چالش پارکینگی رانندگان ترانزیتی در دوغارون

دریافت مبالغ غیرقانونی در پارکینگ‌های منطقه مرزی دوغارون موجب نارضایتی شدید راننده‌های ترانزیتی شده است.

عزیزی یکی از راننده‌های تریلی که بار ترانزیتی از بندرعباس به مقصد گمرک اسلام‌قلعه دارد، گفت: مطابق مقررات در مرز دوغارون، ورود به پارکینگ اجباری است. این پارکینگ هم زیرنظر شهرداری تایباد قرار دارد که متاسفانه پول اضافه‌تر از بخشنامه دریافت می‌کند. دو پارکینگ در دو نقطه مشخص شده که ورودی هر پارکینگ ۵۵ هزار تومان است.

هزینه ورودی بدون خدمات رفاهی

سلیمی دیگر راننده ترانزیتی است گفت: برای نوبت گرفتن به اجبار باید به پارکینگ اول شهرداری برویم که در همان ابتدا ۵۵ هزار تومان به عنوان ورودی از راننده‌ها دریافت می‌شود و در مقابل هیچ خدماتی به راننده‌ها ارائه نمی‌شود. اگر بلافاصله از پارکینگ اول خارج شویم و به «تیرپارک» برویم، دوباره باید مبلغ ۵۵ هزار تومان پرداخت کنیم که این مبلغ دوم خلاف است.

کریمی یکی دیگر از راننده‌های ترانزیتی است که با انتقاد از دریافت مبالغ اضافه برخلاف قانون و مقررات، گفت: اگر مبالغی که دریافت می‌شود، برابر قانون و مقررات باشد، خوب است؛ به‌شرط این که در مقابل، خدمات هم مطابق مقررات به راننده‌ها ارائه شود. متاسفانه در پارکینگ‌های زیرمجموعه شهرداری تایباد نه تنها خدماتی به راننده‌ها ارائه نمی‌شود، بلکه مبالغ اضافه‌تر از قانون دریافت می‌شود و نظارتی هم وجود ندارد.

او افزود: این در حالی است که یک پارکینگ شخصی با خدمات بهتر در مجاورت پارکینگ شهرداری وجود دارد که ورودی آن ۴۶ هزارتومان است و در مقابل خدمات خیلی بهتری هم ارائه می‌کند. هرچند پارکینگ خالی است، ولی به ما اجازه ورود به پارکینگ خصوصی نمی‌دهند.

یکی دیگر از راننده‌های ترانزیتی با اشاره به مشکل گازوئیل گفت: مشکل دیگر رانندگان، سهمیه کم گازوئیل برای رفتن به گمرک افغانستان است. ابزار اندازه‌گیری شرکت همیاری‌ها ایراد دارد. در اصل باید ۲۰۰لیتر گازوئیل به راننده‌ها بدهند، اما در عمل ۱۵۰ لیتر گازوئیل می‌دهند. در همه مرز‌ها ۳۰۰لیتر سوخت برای ۲۰۰کیلومتر مسافت به راننده‌ها می‌دهند، اما در مرز دوغارون به جای ۲۰۰لیتر، ۱۵۰ لیتر می‌دهند که بار‌ها به این موضوع اعتراض کردیم، ولی موثر واقع نشده است.

او افزود: این مسئله باعث می‌شود که مجبور شویم برای تامین گازوئیل اضافه‌تر دست به دامن قاچاقچی‌ها شویم. تامین سوخت خودرو‌های ترانزیتی در پارکینگ‌ها توسط عده‌ای قاچاقچی عادی شده است و نظارتی وجود ندارد.

کار غیرقانونی پارکینگ‌ها

نظام مدیر پایانه مرزی دوغارون گفت: پارکینگ‌های موجود در مرز دوغارون متاسفانه مجوز و استاندارد‌های قانونی را ندارند؛ فقط یک موافقت اصولی گرفته‌اند. به‌دلیل مشکل مالکیت وعدم تملک نتوانسته‌اند مجوز را تمدید کنند.

او درباره دریافت مبلغ اضافه توسط پارکینگ‌ها، افزود: پولی که مدیران پارکینگ‌ها از راننده‌ها دریافت می‌کنند، اضافه بر مبلغ تعیین شده است. پارکینگ‌های شهرداری و بخش خصوصی باید نرخ مصوب را رعایت کنند. پارکینگ مربوط به شهرداری باید برای هر ورودی مبلغ ۵۵هزار تومان در مقابل ارائه خدمات دریافت کند و حق دریافت مبلغ ۵۵هزار تومان دیگر در پارکینگ دوم را ندارد.

مدیر پایانه مرزی دوغارون ادامه داد: مکاتبه کردیم و به‌صراحت اعلام کردیم که کار شهرداری خلاف قانون است و باید جوابگو باشند.

ضرب الاجل برای رفع کمبود‌ها

نصیری رئیس اداره راه و حمل ونقل جاده‌ای تایباد گفت: در بازدید اخیری که به همراه فرماندار تایباد از پارکینگ‌های مرز دوغارون داشته‌ایم، برای رفع نقص و ارائه خدمات لازم به رانندگان، ضرب‌الاجل تعیین شده است که مدیریت پارکینگ‌ها باید خود را با استاندارد‌های مصوب هماهنگ کنند تا زمینه رضایتمندی رانندگان فراهم شود.

او افزود: متاسفانه پارکینگ‌های شهرداری در مرز دوغارون ۱۰۰درصد مبلغ اضافه از راننده‌ها دریافت می‌کنند که موضوع را به دادستان شهرستان تایباد هم گزارش کرده ایم.

مهدی دونده فرماندار تایباد گفت: در حوزه حمل و نقل باری، مسافری و نقل و انتقال محصولات و تولیدات داخلی به خارج از کشور و همچنین صادرات، کار بزرگی در این شهرستان مرزی از سوی قشر زحمتکش راننده انجام می‌شود.

او با اشاره به این که گمرک دوغارون یکی از پنج گمرک فعال کشور به شمار می‌رود، افزود: روزانه بیش از ۷۰۰ دستگاه کامیون حامل بار یا خالی در محور‌های مواصلاتی تایباد و برخی از آن‌ها در جاده‌های منتهی به گمرک مرزی دوغارون تردد می‌کنند که باید امکانات رفاهی مناسبی برای توقف هرچند کوتاه رانندگان ایرانی و خارجی در این مرز رسمی کشور فراهم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار