تاثیر منفی شیوع کرونا در چین بر بازار نفت

اعلام شیوع بیماری کرونا (کووید-۱۹) در چین باعث شده تا قیمت نفت در بازار‌های جهانی در معاملات به طور چشمگیری کاهش یابد.

با توجه به اینکه چین بزرگترین وارد کننده نفت و یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت در جهان است، اعلام شیوع بیماری کرونا (کووید-۱۹)، باعث شد تا قیمت نفت در بازار‌های جهانی در معاملات امروز به طور چشمگیری کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیوع بیماری کرونا (کووید-۱۹)، نه تنها بسیاری از کشور‌های جهان بلکه سرمایه گذاران، تجار و فعالان اقتصادی را نگران کرده است. از جمله بازار‌هایی که از اعلام این خبر تحت تاثیر قرار گرفته است بازار نفت است. به طوری که در معاملات روز گذشته بهای هر بشکه نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه با یک دلار و ۱۴ سنت کاهش نسبت به پایان معاملات پیشین، به ۸۴ دلار و ۹۳ سنت رسید.

بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین وست تگزاس اینترمیدییت‏ برای تحویل در ماه فوریه با یک و پنج صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات پیشین، به ۷۹ دلار و ۴۲ سنت رسید.

استفان اینس، کارشناس بازار نفت می‌گوید عامل دیگری که در کاهش قیمت نفت در بازار‌های جهانی تاثیر گذار بوده، کاهش تولیدات کارخانه‌ای در این کشور بوده است.

شاخص مدیران ‏‏خرید بخش تولیدات کارخانه، شاخصی که مرکز ‏پژوهش‌های اقتصادی -‏‏ ‏مالی کایشین/‏‏‏مارکیت (Caixin/Markit) چین ‏از طریق ‏‏داده‌های حاصل ‏از ‏‏پرسشنامه‌های ‏توزیع ‏شده ‏میان ‏مدیران ‏خرید ‏شرکت‌ها ‏به ‏دست می‌آورد و در نتیجه، میزان خوشبینی یا ‏بدبینی آن‌ها ‏درباره اوضاع و شرایط اقتصادی و مالی در این کشور را می‌سنجد برای ماه دسامبر کاهش نشان می‌دهد.

یارن شیلدراپ (Bjarne Schieldrop)، کارشناس و مشاور بانک اس‌ئی‌بی (Seb) سوئد که طیف وسیعی از خدمات مالی، سرمایه گذاری و کارگزاری مالی را به شرکت‌ها، نهاد‌ها و افراد خصوصی ارائه می‌دهد، کاهش بهای نفت در بازار‌های جهانی در حالی صورت می‌گیرد که جهان بخشی بزرگی از منابع تامین انرژی خود یعنی روسیه را از دست داده است.

کشور‌های اروپایی و غربی در پی حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین و الحاق بخش‌هایی از این کشور به خاک خود، تحریم‌های اقتصادی و مالی زیادی بر مسکو اعمال کرده اند که شامل صادرات نفت از این کشور نیز می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار