آلمان درخواست لهستان برای دریافت غرامت‌های جنگ را بار دیگر رد کرد

آلمان آخرین فشار دولت لهستان را برای غرامت‌های کلان ناشی از جنگ جهانی دوم رد کرده است.

وزارت خارجه لهستان اعلام کرد: آلمان آخرین فشار دولت ملی‌گرای لهستان را برای غرامت‌های کلان ناشی از جنگ جهانی دوم رد کرده و در پاسخ به یک یادداشت دیپلماتیک گفته که این موضوع قبلاً بسته شده است.

به گزارش گاردین، لهستان تخمین می‌زند که خسارات وارده از سوی آلمان به این کشور در جنگ جهانی دوم ۶.۲ تریلیون زلوتی (۱.۲ تریلیون پوند) است و خواستار غرامت شده است، اما برلین بار‌ها اعلام کرده که تمام ادعا‌های مالی مربوط به این جنگ پیشتر تسویه شده است.

وزارت امور خارجه لهستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: "به گفته دولت آلمان، موضوع غرامت و جبران خسارات جنگی بسته باقی می‌ماند و دولت آلمان قصد ندارد در این زمینه وارد مذاکره شود. "

در این اعلامیه همچنین آمده است: "دولت جمهوری لهستان به تلاش‌های خود برای تسویه بدهی‌های ناشی از تجاوز و اشغالگری آلمان در سال‌های ۱۹۳۹-۱۹۴۵ ادامه خواهد داد. "

شش میلیون لهستانی در خلال این جنگ کشته شدند و ورشو پس از قیام سال ۱۹۴۴ که در آن حدود ۲۰۰ هزار غیرنظامی کشته شدند، با خاک یکسان شد.

در سال ۱۹۵۳، حاکمان کمونیست وقت لهستان، تحت فشار اتحاد جماهیر شوروی که می‌خواست آلمان شرقی را به عنوان یکی از اقمار شوروی از هرگونه مسئولیتی رها کند، از تمامی ادعا‌های غرامت جنگی صرف نظر کردند.

حزب ملی گرای حاکم لهستان قانون و عدالت (PiS) می‌گوید که توافق مذکور نامعتبر است، زیرا لهستان قادر نبوده که برای دریافت غرامت منصفانه مذاکره کند. از زمانی که این حزب در سال ۲۰۱۵ قدرت را به دست گرفت، درخواست‌ها برای جبران خسارت را احیا کرده و ترویج قربانی شدن لهستان در جنگ را به یکی از محور‌های اصلی برای جذابیت ناسیونالیسی اش تبدیل کرده است.

موضع مجادله آمیز در قبال آلمان که اغلب توسط حزب قانون و عدالت برای بسیج حوزه انتخابیه خود استفاده می‌شود، روابط لهستان با برلین را تیره کرده است.

آنالنا بائربوک (وزیر خارجه آلمان) در جریان بازدید از ورشو در ماه اکتبر، درخواست مذکور را رد کرد و گفت که این موضوع برای برلین یک فصل بسته است. از سوی دیگر، روز سه شنبه ورشو اعلام کرد از سازمان ملل برای حمایت از تلاش هایش برای دریافت غرامت جنگی کمک خواسته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۲:۵۴ ۱۵ دی ۱۴۰۱
لهستان غلط می کند که مطالبه میکند غرامت از آلمان را. این لهستان است که باید بخاطر دروغ محض هولوکاست به آلمان غرامت جنگی بدهد. ولو یک زلوتی.
آخرین اخبار