پایداری هوا مهمترین عامل آلودگی هوا در استان قزوین

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: پایداری هوا مهمترین عامل آلودگی هوا در روز‌های اخیر است و بلندی ساختمان‌ها، تردد‌ها و ترافیک هم از عوامل تاثیرگذار بر آلایندگی در جو است.

سعیده خضیر در کارگروه آلودگی هوا استان گفت: ایستگاه سنجش آلودگی در تمام شهرستان‌ها استقرار یافته و از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری کالیبراسیون این ایستگاه‌ها انجام شده است و ایستگاه‌های قزوین، آبیک و البرز از بهترین تجهیزات در کشور برخوردارند.

وی افزود: پایداری هوا مهمترین عامل آلودگی هوا در روز‌های اخیر است. بلندی ساختمان‌ها، تردد، ترافیک و فضای سبز هم از عوامل تاثیرگذار بر آلایندگی در جو است.

به گفته این مسئول؛ همزمان با وارونگی دما پدیده جزایر گرمایی اتفاق افتاده است که مصرف بالای انرژی و ترافیک شهری از عوامل آن است و بر وارونگی دما تاثیر مستقیم دارد.

خضیر گفت: بجز موارد طبیعی، هیچ مورد خاصی اتفاق نیفتاده است. شاخص‌های مورد سنجش هم کاملا مطمئن هستند.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود بهداشت محیط با تاکید بیشتری رعایت و از ظرفیت دورکاری ادارات استفاده و پیشنهاد می‌شود طرح زوج و فرد در قزوین اعمال شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: برنامه‌های هفته پاک بصورت مستمر پیگیری شود و فرهنگ سازی در این زمینه نهادینه شود.

خضیر افزود: بر اساس مطالعه فصلی سیاهه انتشار در آبیک، گرد و غبار تالاب الله آباد، معادن، نیروگاه و تردد خودرو‌ها از عوامل اصلی آلایندگی در این شهرستان بود.

وی ادامه داد: در زمانی که نیروگاه شهید رجایی از مازوت استفاده می‌کند سهم آلایندگی نیروگاه بیشتر از تالاب می‌شود و البته سهم تردد خودرو‌ها تقریبا ثابت است. در مورد نیروگاه شهید رجایی مطالعه علمی توسط محیط زیست در حال انجام است، اما باید در نظر بگیریم در گذشته هم این نیروگاه از مازوت استفاده می‌کرد و در حال حاضر با افزایش مصرف مازوت، میزان آلایندگی افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل محیط زیست گفت: اگرچه بحث نیروگاه شهید رجایی امنیت ملی است، اما محیط زیست به آن ورود کرده است و در حال پایش شرایط هستیم و امکان کاهش آلایندگی آن وجود دارد.
مدیرکل مدیریت بحران هم در این نشست گفت: یکی از مصوبات این جلسه پیگیری میزان اثربخشی هرکدام از منابع آلاینده بر روی آلودگی هواست. با انجام این مطالعه، تصمیمات بهتری اتخاذ خواهد شد.
علیمی گفت: محیط زیست طی ده روز آینده در مورد انجام وظایف دستگاه‌ها گزارش ارائه دهد. پایش خودرو‌ها هم با ۶ دوربین در سطح شهر انجام شود.
 
وی اذعان کرد: در مورد تعطیلی مدارس، ناهماهنگی وجود دارد. برای اعلام تعطیلی مدارس، سازمان حفاظت از محیط زیست با صداوسیما همکاری کند تا شهروندان سردرگم نباشند.
 
نماینده پلیس هم در این نشست گفت: متاسفانه قزوین متصل به سیستم سیمفا نیست و معاینه فنی بصورت دستی انجام می‌شود. مراکز معاینه فنی بصورت دقیق پایش نمی‌شود. مشکل اصلی ما از بین رفتن عمر خودرو‌های فرسوده است.  
 
کلینی نماینده دادستان هم بیان کرد: قانون هوای پاک وجود دارد که متولی آن سازمان حفاظت محیط زیست است و برای همه ارگان‌ها وظیفه تعیین شده است و سازمان بازرسی در مورد عملکرد نهاد‌ها برابر قانون تصمیم‌گیری می‌کند. بر اساس ماده ۵۷۶ قانون تعزیرات، هر سازمانی از ابلاغیه‌های رسمی سازمان حفاظت محیط زیست تمرد کند با آن برخورد می‌شود.
وی تاکید کرد: حمل و نقل عمومی باید تقویت و طرح زوج و فرد باید اجرا شود.
این کارشناس گفت: خودرویی که آلودگی ایجاد می‌کند باید توقیف شود و محیط زیست در این زمینه باید ضابطانه عمل کند.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.