روسیه: اتهامات درباره پهپاد‌های ایران «هیچ ربطی» به احیای برجام ندارد

نماینده روسیه در سازمان ملل از اتهامات دور از ذهن در مورد استفاده کشورش از هواپیما‌های بدون سرنشین ایرانی در اوکراین انتقاد کرد.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل روز دوشنبه از اتهامات دور از ذهن در مورد استفاده کشورش از هواپیما‌های بدون سرنشین ایرانی در اوکراین انتقاد کرد.

به گزارش تاس، نبنزیا در سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: ادعای ارسال پهپاد‌های ایران به روسیه برای استفاده در اوکراین "هیچ ربطی" به احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای تهران ندارد. این گونه اتهامات ماهیت کاملاً دور از ذهن و تصنعی دارند.

او افزود: روسیه آگاه است که نمایندگان کی‌یف تاکنون نتوانسته‌اند هیچ مدرکی را از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تهران ارائه کنند که تأییدکننده استفاده ارتش روسیه از پهپاد‌های ساخت ایران باشد.

نبنزیا ادامه داد: با وجود این، آمریکا و اتحادیه اروپا بر اساس ادعا‌های خود تلاش می‌کنند که دبیرخانه سازمان ملل را بدون هیچ دلیلی وارد این ماجرا کرده و اشخاص حقوقی و حقیقی ایرانی و روسی را تحریم کنند.

او گفت: نکته قابل توجه این است که تلقینات علیه روسیه و ایران در مورد هواپیما‌های بدون سرنشین دقیقا زمانی شنیده می‌شود که مذاکرات وین وارد مرحله نهایی خود شده است. این نشان می‌دهد چه کسی به دنبال یافتن راه دیپلماتیک برای خروج از این وضعیت است و چه کسی بحث‌ها را سیاسی کرده و مبانی برجام را تضعیف می‌کند.

این دیپلمات روس تاکید کرد: هیچ مشکل حل نشدنی در مسیر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ایران وجود ندارد، اما تلاش برای اعمال فشار بر تهران ممکن است همه چشم اندازها را زیر سوال ببرد. کار برای احیای برجام در حال حاضر در مرحله نهایی است و مهم است که پیشرفت های به دست آمده را از دست ندهیم.

در سال ۲۰۱۵، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان توافق برجام را با ایران امضا کردند. در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در اقدامی یکجانبه از این توافق خارج شد. جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا بار‌ها حمایت خود را از ورود مجدد به توافق هسته‌ای اعلام کرده اما تاکنون هیچ اقدام عملی و موثری انجام نداده است. از آوریل گذشته، روسیه، انگلیس، آلمان، چین، آمریکا و فرانسه در وین با ایران در مورد احیای برجام به شکل اولیه آن گفتگو کرده اند.

در ماه اوت، واشنگتن پست گزارشی منتشر کرد که در آن مدعی شد ایران هواپیما‌های بدون سرنشین به روسیه ارسال کرده است. این گزارش بعد‌ها با ادعا‌های مشابهی از سوی دولت آمریکا همراه شد. مسکو و تهران بار‌ها ادعا‌های استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در اوکراین را رد کرده اند، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، دیمیتری پسکوف، این گزارش‌ها را داستان‌های ساختگی خوانده و اطمینان داد که ارتش روسیه از پهپاد‌های ساخت روسیه استفاده کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۹ آذر ۱۴۰۱
تکرار مواضع غیرسازنده و ضد ایرانی آمریکا و متحدانش در نشست شورای امنیت و این در حالی است که آمریکا جنایتکار، انگلیس و فرانسه و مزدورانشان و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های به اصطلاح بین المللی خیانتکار از سال 1394 تاکنون انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه، بمب های خوشه ای وغیره عربستان سعودی و امارات را در جنگ یمن تامین می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.

تکرار مواضع غیرسازنده و ضد ایرانی آمریکا و متحدانش در نشست شورای امنیت و این در حالی است که آمریکا جنایتکار، انگلیس و فرانسه و مزدورانشان و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های به اصطلاح بین المللی خیانتکار از سال 1400 تاکنون انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه، بمب های خوشه ای وغیره اوکراین را تامین می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
آخرین اخبار