ریشه افزايش نرخ ارز در ناترازی های اقتصادی است

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: تعیین دستوری نرخ ارز در بازار نیما و سپردن بازار به بازار غیر رسمی می تواند تشدید کننده بازار نرخ ارز باشد.

امروز میز اقتصاد به بررسی راهکارهای ثبات بازار ارز با حضور آقای طغیانی نماینده مجلس و آقای  دارابی کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس پرداخت.

سوال: چرا دلار نوسان قیمت دارد ؟

طغیانی: در بازار ارز چند هفته ای است که تلاطم های شدیدی دیده می شود. موارد ناظر بر این است که سیاست های بانک مرکزی در این دوره با انعطاف هایی می‌توانست متناسب با زمان ایحاد شود و در حال حاضر  سیاست های گذاری ارزی بر عهده بانک مرکزی است.  سه تقاضای اصلی در این بخش وجود دارد یکی تقاضای معمولی و واقعی و دیگری تقاضای سوداگرانه است که افراد ارز خریداری و نگهداری می‌کنند و کسانی هم هستند که انتظار افزایش قیمت دارند. بعضی افراد ارز را وارد بازار غیر رسمی می کنند. عرضه و تقاضا وقتی با هم همزمان صورت می گیرد زمنیه ساز  افزایش نرخ می شود. نوسانات نرخ، پیش آمد های بدی برای دولت خواهد داشت.

سوال :تفاوت قیمت نیما با بازار غیر رسمی چقدر در ثبات قیمت می تواند موثر باشد؟

دارابی: ریشه افزایش نرخ ارز ناترازی های اقتصادی مختلفی است که ما در کشور داریم و این ها به شکل نقدینگی خود را نمایش می دهند و تا زمانی که حل نشود خود را به شکل تلاطم در بازار ارز نشان می دهد.تعیین دستوری نرخ ارز در بازار نیما و سپردن بازار به بازار غیر رسمی می تواند تشدید کننده بازار نرخ ارز باشد. اکنون دولت ارز پاشی انجام میدهد. ما با سیاست هایمان باعث افزایش تقاضای ارز شده ایم به جای این که آن را کنترل کنیم.

سوال: نطر شما در این خصوص چیست؟

طغیانی: نرخ حقیقی و واقعی ارز باید هدایت شود،متاسفانه این موضوع اکنون فراموش شده است. ما در سال های قبل هم که سقف برای نیما می گذاشتیم این اتفاق می افتاد. عرضه و تقاضای نیما همگن نیست. ما عرضه ارز داریم اما کیفیت ندارد.

دارابی:چگونه می توانیم ارز را نظارت کنیم وقتی نتوانستیم بازار مرغ و تخم مرغ را نظارت کنیم. نیما همان چهار هزار و دویست تومان است فقط نام آن عوض شده است. ما به جای این که مشکلات آبی مان را حل کنیم اسکناس وارد بازار میکنیم که همه به خارج از کشور می رود.

طغیانی: ما اکنون شرایط تورمی داریم. در این شرایط قیمت همه ی کالا ها افزایش پیدا کرده است و ما قیمت نسبی ارز را بهم می زنیم. ما سیلی از تقاضا را وارد بازار میکنیم. بازار ارز قیمت مشخص ندارد و قیمت آن تابع تقاضا ها است. قانون بیست احکام دائمی اکنون باید اجرا شود اگر همین روال ادامه پیدا کند عدم اجرای قانون است و اگر مسئولی از قانون تخطی کند به دادگاه قضایی معرفی می شود. 

سوال: در خصوص نرخ نیما نظر شما چیست؟

دارابی: نرخ نیما باید به شکل قبل مدیریت و تقاضای سفته بازی باید کنار گذاشته شود. اکنون وارد کننده برای واردات تقاضای بیشتری دارد زیرا میخواهد ارز بیست و هست هزار تومان دریافت کند.

سوال :بانک مرکزی چه اقداماتی باید انجام دهد ؟

طغیانی: صادر کنندگان غیر عمده می‌توانند به بازار ما عمق بدهند. ما می توانیم ارز بخشی را تسهیل تر کنیم که این روند چند ماهی ممکن است طول بکشد. بحث درهم باید مدیریت شود. وقتی ثبت سفارش در حال انجام است متاسفانه معادلاتی پشت  ارز نیما رخ می دهد که این باید سریعا رفع شود. خیلی از هموطنان ما که با اندک سرمایه ای وارد بازار می‌شوند نباید به این بازار پر تلاطم دل خوش کنند.

برچسب ها: نرخ ارز ، بازار ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار