یک‌هزار و ۵۰۰ چاقو ساز در زنجان فعالیت می‌کنند

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان گفت: در زمان حاضر ۷۰۰ کارگاه چاقوسازی در زنجان وجود دارد که یک هزارو ۵۰۰ نفر در این بخش فعالیت می‌کنند.

سید سعید صفوی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان گفت: قدمت هنر چاقوسازی زنجان به ۱۸ قرن پیش برمی‌گردد و صنعتگران زنجانی در این هنر تا به امروز فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: بر این اساس دومین مراسم بزرگداشت چاقوی زنجان به مناسبت کشف اولین چاقوی مرد نمکی در معدن چهرآباد زنجان با همکاری دستگاه های متولی امر برگزار می شود.

به گفته این مسوول، زنجان مهد چاقوی ایران است و باید برای بقای هنر چاقوسازی این روز را به عنوان روز ملی ثبت کنیم تا برای همیشه ماندگار شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان خاطرنشان کرد: دومین بزرگداشت روز ملی چاقوی زنجان با همکاری انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان، شهرداری، شرکت شهرک‌های صنعتی، خوشه چاقو، تعاونی چاقوسازان، دانشگاه آزاد اسلامی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان و صنعتگران چاقوساز در محل سالن اجتماعات فرهنگسرای زندگی، پارک بانوان برگزار خواهد شد.

گفتنی است همزمان با سالروز کشف چاقو با قدمت ۲ هزارو ۴۰۰ سال در معدن نمک چهرآباد زنجان روز ملی چاقوی زنجان /۱۷ دی/ برگزار می شود.

در بررسی‌های انجام شده و با توجه به شواهد و مدارک به دست آمده به طور قطع اعلام تاریخ دقیق و مشخص پیرامون زمان شروع این صنعت در استان زنجان مقدور نیست.

قدیمی‌ترین چاقوی به دست آمده از مجموعه‌ مرد نمکی در معدن نمک چهرآباد (روستای حمزه‌لو) متعلق به ۱۸ قرن پیش بوده، این چاقو دارای دسته‌ای از شاخ بز و طول آن ۱۱ سانتی‌متر است که با استفاده از ۲ میخ پرچ به تیغه‌ای متصل شده که طول تیغه ۵/۸ سانتی‌متر و تیغه نیز مقداری زنگ زده است.

غلاف این چاق از جنس چرم بوده و با بندی از جنس چرم به لباس مرد نمکی کشف شده متصل بوده، طول غلاف ۵/۱۵ سانتی‌متر و در عرض آن شکافی تعبیه شده که احتمالاً وسیله‌ای شبیه گوش‌پاک‌کن یا نوعی سنجاق در آن جاسازی شده است، چاقوی مزبور را می توان به عنوان اولین و قدیمی‌ترین سند موثق به دست آمده در خصوص صنعت چاقوسازی زنجان نام برد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.