اوکراین: مذاکره با روسیه «مماشات با متجاوز» است

دولت اوکراین با انتقاد از مقاله اخیر وزیر خارجه سابق آمریکا، درخواست برای مذاکره با روسیه را غیرقابل قبول و مماشات با متجاوز خواند.

دولت اوکراین در واکنش به مقاله‌ای که به تازگی «هنری کسینجر» وزیرخارجه سابق آمریکا، با عنوان «چگونه از جنگ جهانی دیگری اجتناب کنیم» نوشته است، درخواست برای مذاکره با روسیه را «مماشات با متجاوز» خواند.

به گزارش الجزیره، کسینجر که در دوران ریاست جمهوری «ریچارد نیکسون» و «جرالد فورد» مسئول سیاست جنگ سرد با روسیه بود، در این مقاله برای نشریه اسپکتیتور اعلام کرد که اکنون زمان مذاکره میان اوکراین و روسیه فرا رسیده است تا از ریسک جنگ جهانی پرهیز کنند.

کسینجر که پیشتر چندین بار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، ملاقات کرده است، در ماه مه در کنفرانس داووس به اوکراین گفت که باید اجازه دهد روسیه کریمه را برای خود نگه دارد.

اکنون «میخایلو پودولیاک» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، در پیامی تلگرامی نوشت: «آقای کسینجر هنوز خیلی چیز‌ها را متوجه نمی‌شود، او هنوز متوجه ماهیت این جنگ و تاثیر آن بر نظم جهانی نشده است. پیشنهادی که این وزیرخارجه سابق دارد و جرأت بلند گفتن آن را ندارد بسیار ساده است: با متجاوز مماشات کنید با این تضمین که بخشی از اوکراین را می‌دهیم تا به باقی کشور‌های اروپای شرقی تجاوز نشود.»

پودولیاک در ادامه نوشت: «تمام طرفداران چنین رویکردی باید بدانند که این مسله واضح است: هرگونه توافق با شیطان- در ازای بخشیدن مناطقی از اوکراین- یعنی پیروزی برای پوتین و در ادامه نشان دادن مسیر به باقی خودکامگان در جهان برای چنین اقدامی.»

اوکراین همچنین اعلام کرد که به نظر این کشور پوتین که بار‌ها گفته خود را برای جنگی طولانی با کی‌یف آماده کرده است، قطعا رویکرد مذاکره ندارد و همچنین تا زمانیکه تمامی سربازان روسیه قلمرو اوکراین را ترک نکنند صلحی وجود نخواهد داشت.

تاکنون کاخ کرملین برای واکنش به این اظهارات در دسترس نبودند.

پیش از این هم «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، هم چنین پیمان مذاکره و صلحی را رد کرده و آن را با توافق با «آدولف هیتلر» مقایسه کرد.

همچنین هفته جاری «ویلیام برنز» مدیر سی‌آی‌ای آمریکا، در ارزیابی خود اعلام کرد که با آنکه به اعتقاد او تمامی راه‌ها به مذاکره ختم می‌شود و این بهترین راه‌حل است، اما این نهاد آمریکایی ارزیابی می‌کند که روسیه در پیشنهاد برای برقراری مذاکره جدی نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار