فضای سایبری بستری برای تغییر ارزش‌ها و هنجار‌ها

عضو هیات علمی دانشکده معارف دانشگاه مازندران فضای سایبری را بستری برای تغییر ارزش‌ها و هنجار‌ها دینی و ملی دانست.

حسن خدادی عضو هیات علمی دانشکده معارف دانشگاه مازندران با یبان اینکه سال ۲۰۰۰ میلادی، سال ورود سایبر فضا در جهان بود، گفت: فضا ی سایبری ارزش‌ها را عوض کرد، کیفیت ارزش‌ها و هنجار‌ها را در کشور تغییر داد که حاصلش این بود که نسل این دوره، دنیا را کاملا متفاوت می‌بیند.

او افزود: مغز انسان دارای لایه فیزیولوژیک است که کار‌های معمولی را انجام می‌دهد، بخش هیجانی شامل حس‌های خشم، شادی، نفرت، غم و اندوه و ... است و بخش منطقی که مربوط به انجام کار‌ها با تدبیر است. رسانه‌های خارجی روی لایه دوم مغز کار می‌کنند و همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

خدادی با بیان اینکه سه تصور اسقاط، استحاله و تداوم برای آینده انقلاب می‌توان در نظر گرفت، ، گفت: جنگ تحمیلی ۸ ساله برای فروپاشی انقلاب بود که موفق نشد و با توجه به توان دفاعی بالای ایران تصور اسقاط برای دشمنان بعید است و اصولا راه بسته است.

او به سه اصطلاح مهم آسیب پذیری، تهدید و آسیب اشاره کرد و افزود: هرگاه به آسیب رسیدیم؛ یعنی دستگاه‌های تحلیل گر ما شکست خوردند. گفت گو و صحبت درباره وقایع در پسارویداد آسان است، مهم این است که ما پیش از وقوع رویداد، مسایل را پیش بینی کنیم، تهدید‌ها را بشناسیم و جلوی آسیب را بگیریم.

خدادی گفت: دشمنان از اول انقلاب تا کنون چندین جنگ را علیه ایران انجام دادند، دهه ۶۰ جنگ نظامی، دهه ۷۰ جنگ فرهنگی، دهه ۸۰ جنگ سیاسی، دهه ۹۰ جنگ اقتصادی و هم اکنون جنگ شناختی و ترکیبی که رسانه‌ها یکی از زیرمجموعه‌های اصلی جنگ ترکیبی هستند. اصولا کار رسانه انتقال واقعیت به مخاطب است، اما این رسانه‌ها جعل واقعیت می‌کنند.

او با بیان اینکه آنالیز لایه‌های اعتراضی ایران ۵ لایه دارد، نارضایتی اقتصادی، اعتراض مردم نسبت به فساد و تبعیض، اعتراض به سبک زندگی، عده‌ای نظام سیاسی را قبول ندارند و عده‌ای دین را قبول ندارند، افزود: اعتراض‌های صنفی امری طبیعی است که اگر رسانه‌های خارجی و عوامل داخلی وارد شوند، اعتراضات خشونت آمیز می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۳ دی ۱۴۰۱
همون بهتر که بسته شه این فضا