مادری که سه ستاره داشت و یک ماه

حضرت ام البنین (س)همسر گرامی امام علی (ع) است که بعد از شهادت حضرت زهرا (س) به زوجیت ایشان در آمدند و چهار پسر برای امام علی (ع) به دنیا آوردند که حضرت عباس (ع) یکی از آن‌ها است.

نامش فاطمه و کنیه‏ اش امُّ البنین (مادر پسران) است. پدرش حِزام، و مادرش ثمامه یا لیلاست. همسرش علی‏بن ابی‏طالب علیه‏السلام و فرزندانش عباس علیه‏السلام، عبداللّه‏، جعفر و عثمان هستند که هر چهار نفرْ در سرزمین کربلا و در رکاب امام حسین علیه‏السلام به شهادت رسیدند. آرام‏گاه وی در مدینه منوّره و قبرستان بقیع است.

مادر به دختر فهمیده و عاقله خود گفت: دخترم رویای تو صادقه است و به زودی تو با مردی جلیل القدر که مجد و عظمت فراوان دارد ازدواج می‌کنی، مردی که مورد اطاعت امت خود است که از او صاحب چهار فرزند می‌شوی که اولین آن‌ها مثل ماه چهره اش درخشان است و سه تای دیگر، چون ستارگانند.

صحبت‌های دوستانه مادر و دختر ادامه داشت که حزام وارد اتاق شد و از آن‌ها در مورد پذیرش علی (ع) سوال کرد و گفت: آیا دخترمان را شایسته همسری علی (ع) می‌دانی؟ اگر او را اهل و لایق این خانه می‌دانی که خادمه آن خانه باشد قبول کنیم و اگر اهلیت در او نمی‌بینی پس نه؟

همسر او که عشق مالامال از امامت داشت گفت:‌ای حزام به خدا سوگند من او را خوب تربیت کرده ام و از خدای متعال و قادر خواسته ام که او واقعا سعادتمند شود و صالح باشد برای خدمت به آقا و مولایم علی (ع)، پس او را به مولایم تزویج کن. حزام برای اینکه دخترش فاطمه را نیز در خوشحالی خود شریک نماید این خبر مهم و قابل توجه را به اطلاع ایشان رسانید.

هنگامی که فاطمه (ام البنین) به حقیقت خواستگاری با فضیلت خود پی برد در حالی که عرق شرم و حیا در جبینش نشسته بود نتوانست از ابراز شعف خودداری نماید. وی در ظاهر هر چند سکوت اختیار کرد لکن شادمانی تمام وجودش را فراگرفته بود و خشنودی او را از این ازدواج اعلام می‌کرد.

سرانجام عقیل به وکالت از طرف برادرش علی بن ابی طالب (ع) خطبه عقد را جاری نمود و بدین ترتیب فاطمه دختر حزام به زودی رهسپار خانه علی (ع) گردید.

چرا به حضرت فاطمه کلابیه (س) ام البنین می‌گویند

فاطمه کلابیه، بعد از گذشت مدتی از زندگی مشترک با علی علیه‏السلام، به امیرالمؤمنین پیشنهاد کرد که به جای «فاطمه»، که اسم قبلی و اصلی وی بوده، او را ام البنین صدا زند تا فرزندان حضرت زهرا علیهاالسلام از ذکر نام اصلی او توسط پدرشان، به یاد مادر خویش، فاطمه زهرا علیهاالسلام نیفتند و در نتیجه، خاطرات گذشته، در ذهن آن‏ها تداعی نگردد و رنج بی‏مادری آن‏ها را آزار ندهد.

محبت بی‏دریغ به فرزندان حضرت زهرا (س)

ام ‏البنین بر آن بود که، در زندگی جای خالی حضرت زهرا علیهاالسلام را برای فرزندان ایشان پر کند؛ مادری که در اوج شکوفایی پژمرده شد و آتش به جان فرزندان خردسال زد: فرزندان فاطمه زهرا علیهاالسلام در وجود این بانوی پارسا، مادر خود را می‏دیدند و رنج فقدانِ مادر را کمتر احساس می‏کردند.

مادری که از شدّت گریه بر امام حسین (ع) نابینا شد

امام صادق (ع) در روایتی درباره ایشان فرمود:

«بُکی الحُسَینُ علیه السلام خَمسَ حِجَجٍ، و کانَت امُّ جَعفَرٍ الکلابِیةُ تَندُبُ الحُسَینَ علیه السلام و تَبکیهِ و قَد کفَّ بَصَرُها؛ بر حسین علیه‌السلام پنج سال گریسته شد. اُمّ جعفر کِلابى (امّ‌البنین) براى حسین علیه‌السلام مرثیه مى‌سرایید و مى‌گریست تا اینکه چشمانش نابینا شد.»

