بلر: پوتین باید سر میز اصلی بنشیند

نخست‌وزیر سابق انگلیس معتقد است که «ولادیمیر پوتین» باید پس از انتخاب شدنش در سمت ریاست‌جمهوری روسیه به پذیرش ارزش‌های غربی تشویق می‌شُد.

اسناد منتشر شده آرشیو ملی انگلیس نشان می‌دهد که «تونی بلر» نخست‌وزیر سابق انگلیس معتقد است که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه باید پس از انتخاب شدنش در سال ۲۰۰۰ به پذیرش ارزش‌های غربی تشویق و اجازه داده می‌شُد موقعیتی در بالای جدول داشته باشد.

به گزارش آرتی، بنا بر گزارش‌ها بلر در دیدار با «دیک چنی» معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۰۱، پوتین را یک میهن پرست روسی توصیف کرد که کاملاً آگاه است که روسیه احترام خود را در جهان از دست داده است و طرز فکر او را به یک روسی دوگل تشبیه کرد و در عین حال نسبت به مقایسه بیشتر با رهبر فرانسه هشدار داد.

«تونی بلر» سیاستمدار حزب کارگر ضمن اذعان به اعتبار پایین پوتین در آمریکا به چنی گفت که او فکر می‌کند بهترین کار این است که پوتین را تشویق کند تا به نگرش‌های غربی و همچنین مدل اقتصادی غرب دست یابد.

«شارل آندره ژوزف ماری دو گل» (Charles André Joseph Marie de Gaulle) معروف به «ژنرال دو گل»، نظامی و سیاست‌مدار اهل فرانسه بود که در جریان جنگ جهانی دوم رهبری فرانسه آزاد و پس از آن برای ده سال ریاست‌جمهوری فرانسه را برعهده داشت.

پیش از این در حالی که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگوی ویدیویی با همتای چینی خود از افزایش همکاری‌های نظامی و سفر قریب‌الوقوع «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین به مسکو خبر داده است، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به روابط چین و روسیه واکنش نشان داده است.

رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه نیز گفت کشورش هرگز تسلیم تلاش‌های غرب برای استفاده از اوکراین به عنوان ابزاری برای نابودی روسیه نخواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار