کمبود دارو‌های تنفسی در آستانه موج جدید کرونا

دبیر انجمن داروسازان خراسان‌رضوی گفت: موجودی دارو‌های تنفسی به اندازه‌ای نیست که جوابگوی بیماران باشد.

محمدحسن درخشان، مدیر توسعه و ارتقا شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: افزایش موارد مثبت تست‌های کرونا در هفته اخیر را نشان‌دهنده شروع موج بعدی این بیماری است، دارو‌های تنفسی هم در مشهد کمیاب است و آن‌ها که آلودگی این روز‌های هوای شهر، نفسشان را تنگ‌تر هم کرده است، باید برای یافتن داروهایشان داروخانه‌های شهر را یک‌به‌یک زیر پا بگذارند تا شاید مرهم دردشان در یکی از آن‌ها یافت شود.

او با اشاره به البته به بهتر شدن وضعیت بازار دارو نسبت به چند ماه پیش که کمبود‌ها بسیار بود، افزود: برای تأمین دارو‌های تنفسی به اندازه نیاز اقدام شده، اما هنوز شرایط به روال طبیعی بازنگشته است.

مدیر توسعه و ارتقا شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد درباره دارو‌های تنفسی کمیاب در بازار ادامه داد: اکنون بیشتر اسپری‌های تنفسی مانند سروتاید، سروفلو، نازونکس، نمونه‌های خارجی آتروونت، فلومیست و کی‌پی‌تیوا از جمله دارو‌های کمیاب‌اند.

کمیاب است، نه نایاب

ناصر وحدتی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه این دارو‌ها کمیاب است، اما نایاب نیست، به این پرسش که آیا نبود دارو‌های تنفسی در آستانه شیوع موج بعدی کرونا مشکل‌ساز خواهد شد، گفت: خوشبختانه هنوز این بیماری اوج نگرفته است، اما اگر شدت شیوع آن بیشتر شود، اهمیت این دارو‌ها نیز دوچندان خواهد شد. البته باید توجه داشت طبق گزارش‌ها سویه کرونای کنونی که شیوع دارد، علائم گوارشی دارد. امیدواریم این سویه علائم تنفسی نداشته باشد.

او با بیان اینکه پیگیر تأمین این دسته از دارو‌ها هستیم، افزود: همچنین اکنون ذخایر دارویی شرکت‌ها بهتر شده و همان‌طور که مسئولان گفته‌اند برنامه‌هایی برای بهتر شدن ظرفیت انبار‌های دارویی طی یکی دو ماه آینده وجود دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد همچنین بر لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی شهروندان، ادامه داد: از مردم تقاضا می‌کنم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند، زیرا رعایت این شیوه‌نامه‌ها از شیوع آنفلوانزا و موج احتمالی بعدی کرونا پیشگیری می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.