منبع: جهان امروز

برچسب ها: ام البنین ، امام علی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۱۶ دی ۱۴۰۱
خدا یا ممنونیم که بر ما منت نهادی و نعمت اهل بیت را به دادی خدایا شکرت ، تشکر خدا جون به خاطر خانواده آسمانی که به ما دادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۶ دی ۱۴۰۱
جان ما به فدای حضرت ام البنین و فرزندانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۱۶ دی ۱۴۰۱
واسه بچه هاش هم گریه میکرد؟ اگه عثمان بد بود چرا اسم فرزند حضرت علی عثمان بود؟ حضرت علی یک هفته بعد مرگ حضرت زهرا ازدواج کرد ! اونوقت تو ایران بعد هزار و چهارصد سال دو دهه عزاداری میکنن! بزرگترین هدف حکومت از اجرای این مراسمات شست وشوی مغزی مردم و کاهش توانایی تفکر و اندیشه مردم است همچنین عده زیادی با اجرای این مراسم ها پولای کلانی به جیب می‌زنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۱۶ دی ۱۴۰۱
یکی از درسهای این مراسمات عزاداری همین بس که فرهنگ مدافعان حرم و فاطمیون و زینبیون و.....گروه مقاومت تشکیل شده جلوی کل نظام سلطه در منطقه ایستاده و پرچم یگانگی خداوند باری تعالی را همیشه بر افراشته اند
ولی متاسفانه من و شما اینها را درک نمیکنیم انشاالله نابودی دشمنان اسلام ومسلمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۶ دی ۱۴۰۱
اول اینکه حضرت علی (ع) به دستور خداوند زن گرفت
دوم اینکه اگر خوانده باشید از حرضت علی میپرسن چرا ریش را بعد ٣٠ سال نزده اید حضرت میفرماید عزادار فاطمه هستم
سوم اینکه یه شما مربوط نمیباشد
چهارم اینکه هر هزینه ای داده میشه از جیب خود هیئت گذار
پنجم اینکه همین هایی که هیئت برگزار میکنند به نیازمندان کمک میکنند پس شما کاسه ی داغ تر آش نشو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۶ دی ۱۴۰۱
چرا چرند و پرند میگی
به برکت همین عزاداری هاست که زنده ایم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۶ دی ۱۴۰۱
چقدر تو تاریخ دان بودی؟ با اینهمه دانش ندزدنت!! بنا بر تصادف منابع این همه دانشو از ریاض نگرفتی؟ خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۶ دی ۱۴۰۱
ما برای مظلومیت حضرت امام حسین علیه السلام گریه می کنیم ولی تو برای بیچارگی اربابان آمریکایی و غربی ات گریه و زاری کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۶ دی ۱۴۰۱
کی بهت گفته یه هفته بعد ازدواج کرد؟ بعدم کی گفته اسم عثمان بده؟ اینهمه آدم خوب وبد توی دنیا هستن که یه اسم دارن! مطرح کردن موضوعات مذهبی نشان‌دهنده اینه که شما به جای همدلی دنبال مباحث اختلافی و دشمن شاد کن هستی که ربطی به موضوع نداره! اگه واقعا دنبال پیدا کردن جواب هستی منابع موثق زیاده! پس بهتره بگی هدفت چیه؟ دوستانه به نظر نمیاد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۶ دی ۱۴۰۱
بچه جان! مال این حرفهای گنده نیستی بگو بزرگترت بیاد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۶ دی ۱۴۰۱
نام گذاري به عثمان، نه به جهت همنامي با خليفه سوم و يا علاقه به او است؛ بلكه همانگونه كه امام عليه السلام فرموده، به خاطر علاقه به عثمان بن مظعون اين نام را انتخاب كرده است.

إنّما سمّيته بإسم أخي عثمان بن مظعون.

فرزندم را به نام برادرم عثمان بن مظعون ناميدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۱۷ دی ۱۴۰۱
برو مطالعه کن ببین بخاطر کدوم عثمان بوده که اسم این بزرگوار و گذاشتن عثمان بعد بیا حرف بزن...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۴۰ ۱۶ دی ۱۴۰۱
یا حضرت ام البنین التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۶ دی ۱۴۰۱
سلام و دورد خدا بر مادری کہ فرزندی رشید و با غیرت مانند حضرت عباس(ع) در دامان خود پرورش داد
سلام و درود خدا بر مادری کہ فرزندش حوائج را از شیعہ و سنی گرفتہ تا مسیحی و ۔۔۔ را برای عرضہ در پیشگاہ خداوند باید بہ امضاء شما برساند
سلام و درود خدا و بندگان صالح و پاک خدا بر شما مادر مھربان و عزیز
التماس دعا داریم از شما حضرت مادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۶ دی ۱۴۰۱
ماشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۶ دی ۱۴۰۱
واقعا کشور ما با ائمه اطهار زنده است و به همین دلیل خدا پشت و پناه ایران است
آخرین اخبار