع پرورش پلیس تخصصی است. توصیف و تحلیل دقیق و مو‌به‌موی این انتظار و مطالبه، بماند برای اهل فن و کارشناسان، اما در این مدت کم و ناظر به آنچه از نیروی انتظامی دیده‌ایم و می‌دانیم، نگاه و کنش تخصصی نیروی انتظامی وابسته به اقتضائات زمانه، امری اجتناب‌ناپذیر است. در دنیایی که اتفاقات و مسائل مربوط به حوزه‌های انتظامی و امنیتی روز‌به‌روز درحال توسعه است و همچنین شکل و مدل‌های متفاوتی به خود گرفته است، مواجهه تخصصی با آن تنها راه و حربه برای گرفتار نشدن در دام اشتباه و بحران‌آفرینی است. اگر مصداقی‌تر بخواهیم به این مطالبه اشاره کنیم، توسعه فناوری، تولید و ایجاد ابزارآلات جدید، تنوع تخلفات و بی‌قانونی‌ها در کنار عدم‌به‌روز‌رسانی قوانین شرایطی را ایجاد کرده است که نمی‌توان همچنان با رویه‌های قدیمی و بدوی مشابه آنچه از دوران ژاندارمری‌ها به ارث مانده است با آن‌ها مواجه شد. همین اعتراضات و اغتشاشات اخیر را مصداق قرار دهید.

نوع مواجهه نیرو‌های انتظامی در برخی مسائل، از روز آغاز ماجرا‌ها تا ایام پس از آن و همین حالا، چه کمبود‌هایی داشته و این کمبودها، تا چه حد می‌توانست با وجود و ورود نیرو‌های تخصصی انتظامی به‌خاطر جنس مساله، کمتر باشد و مانع از بحران‌آفرینی؟ حتما زیاد. یا سوای ماجرا‌های اخیر، همان‌طور که گفتیم، توسعه فناوری‌ها و به موازات آن توسعه برخی آلات و انواع جرائم، شرایطی را ایجاد کرده است که جز با نگاه تخصصی و کارشناسی نمی‌توان و نمی‌شود گامی در مسیر ایجاد نظم و امنیت برداشت و اگر در این مسیر به‌روزرسانی‌هایی صورت نگیرد و با همان رویه‌های قدیمی مواجه شویم، حتما محکوم به شکست خواهیم شد. بنابراین، تربیت نیروی متخصص و به‌کارگیری آن‌ها در جایگاه‌های مناسب، می‌تواند یکی از اصلی‌ترین اقدامات و دارای اولویت‌ترین برنامه‌های فراجا در زمان فرماندهی احمدرضا رادان باشد.

مساله دوم تغییر نگاه نیروی انتظامی در نوع مواجهه با مسائلی که پیوند و پیوست فرهنگی دارند. برخورد‌های سلبی و بی‌محابا بدون درنظر گرفتن تبعات فرهنگی و اجتماعی از آن گلوگاه‌هایی است که همواره و همیشه همچون دست‌اندازی پیش‌روی فراجا بوده و نیرو‌های انتظامی در سطوح و رده‌های مختلف در دام آن گرفتار شده‌اند. بازهم بد نیست از داغ بودن وقایع اخیر کشور مثال بزنیم. فهم فرهنگی و تطبیق مواجهه با نوع مساله اگر در بدو وقوع شرایط بحرانی صورت می‌گرفت، اگر به‌جای برخی اقدامات تند یا رفتار‌های انفعالی بی‌جا، به‌وقت و درخور شرایط نرمی و سختی پیش می‌گرفتیم، خیلی از گاف‌ها و کاستی‌ها رخ‌نمایی نمی‌کرد و هزینه‌های زیادی به سیستم و بعد از آن فرماندهی انتظامی کشور تحمیل نمی‌شد.

همان نکات پاراگراف قبلی و مورد اول، اینجا هم صدق می‌کند. حجم زیاد و تنوع بالای پرونده‌های انتظامی و اتفاقات و وقایعی که همگی ریشه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارند، نیازمند نوعی از نگاه هستند منطبق با واقعیات و اقتضائات زمانه و جامعه، بنابراین می‌بایست پلیس در دوره جدید مدیریتی خود، ابتدا انگ بی‌توجهی به مقوله‌ها و مسائل فرهنگی را از پیشانی خود پاک کند و سپس چهره‌ای جدید، ارتقایافته و مطلع از اقتضائات ارائه کند. در این مورد البته شخص فرمانده جدید فراجا هم می‌تواند تصویر و تصوراتی که از گذشته نسبت به او وجود دارد (شبیه به آن مصاحبه جنجالی با فرزاد حسنی مجری برنامه تلویزیونی) را پاک و چهره‌ای نواندیش و مطلع از وضعیت موجود ارائه کند تا به این ترتیب بخشی از اعتماد از دست رفته و بدبینی موجود در جامعه نسبت به پلیس ترمیم پیدا کند.

