بزرگداشت علامه مصباح در گرو ادامه دادن راه اوست

دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: برپایی مجلس بزرگداشت علمای دین و علامه مصباح به تنهایی کفایت نمی‌کند و بزرگداشت علامه مصباح در گرو ادامه دادن راه اوست.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح یزدی، در آیین بزرگداشت دومین سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی در چهارمحال‌وبختیاری در جمع اساتید حوزه و دانشگاه استان در دانشگاه شهرکرد گفت: برپایی مجلس بزرگداشت علمای دین و علامه مصباح به تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه باید ادامه دهنده کار‌های آنان باشیم و بزرگداشت علامه مصباح در گرو ادامه دادن راه اوست؛ همچنین زمانی سردار سلیمانی را بزرگ داشته‌ایم که راه او را ادامه دهیم و غیرت و مردانگی، شجاعت و روحیه خستگی‌ناپذیر این شهید والامقام را الگو قرار دهیم.

وی ادامه داد: اکنون با جنگ نرم دشمن مواجه هستیم، در جنگ نرم نیز مانند جنگ سخت زمینه نبرد رو در رو وجود دارد، باید تفکر کنیم و شرایطی فراهم شود تا همانطور که در جنگ سخت پیروز شدیم، در جنگ نرم نیز در سایه همت بلند، تجمیع امکانات، توکل به خدا و توسل به ائمه (ع) و عمل به وظایف توفیق بیابیم.


بیشتر بخوانید


مصباح یزدی اظهار داشت: در این دوران وظیفه‌شناسی در مقابله با تهاجم فرهنگی مهم است و در مبحث تهاجم فرهنگی که سال‌هاست مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار دارد، هر فردی فارغ از نگاه به عملکرد دیگری، باید بداند وظیفه اش چیست و در این بُرهه چه باید بکند. اگر اعتماد ما به دیگری باشد و از خودمان غفلت کنیم، از انجام انواع کار‌های مؤثر و دارای اولویت باز خواهیم ماند.

وی تصریح کرد:اتاق جنگ نرم ما باید مرتب فعال باشد و نقشه عملیات بررسی و به‌روز رسانی شود، موقعیت‌شناسی، احصای امکانات، دشمن‌شناسی، اطلاع از نقشه دشمن، پیش‌بینی احتمالات فریب و مواردی از این قبیل از ملزومات این جنگ نرم است.

دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: جای تأسف دارد که برخی دانشجویان و دانش‌آموزان و حتی کودکان ما امروز شناختی سطحی از معارف دین، حقایق اسلام و اهداف نظام اسلامی دارند.

وی گفت:موانع بیرونی دلایلی دارد و باید دید چرا انسان‌هایی هستند که با وجود حقیقت‌جو و حقیقت‌طلب بودن ذات بشری، در برابر حق می‌ایستند و به‌دنبال باطل می‌روند که برخی عوامل مربوط به بینش‌ها و برخی دیگر مربوط به گرایش‌هاست.

دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و در تحولات فرهنگی با یک تحول دایمی مواجه هستیم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:برخی به علم معنی بسیار محدود و منحصر به حوزه‌های خاص تخصیص می‌دهند و به عنوان نمونه آن را محدود به علوم طبیعی و روش بدست آوردن آن را علوم تجربی می‌دانند و از طرف دیگر دین را نیز تنها احکام شریعت می‌دانند که این نگاه هیچ ارتباطی بین دین و علم برقرار نمی‌کند.

فرزند آیت الله مصباح ادامه داد:، ولی می‌توان به علم معنی وسیع تری دارد و دین را نیز مجموعه‌ای از آموزه‌های دنیوی و اُخروی برای سعادت انسان تعریف کرد که این معنی علم و دین به معنای عام می‌تواند موجب زمینه ساز اشتراک این دو مفهوم شود.

وی افزود: همین نگرش در فلسفه نیز وجود دارد، چون فلسفه یک نگرش عام نسبت به هستی، همانطور که عقاید دینی یک نگرش عام به سعادت انسان است.

مصباح یزدی افزود: پدرم همواره این دغدغه را در دوران طلبگی داشت و ساعت‌ها فکر می‌کرد که چگونه باید این علم را در راه خدمت به مردم مورد استفاده قرار داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.