رییس جدید فراجا

مساله سوم، اما آشتی و در پله‌ای بالاتر فهم سطوح و لایه‌های مختلف فراجا با و از رسانه است. تبیین دقیق اقدامات، رویکرد‌ها و مسائل اصلی و همچنین واکنش سریع، دقیق و بدون‌شبهه در زمان‌های حساس و رویداد‌های بحران‌زا و حاشیه‌ساز یکی از اصلی‌ترین مطالباتی است که هم رسانه‌ها و هم مردم از فرماندهی انتظامی کشور دارند. ماجرای فوت مهسا امینی، یکی از مصادیق تازه‌ای است که کندی در اطلاع‌رسانی، ضعف در علت‌یابی و ضرر در عدم‌مسئولیت‌پذیری و عذرخواهی آن را تبدیل به یک مساله امنیت ملی کرد و آتشی که از وقوع این اتفاق بلند شد، دامن تمام سیستم را گرفت و هزینه گزافی را تحمیل کرد. کشته‌سازی‌های رسانه‌های خارجی، ماجرای درگیری‌های زاهدان، تخریب اموال مردم توسط نیرو‌های پلیس و انتشار فیلم و تصاویر مختلف از برخورد‌های ناشایست عده‌ای از نیرو‌های انتظامی با مردم و مسائلی از این دست، می‌توانست جریان رسانه‌ای ضد به راه نیندازد و حتی با پذیرش و برخورد و... باعث اعتمادسازی بین مردم شود. به‌خاطر عدم‌شناخت از رسانه، قهر با آن یا بی‌اهمیت انگاشتن آن ذیل نگاه‌های قدیمی در فراجا به‌علاوه خیلی دیگر از مسائل مشابه، اگر بعد از این و در دوره فرماندهی جدید فراجا اصلاح نشود، شکاف بین مردم با نیرو‌های انتظامی را بیش از پیش عمیق کرده و بی‌اعتمادی موجود را بیشتر می‌کند؛ بنابراین و ناظر به همین سه مساله و مسائل مشابه دیگر، رادان کار سختی دارد تا در یکی از حساس‌ترین «برهه‌های حساس کنونی» تغییرات جدی در فرماندهی انتظامی کشور ایجاد کند و با همان شناخت قبلی و اعتمادی که به او شده، امیدوار هستیم که در پایان دوره ماموریتش، نقل خوبی از مدیریت او داشته باشیم.

سرتیپ محمد سهرابی

۱۳۶۳ تا ۱۳۷۱ فرمانده ژاندارمری و نیروی انتظامی

شاخصه دوران مسئولیت
مجری طرح ادغام ژاندارمری، شهربانی و کمیته انقلاب اسلامی و ایجاد نیروی انتظامی در ایران

شاخصه دوران مسئولیت
مجری طرح ادغام ژاندارمری، شهربانی و کمیته انقلاب اسلامی و ایجاد نیروی انتظامی در ایران

متن حکم رهبری
نظر به پیشنهاد وزیر محترم کشور و به لحاظ صلاحیت‌ها و تعهد و لیاقتی که در طول خدمات گذشته از شما به ظهور رسیده است، شما را به فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی منصوب می‌کنم. این نیروی جوان که مجمع و محصول همه تجربه‌ها و کارایی‌های عنصر انتظامی در جمهوری اسلامی است، باید در بالاترین سطح تعهد و توانایی سازماندهی و اداره شود و در آن، اشخاص انقلابی و متعهد و کارآمد و دلسوز، با رعایت همه شئون یک مجموعه نظامی، کار انتظامی را به برترین کیفیت برسانند و این نیرو، امنیت و نظم و آسایش را همراه با اخلاق و ادب اسلامی در سراسر کشور برقرار کند. لازم می‌دانم از فرماندهان قبلی کمیته انقلاب اسلامی و شهربانی جمهوری اسلامی که زحمات ارزشمند آنان، صدقات جاریه و فراهم‌کننده زمینه کار این نیروی تازه‌نفس است، و نیز از همه کسانی که در اجرای وظیفه قانونی تشکیل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، تلاش فشرده و موثری را مبذول کردند، صمیمانه تشکر کنم. خداوند به همه توفیق عنایت فرماید.

سرتیپ پاسدار رضا سیف‌اللهی

۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ فرمانده نیروی انتظامی

شاخصه دوران مسئولیت
ساماندهی به وضعیت قاچاق کالا
سوابق
معاون هماهنگ‌کننده مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبری و مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و ...

متن حکم رهبری
تیمسار سرتیپ رضا سیف‌اللهی، با توجه به شایستگی و لیاقتی که در طول خدمات گذشته از شما به ظهور رسیده است و با عنایت به سوابق انقلابی و خدمات فداکارانه شما در مسئولیت‌های خطیر نظامی و انتظامی، بنا به پیشنهاد وزیر محترم کشور شما را به فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی منصوب می‌کنم. وظایف مهم این نیرو که اهم آن حفظ نظم و امنیت در سراسر کشور و فضای برخوردار از آرامش و اطمینان برای هم‌میهنان است، ایجاب می‌کند که همه توانایی و تعهد خود را در کیفیت بخشیدن به فعالیت‌های این نیرو و بهره‌گیری از همکاری عناصر کاردان و مومن و انقلابی به‌کار برید و آنچه را مسئولان پیشین فراهم آورده‌اند، مضاعف سازید. انتظار می‌رود که حضور شما در این مسئولیت مهم، کارایی این نیرو را بسی افزون‌تر از پیش سازد. لازم می‌دانم از خدمات تیمسار سرتیپ محمد سهرابی فرمانده پیشین نیروی انتظامی که تلاش مخلصانه‌اش در شکل بخشیدن به این سازمان نوبنیاد در خور تقدیر فراوان است، صمیمانه تشکر کنم و ضمن دعا و آرزو‌های نیک، وی را به عضویت در گروه مشاوران نظامی فرمانده کل قوا منصوب نمایم. خداوند به همه شما توفیق عنایت فرماید.

سرتیپ پاسدار هدایت لطفیان

۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ فرمانده نیروی انتظامی

شاخصه دوران مسئولیت
نظم و انضباط در ناجا، ساماندهی پاسگاه‌ها و کلانتری‌ها و همچنین تجهیزات و تقویت نیروی انتظامی

سوابق
از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاونت برنامه‌وبودجه ستادکل سپاه پاسداران در سال‌های دور و مسئول معاونت بازرسی ستادکل نیرو‌های مسلح از سال ۷۹ تا ۸۰‌

متن حکم رهبری
تیمسار سرتیپ هدایت لطفیان، نظر به سوابق انقلابی و لیاقت و تعهدی که از جنابعالی در طول مدت خدمات گذشته، شناخته شده و با عنایت به تلاش‌های مخلصانه و فداکاری‌های شما در مسئولیت‌های حساس نظامی و انتظامی، بنا به پیشنهاد وزیر محترم کشور و جانشین فرماندهی کل قوا در نیروی انتظامی، جنابعالی را از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نیروی انتظامی منتقل و به فرماندهی نیروی انتظامی ج. ا. ا منصوب می‌کنم. وظیفه شما آن است که با هماهنگی کامل با وزیر کشور، نیروی انتظامی را که از استعداد وسیع و امکانات و پرسنل شایسته‌ای برخوردار است و به‌ویژه در سال‌های فرماندهی تیمسار سرتیپ سیف اللهی به پیشرفت چشمگیری نائل گردیده با انتخاب فرماندهان مومن و شجاع و ارتقای نیرو‌های مخلص و فداکار، به حداکثر کارایی برسانید و با ریشه‌کن کردن مفاسد و ناامنی در جامعه اسلامی و جدیت در انجام صحیح وظایف، اعتماد و اطمینان لازم بین مردم نسبت به نیروی انتظامی ایجاد نمایید. لازم می‌دانم از زحمات و تلاش‌های دلسوزانه آقای سرتیپ سیف اللهی در دوران فرماندهی نیروی انتظامی و در انسجام بخشیدن به آن نیرو و بهبود کیفیت امور در آن تقدیر و تشکر نمایم و البته در ستادکل نیرو‌های مسلح از تجارب و قابلیت‌های ارزشمند ایشان به نحو شایسته استفاده خواهد شد. توفیق همه شما را از خداوند متعال مسالت می‌کنم.

سردار سرتیپ پاسدار محمدباقر قالیباف

۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ فرمانده نیروی انتظامی

شاخصه دوران مسئولیت
راه‌اندازی مرکز پلیس ۱۱۰، تجهیز کردن نیرو به خودرو‌های روز دنیا و ایجاد دفاتر خدمات دولت الکترونیک یا پلیس ۱۰+

سوابق
فرماندهی لشکر نصر خراسان، فرماندهی لشکر ۲۵ کربلا، فرمانده قرارگاه نجف، فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران، شهرداری تهران و ریاست مجلس شورای اسلامی

متن حکم رهبری
سردار سرتیپ پاسدار خلبان محمدباقر قالیباف، با اطلاع از شایستگی‌های شما در مدیریت کارآمد، و تعهد دینی و انقلابی، و تجربه نظامی، و با توجه به اهتمام لازمی که از سوی مسئولان کشور به مقوله امنیت عمومی می‌شود، شما را به فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی منصوب می‌کنم. در دوران مسئولیت امیر سرتیپ هدایت لطفیان تلاش ارزنده و کم‌سابقه‌ای در اعتلای نیروی انتظامی به کار رفته و برنامه‌ریزی امیدبخش و کارآمد در کنار مجاهدت‌های شبانه‌روزی امیر نامبرده، نقش به‌سزایی در افزایش موفقیت و کاهش مشکلاتی که به عوامل بیرون از آن نیرو وابسته نیست، ایفا کرده است. اکنون با آغاز مسئولیت شما انتظار آن است که در چهارچوب وظایف قانونی و روابط مقرر با جانشین فرماندهی کل، حرکت آن نیرو در پاسداری از امنیت عمومی و دفاع از جان و مال آحاد ملت در سرتاسر کشور، آهنگی سریع‌تر بگیرد و روحیه ابتکار و حسن تدبیر شما بر موانع و مشکلات فائق آید. تاکید ویژه اینجانب بر مقابله جدی با ناامن کنندگان شهر و روستا و آلوده‌سازان معابر شهری و بیابانی، به‌خصوص در نقاط مجاور مرز، برخورد قاطع با عاملان سرقت و ناامنی اجتماعی و شیوع مواد مخدر است.

حفظ عزت و اقتدار نیروی انتظامی و ارتقای روحیه خدمت در کارکنان شریف و خدوم آن، از طریق مادی و معنوی، و مبارزه با نفوذ فساد در بدنه کارآمد آن نیرو، انتظارات مهم دیگری است که فرماندهی جدید در ادامه تلاش‌های گذشته باید برآورده سازد و در همه این اقدامات هماهنگ با جانشین فرماندهی کل در امور انتظامی عمل کند. از قوه قضائیه، وزارت کشور، ستادکل نیروهای مسلح، صداوسیما و نیز از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود هرکدام به نوبه خود در برطرف کردن نیاز‌ها و مشکلات مادی و معنوی نیروی انتظامی و تامین امنیت روانی برای مسئولان و کارکنان آن، سهم لازم را برعهده بگیرند و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را در ادای وظیفه مهم استقرار امنیت که برعهده آن گذاشته شده است، یاری دهند. وظیفه خود می‌دانم از تلاش مخلصانه و بی‌تظاهر و دشوار امیر سرتیپ هدایت لطفیان در دوران مسئولیت فرماندهی آن نیرو صمیمانه سپاسگزاری و تقدیر کنم. امید است نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از توان فکری و عملی آن امیر فداکار بگونه شایسته، بهره ببرند. توفیقات شما را از خداوند متعال مسالت می‌کنم و دعا و عنایت حضرت بقیه‌الله روحی فداه را برای همه شما درخواست می‌نمایم.

سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی‌مقدم

۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ فرمانده نیروی انتظامی

شاخصه دوران مسئولیت
اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی، ساماندهی وقایع سال ۸۸ و...

سوابق
فرماندهی سپاه سردشت، فرماندهی دانشگاه علوم انتظامی، معاون هماهنگ‌کننده ناجا، جانشینی نیروی مقاومت بسیج و فرمانده بسیج تهران بزرگ

متن حکم رهبری
سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی‌مقدم، نظر به تعهد و سوابق انقلابی و خدمات سالیان گذشته در مسئولیت‌های نظامی و انتظامی، شما را به فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم. از اهم وظایف آن نیرو، ایجاد امنیتی شایسته جمهوری اسلامی در سراسر کشور و فضای برخوردار از آرامش و اطمینان برای همگان است. همه توانمندی و امکانات و ابتکار عمل را برای ارتقای کیفیت و ماموریت‌های قانونی آن سازمان با استفاده از عناصر مومن و انقلابی و کارآمد به‌کار بگیرید و دستاورد‌های ارزشمند مسئولان قبلی به‌ویژه دروه فرماندهی آقای قالیباف را تکمیل کنید. خواسته‌های ذکر شده در حکم فرمانده قبلی و همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط مورد تاکید است. لازم می‌دانم از خدمات و تلاش‌های دلسوزانه جناب آقای محمدباقر قالیباف و سرتیب علی عبداللهی در دوران تصدی آن نیرو صمیمانه تقدیر و تشکر کنم. توفیق همه شما را از خداوند متعال مسالت می‌کنم.

سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری

۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ فرمانده نیروی انتظامی

شاخصه دوران مسئولیت
هوشمندسازی بیشتر خدمات پلیس و تغییر ساختار انتظامی فرماندهی کل کشور از نیرو به فرماندهی کل

سوابق
ریاست پلیس اطلاعات و امنیت کشور و به مدت ۹ ماه جانشین فرمانده نیروی انتظامی

متن حکم رهبری
سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری، نظر به تعهد و شایستگی و حسن سوابق خدمتی و بنا به پیشنهاد وزیر محترم کشور و جانشین فرمانده کل قوا در امور نیروی انتظامی، شما را به سمت فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم. لازم است اقدامات شایسته دوران تصدی سردار سرتیپ احمدی‌مقدم نظیر ارتقای فضای اسلامی و انقلابی ناجا، صیانت از کارکنان خدوم و توجه جدی به معیشت آنان، تقویت مرزبانی و کاهش تخلفات جاده‌ای تداوم یابد و رعایت‌های دقیق در بهبود خدمات انتظامی و برنامه‌ریزی مستمر و ابتکار عمل لازم در برقراری امنیت و آرامش اخلاقی و اجتماعی، دنبال شود. از قوای سه‌گانه به‌ویژه وزارت کشور، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، صداوسیما، ستادکل نیرو‌های مسلح و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، انتظار می‌رود که در شرایط حساس کنونی حمایت‌های لازم از نیروی انتظامی را در ابعاد مادی و معنوی به عمل آورند. از تلاش‌های بی‌دریغ و موثر سردار سرتیپ احمدی‌مقدم در دوره تصدی فرماندهی آن نیرو، تشکر و قدردانی می‌نمایم. توفیق شما و همه کارگزاران ناجا و حامیان این نیروی عظیم را از خداوند متعال مسالت می‌کنم.

سردار سرتیپ رادان رئیس فراجا

سردار سرتیپ پاسدار احمدرضا رادان

از ۱۴۰۱ فرمانده نیروی انتظامی

شاخصه دوران مسئولیت
_

سوابق
عضو سپاه پاسداران کردستان، فرماندهی انتظامی استان‌های کردستان، سیستان‌وبلوچستان و خراسان و تهران و ریاست مرکز مطالعات راهبردی ناجا

متن حکم رهبری
سردار سرتیپ احمدرضا رادان، با پایان یافتن دوران ماموریت سردار اشتری و با ابراز قدردانی و رضایتمندی از خدمات ایشان، شما را به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم. توصیه اکید اینجانب، جلب رضایت خداوند متعال و در امتداد آن، جلب رضایت مردم عزیز در حراست از امنیت و تامین آسایش عمومی است. ارتقای توانایی‌های سازمان و صیانت از شأن کارکنان و پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت توصیه مهم دیگر است. از دستگاه‌های گوناگون کشوری انتظار می‌رود با سازمان انتظامی کشور، همکاری لازم را مبذول دارند. توفیق همگان را از خداوند متعال مسالت می‌کنم.

منبع: فرهیختگان

برچسب ها: سردار رادان ، فراجا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۸ دی ۱۴۰۱
دست حق نگهدارتان
یاعلی
آخرین اخبار